Banner Portal
The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Virtual learning environment
Pedagogical practices
Computational thinking
Scratch
Active methodologies
Teacher training
Evaluation methodologies

How to Cite

BARANAUSKAS, Maria Cecília Calani; VALENTE, José Armando. The informal, the formal and the technical in the culture of computing in education . Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 1–7, 2018. DOI: 10.20396/tsc.v5i1.14723. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14723. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This edition results from the open and regular flow of submissions, evaluations and reviews of scientific articles, and extended abstracts of theses and dissertations. The section “report of experiences”, inaugurated in the last issue of the magazine to naturally accommodate works that have a narrative structure of this genre, was also maintained in this issue. In this volume, the journal includes three scientific articles, three experience reports, and an extended summary of a doctoral thesis. The contributions of this volume were written by authors active in the Brazilian community of informatics in education, originating from five different states of the federation (CE, DF, MG, SE, SP).

https://doi.org/10.20396/tsc.v5i1.14723
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, C. da C.; FERRETE, A. A. S. S. A Produção do Conhecimento sobre Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 40–59, 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14725. Acesso em: 20 dez. 2018

BARBOSA, E. F.; FASSBINDER, A. G. de O. A contribution to the process of designing for learning in Massive Open Online Courses (MOOCs). Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 120–124, 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14722. Acesso em: 20 dez. 2018.

HALL, E.T. The silent Language. NY: Anchor Books, 1959, 1981.

LIMA, L. de; LOUREIRO, R. C. Repensando o conceito de docência com o uso de tecnologias digitais de forma autoral na disciplina tecnodocência. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 60–79, 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14727. Acesso em: 20 dez. 2018.

PESCE, L.; SILVA, M. I. O. da; VALERIO NETTO, A. Aplicação de sala de aula invertida para o aprendizado de língua portuguesa no ensino médio de escola pública. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 100–119, 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728. Acesso em: 20 dez. 2018.

SILVA, O. M. da. Projeto Kilombagem, uma vivência tecnológica de base social e comunitária. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 27–39, 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14726. Acesso em: 20 dez. 2018.

STAMPER, R.K. Language and Computer in Organized Behaviour. In: Riet R. P.; Meers-Man, R.A. (Ed.) Linguistic Instruments in Knowledge Engineering. Amsterdam: Elsevier Science 1992. p.143-163.

VENANCIO, V. A formação insubordinada do professor fundamentada em sua leitura do software de programação. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 80–99, 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14724. Acesso em: 20 dez. 2018

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.