Guide Pratique D’Education Physique (Deuxieme Édition) - Georges Hérbert
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v9i00.18580Keywords:
Hygienist, School Heritage, Physical education, BodyAbstract
Documentary analysis of the Guide Pratique D’Education Physique (Deuxieme Édition) – Georges Hérbert, from 1916, belonging to the collection of the historical library of the Documentary Historical Archive of the “Carlos Gomes” State School, formerly the Escola Normal de Campinas, in the Physical Education section. It was selected by undergraduates from the Physical Education course at UNICAMP, within the Supervised Internship discipline. The students' proposal was to apply, to Elementary School students, from the aforementioned school, some of the exercises contained in the book in a contextualized way, exposing the hygienist nature of the classes that involved bodily practices. Exercises were carried out ordered and separated by gender and then there was a new execution of more current exercises, with male and female students together. After finishing both practical experiences, there was a shared discussion between students, interns and monitor. Considering the reports and notes of the participants, together with the analysis of the book, the relationship between Physical Education and social, political and historical aspects and the bodily relationship with the historical educational heritage in Brazil is evident, a point that presents the historical body , which lives and reflects the moment in which it exists.
Downloads
References
Acervo de imagens Grupo CIVILIS.
Acervo de imagens Pessoal.
CASTELLANI FILHO, Lino. Educação física no Brasil: A história que não se conta. 4ª ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.
HÉRBERT, Georges. Guide Pratique D’Education Physique (Deuxieme Édition). Paris, 1916.
MENEZES, Maria Cristina. Inventário histórico documental: Escola Normal de Campinas (1903 – 1976) - de Escola Complementar a Instituto de Educação. Campinas, SP: FE/ UNICAMP, 2009.
SOARES, Carmen Lucia. Educação física: raízes europeias e Brasil. 3ª ed. - Campinas, SP: Autores Associados, 2004.
SOUZA, Rosa Fátima de. Preservação do Patrimônio Histórico Escolar no Brasil: notas para um debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, jan./jun. 2013. p. 199 – 221. Disponível em:
https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/download/1984723814262013199/2539/9064 Acessado em: 29/11/2023
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/