Banner Portal
Vol. 1 No. 1 (2013): NIED 30 Anos
NIED 30 Anos

Em sua primeira edição, a revista tem um caráter especial, uma vez que surge no ano em que o NIED completa 30 anos de atuação intensa na área de Informática na Educação. Este lançamento, portanto, consolida as contribuições do NIED no âmbito da difusão de conhecimento sobre as relações entre a educação, a sociedade e a tecnologia, por meio de pesquisas e desenvolvimento de tecnologias e metodologias de forma integrada às demandas da sociedade.

Agradecemos especialmente o trabalho dos bolsistas SAE/UNICAMP que trabalharam arduamente na organização do sistema e preparação do artigos: Eduardo Kimpara, Robson B. Sampaio e Tânia Leite.

Editorial

Maria Cecília Calani Baranauskas, José Armando Valente
1-5
NIED 30 years
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14436
PDF (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14436

Articles

Silvia Branco Vidal Bustamante
6-33
Fundamentals, concepts and the importance of the Nucleus of Informatics Applied to Education (Núcleo de Informática Aplicada à Educação) at UNICAMP in consolidating the activities of the nucleus of distance education at Universidade Católica de Petrópolis
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14437
PDF (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14437
Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida
34-56
Narrative about teacher education and training in the integration between curriculum and TDIC
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14438
PDF (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14438
Gilda Helena Bernardino de Campos, Cilio Ziviani, Eunice de Castro e Silva, Gianna Oliveira Roque
57-79
Dyad mediator-student: cooperation relationships
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14439
PDF (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14439
Luis Fernando Uria Garcia, Alexandre Direne
80-99
Methodologies to implement collaborative strategies mediated by tools of synchronous interaction
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14440
PDF (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14440
Lucia Maria Martins Giraffa
100-118
Journey in the schools: the new generation of teachers and students
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14441
PDF (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14441
Edith K. Ackermann
119-132
Growing up in the digital age: areas of change
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14442
PDF
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14442
Edith K. Ackermann
133-149
Programming for the natives: What is it? What’s in it for the kids?
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14443
PDF
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14443
Mark D. Gross, Christie Veitch
150-164
Beyond top down: designing with cubelets
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14444
PDF
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14444
Maria Cândida Moraes
165-187
New ethic challenges in a complex, plural and digital world
https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14445
PDF (Português (Brasil))
DOI: https://doi.org/10.20396/tsc.v1i1.14445