On memories and affections

dialogues with former students professors of FEUSP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16080

Keywords:

Faculty of Education of the University of São Paulo, Memory, Conversation circle

Abstract

This article results from the analysis of statements produced in October 2019 when commemorating the 50th anniversary of the creation of the Faculty of Education of the University of São Paulo (Feusp) and the 60th anniversary of the School of Application of the Faculty of Education of the University of São Paulo (EA-Feusp) with six former students of Feusp, who, having joined the course at different times, became, years after completing their graduation in Pedagogy, professors at the institution. With the material, we tried to thematize the elaboration of memories by the subjects about the institution itself, their formative itineraries and their connection with broader events in the political, social, cultural and educational spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabeth dos Santos Braga, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, Brasil

É mestre e doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. É Professora Doutora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo – USP (São Paulo, SP, Brasil) e líder do Grupo de
Pesquisa Linguagem, Memória e Subjetividade (GPLIMES – FEUSP/CNPq). Desenvolve estudos na perspectiva histórico-cultural em Psicologia e trabalha principalmente com os temas da memória, narrativa, constituição do sujeito, práticas discursivas, relação escola/comunidade e formação de professores.

Roni Cleber Dias de Menezes, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, Brasil

É professor Doutor na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de São Paulo. Mestre e Doutor em Educação pela USP, com pós-doutorado na UERJ. Atua principalmente na área de História da Educação, com ênfase nos seguintes temas: história dos intelectuais, circulação cultural e história comparada da educação.

References

ANTUNHA, Heládio César Gonçalves. As origens da Faculdade de Educação da USP: a introdução dos estudos pedagógicos de nível superior no Estado de São Paulo. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. l, n. l, p. 25-41, dez. 1975.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Trad. Paloma Vidal. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2010, 370 p.

BARTLETT, Frederic Charles. Remembering: a study in Experimental and Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.

BONTEMPI JR., Bruno. Do Instituto de Educação à Faculdade de Filosofia da Universidade de São Paulo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, p. 188-207, jan./abr. 2011.

BRAGA, Elizabeth dos Santos. Narrar, escrever, lembrar: o romance El entenado de Juan José Saer. In: SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; NOGUEIRA, Ana Lúcia Horta (orgs.). Emoção, memória, imaginação: a constituição do desenvolvimento humano na história e na cultura. Campinas: Mercado de Letras, p. 105-136, 2011.

BUCHANAN, Kevin; MIDDLETON, David. Voices of experience: talk, identity and membership in reminiscence groups. Ageing and Society. Cambridge, n. 15, p. 457-491, 1995.

CAMÕES, Luís de. Os Lusíadas. Porto: Porto Editora, 2007. 288p.

CANDAU, Joël. Memória e identidade. Trad. Maria Leticia Ferreira. 1. ed. 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2016, 219 p.

DETIENNE, Marcel. A invenção da mitologia. Trad. André Telle, Gilza Martins Saldanha da Gama. Rio de Janeiro: José Olympio, 1992, 250 p.

FÉTIZON, Beatriz A. de Moura. Faculdade de Educação: antecedentes e origens. Estudos Avançados, São Paulo, v. 8, n. 22, p. 365-378, 1994.

FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Como nos tornamos professoras? 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, 208 p.

GORDO, Nívia. História da Escola de Aplicação da FEUSP (1976-1986): a contribuição de José Mário Pires Azanha para a cultura escolar. 2010, 197f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. L. L. Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990, 191 p.

HALBWACHS, Maurice. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Presses Universitaire de France, 1952, 299 p.

MIDDLETON, David; BROWN, Steven D. A psicologia social da experiência – a relevância da memória. Pro-Posições, v. 17, n. 2 (50), p. 71-97, maio/ago. 2006.

MIRANDA, Millena. Como está a FE hoje? Revista Futuro do Pretérito. São Paulo. n. 1. nov. 2019.

MONACO JANOTTI, Maria de Lourdes. Colégio de Aplicação da Universidade de São Paulo (1955 - 1970). Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e021017, 2021.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Trad. Yara Aun Khoury. Projeto História. São Paulo. n. 10, p. 7-28, dez. 1993.

PENIN, Sonia Teresinha de Sousa; SOUZA, Maria Cecilia Cortez Christiano de. Revista Educação e Pesquisa – 10 anos e Revista da Faculdade de Educação – 35 anos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, número especial, p. 17-21, abr. 2010.

RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Trad. Alain François [et al.]. Campinas: Ed. Unicamp, 2007, 536 p.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Trad. Constança Marcondes César. Campinas: Papirus, 1994 (tomo I), 328 p.

SANTOS, Alexandre Nascimento. Origens da Faculdade de Educação da USP: o Departamento de Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras (1962-1969). 2015, 211f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Memória Coletiva & Teoria Social. São Paulo: Annablume, 2003, 208 p.

SIMMEL, Georg. O estrangeiro. In: MORAES FILHO, Evaristo de (org.). Georg Simmel. São Paulo: Ática, 1983, p. 182-188 (Coleção: Sociologia).

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Dever de memória e desejo de celebração: con(tra)dições da experiência na instituição escolar. In: SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; NOGUEIRA, Ana Lúcia Horta (orgs.). Emoção, memória, imaginação: a constituição do desenvolvimento humano na história e na cultura. Campinas: Mercado de Letras, 2011, p. 137-160.

TODOROV, Tzvetan. Los abusos de la memoria. Trad. Miguel Salazar. Barcelona: Paidós, 2000, 61 p.

VIDAL, Diana Gonçalves; BONTEMPI JR., Bruno; SALVADORI, Maria Ângela Borges. Tempos pretéritos e escolhas de futuro: a Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e a formação docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. especial, p. 1419-1440, dez. 2016.

VIGOTSKI, Lev Semionovich. Manuscrito de 1929. Trad. Alexandra Marenitch, Luís Carlos de Freitas. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 71, p. 21-44, jul. 2000.

Published

2021-12-28

How to Cite

BRAGA, Elizabeth dos Santos; MENEZES, Roni Cleber Dias de. On memories and affections: dialogues with former students professors of FEUSP. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e021041, 2021. DOI: 10.20888/ridpher.v7i00.16080. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/16080. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO