Anarchism and knowledge: practice, permanence and timeliness
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v8i00.17504Keywords:
Anarchism, History of Education, Anarchist PracticeAbstract
This text deals with anarchist schooling principles and practices present in movements dealing with education in working-class, popular and free-thinking milieux diffused in urban and rural social contexts of contemporary societies. These schools came to be through political, cultural and social convergences, which left a significant imprint of educational practices that have questioned the different forms of school establishments throughout their history. Thus, a few emblematic anarchist educational practices stand out, as well as their meaning in the History of Education.
Downloads
References
FERREIRA, J. M. C. Jaime Cubero e o movimento anarquista no Brasil. Entrevista. Revista Utopia. 1997. Disponível em: https://bibliotecaanarquista.org/library/jose-m-carvalho-ferreira-jaime-cubero-e-o-movimento-anarquista-no-brasil. Acesso em: 18 dez. 2022.
GOLDMAN, E. Educação. São Paulo: Biblioteca Terra Livre, 2019.
MALATESTA, E. Solução anarquista para a questão social. São Paulo: Guilda de Estudos Socais, 1962.
MOLE, F. L’école rénovée: une revue d’éducation nouvelle entre anarchisme et syndicalisme (1908-1909). In: Histoi re du mouvement de l ’éducat ion nouvelle, Car refours de l ’éducat ion, n. 31, p. 9-22, 2011.
MOURA, M. L. Ferrer, o clero romano e a educação laica. São Paulo: Centro de Cultura Social, 2021.
MORIYÒN, F. G. A Educação Libertária. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
RECLUS, É. A evolução, a revolução e o ideal anarquista. São Paulo: Imaginário, 2002.
SANTOS, L. E. A educação libertária e o extraordinário: traços de uma pedagogia (r)evolucionária. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
SILVA, D. Accioly e. A educação escolar na obra-trajeto de Maurício Tragtenberg: legitimação do poder versus autogestão pedagógica. In: BOTO, C., ed. Clássicos do pensamento pedagógico: olhares entrecruzados [online]. Uberlândia: EDUFU, p. 293-317, 2019.
SILVA, R. R. Anarquismo, ciência e educação: Francisco Ferrer y Guardia e a rede de militantes e cientistas em torno do ensino racionalista (1890-1920). Tese (Doutorado) - FEUSP, 2013.
TRAGTENBERG, M. Francisco Ferrer e a Pedagogia Libertária. Educação & Sociedade, São Paulo, n. 1, 1978.
TOLSTOI, L. La Escuela de Yásnaia Poliana. Palma de Mallorca: José J. de Olañeta Editor, 2003.
ULLMAN, Joan Connelly. La Semana Tragica: Estudio sobre las causas socioeconómicas del anticlericalismo em España (1898-1912). Barcelona: Ediciones Ariel, 1972.
Fontes documentais primárias
REVUE L’ÉCOLE RÉNOVÉE. 1º Année; n. 1, 15 avril 1908.
BOLETÍN DE LA ESCUELA MODERNA, Época II, Año I, n. 1, 1 de mayo de 1908.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/