State of knowledge in historical research: the way to encouter with research on chil care
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v9i00.17253Keywords:
State of knowledge, Methodology, ChildcareAbstract
This work presents how the “state of knowledge” of a research on childcare was carried out. Therefore, we approached search, selection and analysis processes of articles that corroborated with the theme. It is noteworthy that the searches were carried out directly in the repositories of selected journals due to the unknowns generated in light of the generic and broad theme that covers more than one area of knowledge. Thus, after establishing selection criteria, 20 paperswerelisted, read, summarized and analyzed. These helped to build an overview of childcare in the Brazilian context over the decades and brought up issues related to techos methodologies.
Downloads
References
CARVALHO, Rodrigo Saballa de. A emergência das Instituições de Educação Infantil. Revista História da Educação, ASPHE/FaE/UFPEL, Pelotas, n. 20, p. 115-134, set. 2006. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29261/pdf>. Acesso em: 11 nov. 2021.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, nº 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 11 nov. 2021.
GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi S.; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Romagem do Tempo e Recantos da Memória: Reflexões metodológicas sobre História Oral. São Leopoldo: Oikos, 2012, 112 p.
KUHLMANN JR, Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 7 ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2015, 192 p.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e História Cultural. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014, 132 p.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da arte” em Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, set./dez. 2006. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176/22872>. Acesso em: 11 nov. 2021.
SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca. Alfabetização: Série Estado do Conhecimento. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484330/Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o/f9ddff4f-1708-41fa-82e5-4f2aa7c6c581?version=1.3>. Acesso em: 11 nov. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/