The periodical press and the 1918 pandemic: news on the behavior of public education during the "spanish flu"
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v9i00.18337Keywords:
Influenza, Pandemic, Public education, Printed periodicalsAbstract
This article focuses on the analysis of the periodical press of São Paulo and Rio de Janeiro during the 1918 pandemic flue, as they create a narrative about the disease, showing the changed routine of the urban space during the event and highlighting the role of schools during the period of spread of the disease. In 1918, the cities of São Paulo and Rio de Janeiro were hit by the "Spanish flu" and, in the face of the pandemic, the newspapers and magazines of the time reported how the organization of public spaces had changed and, among the new social situations, the functioning of public education had been compromised. The news reported that schools were closed, the school year ended early and teachers, who had previously dedicated themselves to imparting general content and personal hygiene, were now working as nurses and butlers in the temporary hospitals that the schools had become. For this work, we used Sontag (1977) to study the forms of representation of the disease and Barros (2023) to understand the characteristics and structures that make up the periodicals while producing news.
Downloads
References
BARROS, José D´Assunção. O jornal como fonte histórica. São Paulo: Editora Vozes, 2023.
BERTOLLI Filho, Claudio. Estratégias jornalísticas no noticiamento de uma epidemia: a gripe espanhola em São Paulo. In: MONTEIRO, Y.N. (org). História da Saúde: Olhares e Veredas. São Paulo: Instituto de Saúde, 2009.
BRUM, Cristiano Enrique de. A pandemia como inimiga: a Grande Guerra e a gripe espanhola na imprensa ilustrada brasileira. In: KORNDORFER, A.P., ROSSI, D., BRUM, C.E.de, FLECK, E.C.D. (orgs). Em tempos de pandemia: reflexões necessárias sobre saúde e doenças no passado e no presente. São Leopoldo: Oikos Editora, 2021.
CAPELATO, Maria Helena Rolim; PRADO, Maria Ligia. O Bravo Matutino: imprensa e ideologia no jornal “O Estado de S.Paulo” – 1902-1907. São Paulo: Alfa-Ômega, 1980.
COTT, Jonathan. Susan Sontag: entrevista completa para a revista Rolling Stone. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
FARIAS, Eduardo Alexandre de. Jornalismo à Espanhola: um olhar sobre o noticiário recifense da epidemia de gripe de 1918. Dissertação – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.
PORTO, Cesar Henrique de Queiroz. Gripe Espanhola e a imprensa escrita de Montes Claros em 1918. In: RODRIGUES, R.M.A. (org). A História na Imprensa. A Imprensa na História. Jundiaí: Paco, 2016.
ROCHA, Heloísa Helena Pimenta Rocha. Educação Escola e Saúde no Projeto do Instituto de Hygiene de São Paulo (1918-1925). Campinas, São Paulo: Mercado de Letras; São Paulo: Fapesp, 2003.
SANTOS, Ademir Valdir. Escolas como postos de socorros: instituições escolares na epidemia de gripe espanhola no Rio de Janeiro (1918). Revista Brasileira de História, São Paulo, Volume: 41, Número: 87, maio/agosto de 2021.
SCHWARCZ, Lilia Moritz e STARLING, Heloísa Murgel. A bailarina da morte: a gripe espanhola no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
SILVA, Anete Charnet Gonçalves da. A Inspeção Médica Escolar em São Paulo (1911-1930): a Escola como Lugar de Higiene e Saúde. Dissertação: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.
SONTAG, Susan. Contra a interpretação e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
______. A doença como metáfora. São Paulo: Companhia das Letras, 1977.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/