Renovação educacional

a experiência do Ensino Vocacional no contexto dos anos de 1950-1960

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16013

Keywords:

Educational Renewal, Vocational Education, University of São Paulo

Abstract

This paper investigates Vocational Education in the State of São Paulo, making use of documental, oral, and bibliographical sources, in an effort to understand the topic in relation to the complex context of the times, marked by the strength of the social and political movements in a democratic period, characterized by initiatives aimed at the Country’s modernization, the expansion of urban culture, and the belief on educational renewal as a tool to achieve national development, aiming to reinvent Brazil. The investigation of educational renewal’s history allowed us to establish the points of connection between this experience and the impetus for renovation present in the works of São Paulo’s Regional Center of Educational Research and in the creation of the USP’s School of Education, initiatives which would later be confronted and treated as subversive by the military coup.

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Author Biography

Angela Rabello Maciel de Barros Tamberlini, Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação, Brasil

Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas-Universidade de São Paulo (1985), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (1978), mestrado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (1998) e doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2003). Atualmente é Professor Associado IV da Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: política educacional, trabalho e educação, filosofia da educação, história da educação, fundamentos da educação, reformas ultraliberais e educação, ensino secundário, ensino vocacional, ensino renovado e comunitarismo. É membro permanente do Núcleo de Estudos, Documentação e Dados sobre Trabalho-Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, NEDDATE, do qual foi vice-coordenadora de março de 2017 a maio de 2019. Participa do Núcleo de Filosofia, Política e Educação, NUFIPE, da Faculdade de Educação da UFF.

 

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Published

2021-12-16

How to Cite

RABELLO MACIEL DE BARROS TAMBERLINI, Angela. Renovação educacional: a experiência do Ensino Vocacional no contexto dos anos de 1950-1960. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e021014, 2021. DOI: 10.20888/ridpher.v7i00.16013. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16013. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO