Banner Portal
Paulo Freire's Pedagogy and Digital Technologies in Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Digital Information and Communication Technologies
Education
Paulo Freire

How to Cite

VIEIRA, Márcia de Freitas. Paulo Freire’s Pedagogy and Digital Technologies in Education: a possible construction. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 25–47, 2021. DOI: 10.20396/tsc.v8i2.15932. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15932. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

Paulo Freire, the Patron of Brazilian Education, has always promoted the use of digital technologies in education, recognizing the demands of contemporary society and the potential of technological resources. This article seeks to reflect on how the pedagogy developed by Paulo Freire has been incorporated in studies carried out by the Brazilian community of Informatics in Education, based on a systematic literature review of scientific productions published in the magazine Tecnologias, Sociedade e Conhecimento and in the Publications Portal of the Special Commission on Informatics in Education. A large part of the studies are concerned with issues of a humanist nature, with the depth and extension of human relations as essential to the construction of an autonomous and problematizing pedagogy, with the critical thinking of the educator-educator, and with the autonomous and critical character of the learner, among other issues intensely defended by Freire.

https://doi.org/10.20396/tsc.v8i2.15932
PDF (Português (Brasil))

References

ALENCAR, A. F.; MORAES NETO, J. Democratizando o Acesso à Vida e Obra de Paulo Freire: a experiência do Projeto Paulo Freire Memória e Presença. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÂO, 2012, Rio de Janeiro. Anais [...] p. 1-10. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org/handle/7891/3456. Acesso em: 23 ago. 2021.

AUSUBEL, D. P. Significado y aprendizaje significativo. In: _____. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Mexico: Editorial Trillas, 1976. p. 55-107.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

BARDIN, L. L'analyse de contenu. Paris: Presses universitaires de France, 1977.

BERNARDI, M.; BEHAR, P. A. A introdução das TIC na formação de professores: um estudo no curso de Pedagogia. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BASILEIRO DE INFORMÀTICA NA EDUCAÇÂO – SBIE), 2004, Manaus. Anais[...] p. 525-533. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/354. Acesso em: 19 ago. 2021.

BORGES, M. F. V. Diálogos com o futuro e respostas ao presente: políticas públicas para utilização da informática no contexto escolar. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÂO, 28., WORKSHOP DE INFORMÀTICA NA ESCOLA (WIE), 14., 2008, Belém. Anais [...] p. 97-106, 2008. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/967. Acesso em: 23 ago. 2021.

CARVALHO, A. F. P.; ANACLETO, J. C.; ZEM-MASCARENHAS, S. H. As Tecnologias Computacionais para Auxiliar Professores a atingir Requisitos Pedagógicos através da Utilização de Conhecimento de Senso Comum. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÂO, 28., WORKSHOP DE INFORMÀTICA NA ESCOLA (WIE), 14., 2008, Belém. Anais [...] 2008. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/990. Acesso em: 20 ago. 2021.

CARVALHO, M. et al. Desenvolvimento de Software Para Alfabetização de Adultos Baseado em Princípios Freirianos. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BASILEIRO DE INFORMÀTICA NA EDUCAÇÂO – SBIE), 2008, Fortaleza. Anais [...] p. 219-228. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/704. Acesso em: 20 ago. 2021.

CASTELLS, M. A galáxia internet: reflexões sobre Internet Negócios e Sociedade Fundação Calouste Gulbenkian, 2. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

COLL, C. Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación. Una mirada constructivista. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, México, n. 25, p. 1-24, 2004.

COSTA, A. B. et al. Uma Análise Qualitativa do Uso de Metodologias de Alfabetização como Requisitos para Construção de Jogos Digitais. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÂO, 28., WORKSHOP DE INFORMÀTICA NA ESCOLA (WIE), 14., 2018, Belém. Anais [...] p. 186-194. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/7887. Acesso em: 20 ago. 2021.

D'AMBROSIO, I. S. S.; FERRETE, A. A. S. S. O Uso do Aplicativo PLickers: Tecnologia Móvel e Metodologia Ativa na Aula de Inglês. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE), 8., 2019 Brasília. Anais [...] p. 798. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/9029. Acesso em: 19 ago. 2021.

DAVID, P. B.; CASTRO FILHO, J. A. Dialogicidade em práticas interativas da área de exatas. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BASILEIRO DE INFORMÀTICA NA EDUCAÇÂO – SBIE) 2009, Florianópolis. Anais [...] p. 1-10. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1193. Acesso em: 20 ago. 2021.

DEWEY, J. Experiência e educação: textos fundantes de educação. Petrópolis: Vozes, 2010.

FARIA, P. M. Revisão Sistemática da Literatura: teoria e prática para o desenvolvimento profissional docente e inovação educativa com TIC. 1. ed. Santo Tirso: Whitebooks, 2015. ISBN: 978-989-8765-27-7

FREINET, C. Education through work: a model for child centered learning. New York: Edwin Mellen Press, 1993. 438 p.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Tradução de Claudia Schilling. Buenos Aires: Tierra Nueva, 1975. 149 p.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 10ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Educação como prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1. ed, São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, R. S.; DAVID, P. B.; OLIVEIRA, F. K. Dialogicidade na Formação Online de Professores de Matemática. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BASILEIRO DE INFORMÀTICA NA EDUCAÇÂO – SBIE), 2012, Rio de janeiro Anais[...] p. 1057-1066. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1658. Acesso em: 20 ago. 2021.

