Renovação educacional
a experiência do Ensino Vocacional no contexto dos anos de 1950-1960
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16013Keywords:
Educational Renewal, Vocational Education, University of São PauloAbstract
This paper investigates Vocational Education in the State of São Paulo, making use of documental, oral, and bibliographical sources, in an effort to understand the topic in relation to the complex context of the times, marked by the strength of the social and political movements in a democratic period, characterized by initiatives aimed at the Country’s modernization, the expansion of urban culture, and the belief on educational renewal as a tool to achieve national development, aiming to reinvent Brazil. The investigation of educational renewal’s history allowed us to establish the points of connection between this experience and the impetus for renovation present in the works of São Paulo’s Regional Center of Educational Research and in the creation of the USP’s School of Education, initiatives which would later be confronted and treated as subversive by the military coup.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Histórias dentro da História. In: PINSKY, Carla (org.) Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2010.
BEISIEGEL, Celso de Rui. Os primeiros tempos da pesquisa em sociologia da educação na USP. Educ. Pesqui., São Paulo. V.39. n.3, p. 589-607, jul./set. 2013.
CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Ed. UNESP, 1999.
CHIZZOTTI, Antônio. Maria Nilde Mascellani. In: FÁVERO, M.L.; BRITTO, J. (orgs.) Dicionário de Educadores no Brasil – da Colônia aos dias atuais. 2. Ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/MEC-Inep-Comped, 2002, p. 785-789.
FREITAS, Marcos Cézar de. Desempenho e adaptação da criança pobre à escola: o padrão de pesquisa do CRPE-SP. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 3, p. 683-698, jul./set. 2014.
GONÇALVES, Luiz Gonzaga; ZITKOSKI, Jaime José. O lugar da pesquisa nos Centros Regionais de Pesquisa Educacional nos anos de 1950 e 1960: revisitando experiências de educação popular a partir do paradigma indiciário. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 100, n. 255, p. 348-365, maio/ago. 2019.
GOUVÊA, Fernando César F. A trajetória do educador Paulo Freire no Ministério da Educação e Cultura no período de 1958 a 1963. Pro-Posições. Vol. 29, N. 2 (87) , maio/ago. 2018.
GRAMSCI, Antônio. Os intelectuais e a organização da cultura. Tradução Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Círculo do Livro - licença editorial por cortesia da Editora Civilização Brasileira, 1985.
GUARANÁ, Cecília V. de Lacerda. Realidade socioeconômica como fundamento do processo de seleção nos Ginásios Vocacionais do Estado de São Paulo, 1969 (mimeo).
MASCELLANI, Maria Nilde. Uma pedagogia para o trabalhador. São Paulo: IIEP/CME-FEUSP, 2010.
MORAES, Carmen Sylvia Vidigal; SILVA, Doris Accioly e. Circuitos educativos: a Escola Moderna n.1 e os Ginásios Vocacionais Noturnos, um estudo comparativo. Trabalho Necessário, ano 16, nº 29, p.54-77, jan.-abr. 2018. ISSN:1808-799x
NAGLE, Jorge. Educação e Sociedade na Primeira República. São Paulo: EPU/EDUSP/1974.
NEVES, Joana. O Ensino Público Vocacional em São Paulo: renovação educacional como desafio político – 1961-1970. 2010. 351f. Tese (Doutorado em História Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Universidade de São Paulo. São Paulo. 2010.
NUNES, Clarice. Historiografia comparada da Escola Nova: algumas questões. Revista da Faculdade de Educação. Vol. 24, n.1, São Paulo, Jan./Jun. 1998.
NUNES, Clarice. Anísio Teixeira: a poesia da ação. Revista Brasileira de Educação. Jan./Fev./Mar./Abr., 2001, nº 16.
NUNES, Clarice. Anísio Spínola Teixeira. In: FÁVERO, M.L.; BRITTO, J. (orgs.) Dicionário de Educadores no Brasil – da Colônia aos dias atuais. 2. Ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/MEC-Inep-Comped, 2002, p. 71-79.
PLANOS PEDAGÓGICOS E ADMINISTRATIVOS DOS GINÁSIOS VOCACIONAIS DO ESTADO DE SÃO PAULO, s.d., p.2 (mimeo). Acervo do Cedic PUC – SP.
RIBEIRO, Maria L.; WARDE, Miriam. O contexto histórico da inovação educacional no Brasil. In: GARCIA, Walter (org.). Inovação educacional no Brasil: problemas e perspectivas, São Paulo: Cortez, 1980.
ROMANELLI, Otaíza. História da Educação no Brasil: 1930-1973. Petrópolis: Vozes, 1978.
SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do regime militar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 28, n. 76, p. 291-312, set./dez. 2008.
STEINDEL, Gisela; DALLABRIDA, Norberto; ARAÚJO, Elisabete M. de. Gustave Monod e as classes nouvelles: apropriações e renovações no ensino secundário francês. In: VIII Colóquio “Ensino Médio, História e Cidadania”, Florianópolis (SC), 2013. ISSN:2236-7977.
STEVOLO, Pedro Luiz. A perseguição político-ideológica ao Serviço de Ensino Vocacional do Estado de São Paulo (1964-1970). Revista Mosaico, vol. 13, nº 20, 2021.
TAMBERLINI, Angela Rabello M. Barros. Os Ginásios Vocacionais: a dimensão política de um projeto pedagógico transformador. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2001.
TAMBERLINI, Angela Rabello M. Barros. TAMBERLINI, Angela Rabello Maciel de Barros. Os Ginásios Vocacionais, a história e a possibilidade de futuro. In: ROVAI, Esméria (org.). Ensino Vocacional – uma pedagogia atual. São Paulo: Cortez, 2005. p. 27- 49.
TAMBERLINI, Angela Rabello M. Barros. Ensino Vocacional: formação integral, cultura e integração com a comunidade em escolas estaduais paulistas na década de 1960. Revista HISTEDR On-line, Campinas, nº70, p.119-137, dez. 2016 – ISSN:1676-2584.
TAMBERLINI, Angela Rabello M. Barros. Ensino Vocacional: uma pedagogia social e emancipadora voltada ao engajamento e à formação cidadã. Anais V CEDUCE. Campina Grande: Realize Editora, 2018.
VIEIRA, Letícia. Apropriações nas classes experimentais secundárias: ecos das matrizes francesas (São Paulo 1955-1964). X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014.
VILAR, Pierre. Pensar la Historia. Cidade do México: Instituto Mora, 1992.
VOCACIONAL: trajetória de uma heresia. Revista Visão, São Paulo, p. 25, 31 jan. 1970.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/