Espaço Caiçara: school project EE Sebastiana Muniz Paiva, Iguape/SP – documenting an experience
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v9i00.17380Keywords:
Espaço Caiçara, Document Experience, School Cultural ProjectAbstract
This article aims to document an experience about a school project entitled “Espaço Caiçara” held annually at the Sebastiana Muniz Paiva State School, Barra do Ribeira, Iguape/SP. It aims to disseminate the results of activities to enhance and continue the caiçara culture. The methodology used in the study, based on field research (Brandão, 2007), consists of surveying and compiling data collected in cultural experiences that are presented in the form of an exhibition at school and in the community. The cultural experiences, project actions, are carried out in traditional Caiçara communities and have a commission made up of managers, students, teachers, parents of students, local entities and employees who study and research Caiçara Culture through pre-prepared itineraries in the ATPCs, where the project is discussed collectively. The information collected in the communities is transformed into texts, photographic records, plays, teaching materials and is worked on according to the skills and competencies present in the São Paulo/BNCC curriculum. Normally, a “Caiçara Week” is held, which features caiçara coffee, a caiçara house, lectures, traditional communities, craft making, among others. At the end of the project there is an exhibition in the classrooms so that the community has access to the complete research content. The completion of the project is celebrated with the presence of different types of typical caiçara foods and graced by the fandango fashion.
Downloads
References
ALONSO, Myrtes. A gestão/Administração Educacional no Contexto da Atualidade. In: Gestão educacional e tecnologia/ Organizadores: Alexandre Thomaz Vieira, Maria Elizabeth Bianconcini de Almeida, Myrtes Alonso- São Paulo: Avercamp, 2003.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasilienses, 2007. (Coleção primeiros passos, 2007).
BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.) Pesquisa participante. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2006.
CASTRO, Rodrigo Ribeiro de. Expulsão por cansaço e resistências. Dissertação de mestrado apresentada ao Instituto de filosofia e Ciências Sociais da UNICAMP, na área de antropologia social, Unicamp, 2017.
DIEGUES, Antônio Carlos. O Vale do Ribeira e litoral de São Paulo: meio ambiente, história e população. (Texto originalmente preparado para o Cenpec). Disponível em: Acesso em: 15 março de 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Leituras da Secretaria Municipal de Campinas, Campinas, SP. N. 04, julho de 2001. SP.
MELO, Teresa Mary Pires de Castro. A Floresta, a Mesa e as Leis: espaços, comunicação e mudança cultural em comunidades tradicionais da Estação Ecológica Jureia-Itatins. Dissertação de mestrado apresentado ao departamento de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2000.
MUSEU VIVO DO FANDANGO. Alexandre Pimentel, Daniela Gramani, Joana Corrêa (Orgs.). Rio de Janeiro, Associação Cultural Caburé, 2006.
RODRIGUES, Carmem Lúcia. O lugar do Fandango Caiçara: natureza e cultura de “povos tradicionais”, direitos comunais e travessias no Vale do Ribeira (SP). 2013. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Instituto de Filosofia e Ciências Humana – Antropologia Social. Campinas, 2013.
ROLNIK, Suely. Pensamento, corpo e devir. Uma perspectiva ética, estético, política no trabalho acadêmico. Palestra proferida no concurso para o cargo de Professor Titular da PUC/SP, realizado em 23/06/93, publicada nos Cadernos de Subjetividade, v.1 n.2: 241-251. Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade, Programa de Estudos Pós-Graduados de Psicologia Clínica, PUC/SP. São Paulo, set./fev. 1993.
SANCHES, Rosely Alvim. Caiçaras e a Estação Ecológica de Jureia-Itatins: Litoral sul de São Paulo. São Paulo, Annablume, Fapesp, 2004.
TURINO, Célio. Ponto de Cultura: o Brasil de baixo para cima. 2 ed. – São Paulo: Anita Garibaldi, 2010.
WUNDER, Alik. “Encontro de águas” na Barra do Ribeira: imagens entre experiências e identidades na escola. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, 2002.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/