FURTADO, E. et al. A importância do Projeto da Interação Humana Centrado na Comunidade para melhorar a Usabilidade e Sociabilidade em Fóruns de Discussão. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BASILEIRO DE INFORMÀTICA NA EDUCAÇÂO – SBIE), 2004, Manaus. Anais [...] p. 279-288.

GAGNÉ, R. M. The Conditions of Learning. 3. ed. França: Holt, Rinehart e Winston. 1974.

KITCHENHAM, B., CHARTERS, S. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Keele: Technical Report EBSE- 01, Keele University, 2007.

MARINHO, V. C. O cenário do uso das tecnologias na escola do século XXI. Anais do XIX Workshop de Informática na Escola, 2013, Campinas.

MATTOS, F. L.; SILVA, M. M.; FURTADO, E. Formação Docente em Processos Colaborativos Online: em direção a novos Círculos de Cultura? In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 9., 2003, Fortaleza. Anais [...] p. 166-174. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/785. Acesso em: 20 ago. 2021.

MENDES FILHO, A. A autorregulação, a autonomia e a autoria discente e docente através do uso do Scratch. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 6, n. 2, p. 81-95, 2019. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14515. Acesso em: 19 ago. 2021.

NÚÑEZ, E.; PENELAS, A.; CUESTA, P. O desenvolvimento da web 3.0 como inovação no ensino. Revista digital de investigacion em docencia, Caracciolos, v. 2, n. 1, 2014.

OLIVEIRA, B. R.; COELHO, J. I. F.; VIEIRA, M. F. Limites e possibilidades do uso das TDICs no processo de formação de professores na modalidade a distância: a experiência do Programa Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto. Dialogia, São Paulo, n. 27, p. 65-78, set./dez, 2017.

PAPERT, S. Mindstorms: children, computers and powerful ideas. New York: Basic Books, 1980.

PAPERT, S. A Máquina das Crianças: Repensando a Escola na Era da Informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PIAGET, J. O possível e o necessário: evolução dos possíveis na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

PIVA JR, D.; FREITAS, R. L. Linguagem Dialógica Instrucional: A (re) construção da linguagem para cursos online. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÂO, 30., WORKSHOP DE INFORMÀTICA NA ESCOLA (WIE), 16., 2010, Belo Horizonte. Anais [...] p. 1216-1224. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2044. Acesso em: 23 ago. 2021.

RAMOS, E. M. F. Análise ergonômica do sistema hiperNet buscando o aprendizado da cooperação e da autonomia. In: Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE, 1997, v. 1. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.1997.1.1.107

REINOSO, L. et al. Robótica experimental com uma arquitetura pedagógica para montagem de um sistema de irrigação inteligente. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BASILEIRO DE INFORMÀTICA NA EDUCAÇÂO – SBIE), 2017, Recife. Anais […] p. 695. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/7598. Acesso em: 19 ago. 2021.

RESNICK, M. All I really need to know (about Creative Thinking) I learned (by Studying How Children Learn) in Kindergarten. ACM CREATIVITY & COGNITION CONFERENCE, 2007, Washington DC. Proceedings […] Washington DC: 2007. p. 1-6.

RESNICK, M. Lifelong Kindergarten. 2013. Disponível em: http://web.media.mit.edu/~mres/papers/CulturesCreativityEssay.pdf. Acesso em:14 mai. 2018.

ROMÃO, J. E. Pedagogias de Paulo Freire. Revista Múltiplas Leituras, v.1, n. 2, p. 8-22, jul. / dez. 2008. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/ML/article/viewFile/1540/1574. Acesso em: 15 set. 2021

SOUZA, M. F.; COSTA, C. S. Ensino, tecnologia e formação continuada docente: relato de experiência de minicurso desenvolvido no âmbito do programa de residência docente do Colégio Pedro II, no Rio de Janeiro. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 7, n. 2, p. 108-121, 2020. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14874. Acesso em: 19 ago. 2021.

VIEIRA, M. F . 25 anos de informática na educação brasileira. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÀTICA NA EDUCAÇÂO, 22., WORKSHOP DE INFORMÀTICA NA EDUCAÇÂO, 17., 2011, Aracaju. Anais [...] p. 1596-1599. Disponível em: http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2016. Acesso em: 20 ago. 2021.

VIEIRA, M. F. Efetivação do uso de Tecnologias na Educação: desafios na formação de recursos humanos. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÂO, 34., 2015, Recife. Anais [...] p. 71-80. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/desafie/article/view/10042. Acesso em: 23 ago. 2021.

VIEIRA, M. F.; SECO, C. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação - RBIE, vol. 28, p. 1013-1031, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/RBIE.2020.28.0.1013.

ZIMMERMAN, B. J. Attaining Self-Regulation: a social cognitive perspective. In: M. BOEKAERTS, P. R. P. A. M. Z. Handbook of self-regulation. San Diego: Academic Press, 2000. p. 13-39.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.