State of knowledge in historical research: the way to encouter with research on chil care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v9i00.17253

Keywords:

State of knowledge, Methodology, Childcare

Abstract

This work presents how the “state of knowledge” of a research on childcare was carried out. Therefore, we approached search, selection and analysis processes of articles that corroborated with the theme. It is noteworthy that the searches were carried out directly in the repositories of selected journals due to the unknowns generated in light of the generic and broad theme that covers more than one area of ​​knowledge. Thus, after establishing selection criteria, 20 paperswerelisted, read, summarized and analyzed. These helped to build an overview of childcare in the Brazilian context over the decades and brought up issues related to techos methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, Rodrigo Saballa de. A emergência das Instituições de Educação Infantil. Revista História da Educação, ASPHE/FaE/UFPEL, Pelotas, n. 20, p. 115-134, set. 2006. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29261/pdf>. Acesso em: 11 nov. 2021.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Campinas, ano XXIII, nº 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 11 nov. 2021.

GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi S.; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Romagem do Tempo e Recantos da Memória: Reflexões metodológicas sobre História Oral. São Leopoldo: Oikos, 2012, 112 p.

KUHLMANN JR, Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. 7 ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2015, 192 p.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e História Cultural. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014, 132 p.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da arte” em Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, set./dez. 2006. Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176/22872>. Acesso em: 11 nov. 2021.

SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca. Alfabetização: Série Estado do Conhecimento. Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/documents/186968/484330/Alfabetiza%C3%A7%C3%A3o/f9ddff4f-1708-41fa-82e5-4f2aa7c6c581?version=1.3>. Acesso em: 11 nov. 2021.

Published

2023-12-31

How to Cite

MAUER, Diana; FORELL, Leandro; MAYBORODA, Fabiana Gazzotti. State of knowledge in historical research: the way to encouter with research on chil care. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023025, 2023. DOI: 10.20888/ridphe_r.v9i00.17253. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/17253. Acesso em: 14 may. 2024.