The periodical press and the 1918 pandemic: news on the behavior of public education during the "spanish flu"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v9i00.18337

Keywords:

Influenza, Pandemic, Public education, Printed periodicals

Abstract

This article focuses on the analysis of the periodical press of São Paulo and Rio de Janeiro during the 1918 pandemic flue, as they create a narrative about the disease, showing the changed routine of the urban space during the event and highlighting the role of schools during the period of spread of the disease. In 1918, the cities of São Paulo and Rio de Janeiro were hit by the "Spanish flu" and, in the face of the pandemic, the newspapers and magazines of the time reported how the organization of public spaces had changed and, among the new social situations, the functioning of public education had been compromised. The news reported that schools were closed, the school year ended early and teachers, who had previously dedicated themselves to imparting general content and personal hygiene, were now working as nurses and butlers in the temporary hospitals that the schools had become. For this work, we used Sontag (1977) to study the forms of representation of the disease and Barros (2023) to understand the characteristics and structures that make up the periodicals while producing news.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Condes Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil

Doutor em Educação História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (EHPS-PUCSP). É membro do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos Escola e seus Objetos (NEO).

Andrezza Silva Cameski, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil

Doutora em Educação: História, Política, Sociedade (Pontifícia Universidade Católica de São Paulo).

References

BARROS, José D´Assunção. O jornal como fonte histórica. São Paulo: Editora Vozes, 2023.

BERTOLLI Filho, Claudio. Estratégias jornalísticas no noticiamento de uma epidemia: a gripe espanhola em São Paulo. In: MONTEIRO, Y.N. (org). História da Saúde: Olhares e Veredas. São Paulo: Instituto de Saúde, 2009.

BRUM, Cristiano Enrique de. A pandemia como inimiga: a Grande Guerra e a gripe espanhola na imprensa ilustrada brasileira. In: KORNDORFER, A.P., ROSSI, D., BRUM, C.E.de, FLECK, E.C.D. (orgs). Em tempos de pandemia: reflexões necessárias sobre saúde e doenças no passado e no presente. São Leopoldo: Oikos Editora, 2021.

CAPELATO, Maria Helena Rolim; PRADO, Maria Ligia. O Bravo Matutino: imprensa e ideologia no jornal “O Estado de S.Paulo” – 1902-1907. São Paulo: Alfa-Ômega, 1980.

COTT, Jonathan. Susan Sontag: entrevista completa para a revista Rolling Stone. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

FARIAS, Eduardo Alexandre de. Jornalismo à Espanhola: um olhar sobre o noticiário recifense da epidemia de gripe de 1918. Dissertação – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.

PORTO, Cesar Henrique de Queiroz. Gripe Espanhola e a imprensa escrita de Montes Claros em 1918. In: RODRIGUES, R.M.A. (org). A História na Imprensa. A Imprensa na História. Jundiaí: Paco, 2016.

ROCHA, Heloísa Helena Pimenta Rocha. Educação Escola e Saúde no Projeto do Instituto de Hygiene de São Paulo (1918-1925). Campinas, São Paulo: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 2003.

SANTOS, Ademir Valdir. Escolas como postos de socorros: instituições escolares na epidemia de gripe espanhola no Rio de Janeiro (1918). Revista Brasileira de História, São Paulo, Volume: 41, Número: 87, maio/agosto de 2021.

SCHWARCZ, Lilia Moritz e STARLING, Heloísa Murgel. A bailarina da morte: a gripe espanhola no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

SILVA, Anete Charnet Gonçalves da. A Inspeção Médica Escolar em São Paulo (1911-1930): a Escola como Lugar de Higiene e Saúde. Dissertação: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

SONTAG, Susan. Contra a interpretação e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

______. A doença como metáfora. São Paulo: Companhia das Letras, 1977.

Published

2023-12-30

How to Cite

FERREIRA, André Condes; CAMESKI, Andrezza Silva. The periodical press and the 1918 pandemic: news on the behavior of public education during the "spanish flu". Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023015, 2023. DOI: 10.20888/ridphe_r.v9i00.18337. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/18337. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO