On memories and affections
dialogues with former students professors of FEUSP
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16080Keywords:
Faculty of Education of the University of São Paulo, Memory, Conversation circleAbstract
This article results from the analysis of statements produced in October 2019 when commemorating the 50th anniversary of the creation of the Faculty of Education of the University of São Paulo (Feusp) and the 60th anniversary of the School of Application of the Faculty of Education of the University of São Paulo (EA-Feusp) with six former students of Feusp, who, having joined the course at different times, became, years after completing their graduation in Pedagogy, professors at the institution. With the material, we tried to thematize the elaboration of memories by the subjects about the institution itself, their formative itineraries and their connection with broader events in the political, social, cultural and educational spheres.
Downloads
References
ANTUNHA, Heládio César Gonçalves. As origens da Faculdade de Educação da USP: a introdução dos estudos pedagógicos de nível superior no Estado de São Paulo. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. l, n. l, p. 25-41, dez. 1975.
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Trad. Paloma Vidal. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2010, 370 p.
BARTLETT, Frederic Charles. Remembering: a study in Experimental and Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
BONTEMPI JR., Bruno. Do Instituto de Educação à Faculdade de Filosofia da Universidade de São Paulo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, p. 188-207, jan./abr. 2011.
BRAGA, Elizabeth dos Santos. Narrar, escrever, lembrar: o romance El entenado de Juan José Saer. In: SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; NOGUEIRA, Ana Lúcia Horta (orgs.). Emoção, memória, imaginação: a constituição do desenvolvimento humano na história e na cultura. Campinas: Mercado de Letras, p. 105-136, 2011.
BUCHANAN, Kevin; MIDDLETON, David. Voices of experience: talk, identity and membership in reminiscence groups. Ageing and Society. Cambridge, n. 15, p. 457-491, 1995.
CAMÕES, Luís de. Os Lusíadas. Porto: Porto Editora, 2007. 288p.
CANDAU, Joël. Memória e identidade. Trad. Maria Leticia Ferreira. 1. ed. 3ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2016, 219 p.
DETIENNE, Marcel. A invenção da mitologia. Trad. André Telle, Gilza Martins Saldanha da Gama. Rio de Janeiro: José Olympio, 1992, 250 p.
FÉTIZON, Beatriz A. de Moura. Faculdade de Educação: antecedentes e origens. Estudos Avançados, São Paulo, v. 8, n. 22, p. 365-378, 1994.
FONTANA, Roseli Aparecida Cação. Como nos tornamos professoras? 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, 208 p.
GORDO, Nívia. História da Escola de Aplicação da FEUSP (1976-1986): a contribuição de José Mário Pires Azanha para a cultura escolar. 2010, 197f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. L. L. Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990, 191 p.
HALBWACHS, Maurice. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris: Presses Universitaire de France, 1952, 299 p.
MIDDLETON, David; BROWN, Steven D. A psicologia social da experiência – a relevância da memória. Pro-Posições, v. 17, n. 2 (50), p. 71-97, maio/ago. 2006.
MIRANDA, Millena. Como está a FE hoje? Revista Futuro do Pretérito. São Paulo. n. 1. nov. 2019.
MONACO JANOTTI, Maria de Lourdes. Colégio de Aplicação da Universidade de São Paulo (1955 - 1970). Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e021017, 2021.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Trad. Yara Aun Khoury. Projeto História. São Paulo. n. 10, p. 7-28, dez. 1993.
PENIN, Sonia Teresinha de Sousa; SOUZA, Maria Cecilia Cortez Christiano de. Revista Educação e Pesquisa – 10 anos e Revista da Faculdade de Educação – 35 anos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, número especial, p. 17-21, abr. 2010.
RICOEUR, Paul. A memória, a história e o esquecimento. Trad. Alain François [et al.]. Campinas: Ed. Unicamp, 2007, 536 p.
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa. Trad. Constança Marcondes César. Campinas: Papirus, 1994 (tomo I), 328 p.
SANTOS, Alexandre Nascimento. Origens da Faculdade de Educação da USP: o Departamento de Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras (1962-1969). 2015, 211f. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Memória Coletiva & Teoria Social. São Paulo: Annablume, 2003, 208 p.
SIMMEL, Georg. O estrangeiro. In: MORAES FILHO, Evaristo de (org.). Georg Simmel. São Paulo: Ática, 1983, p. 182-188 (Coleção: Sociologia).
SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Dever de memória e desejo de celebração: con(tra)dições da experiência na instituição escolar. In: SMOLKA, Ana Luiza Bustamante; NOGUEIRA, Ana Lúcia Horta (orgs.). Emoção, memória, imaginação: a constituição do desenvolvimento humano na história e na cultura. Campinas: Mercado de Letras, 2011, p. 137-160.
TODOROV, Tzvetan. Los abusos de la memoria. Trad. Miguel Salazar. Barcelona: Paidós, 2000, 61 p.
VIDAL, Diana Gonçalves; BONTEMPI JR., Bruno; SALVADORI, Maria Ângela Borges. Tempos pretéritos e escolhas de futuro: a Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e a formação docente. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. especial, p. 1419-1440, dez. 2016.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Manuscrito de 1929. Trad. Alexandra Marenitch, Luís Carlos de Freitas. Educação & Sociedade, ano XXI, n. 71, p. 21-44, jul. 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/