The Education and Toy Museum (MEB)
challenges and potential of a university museum at FEUSP
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.15970Keywords:
Education, Museums, UniversitiesAbstract
Created in 1999 by professor Tizuko Kishimoto, the Education and Toy Museum (MEB) has great importance in the history of the Faculty of Education (FEUSP), constituting a space of great relevance for childhood, toys and games. In this article, we will present an overview of the performance of the museum's new coordination since 2014, demarcating the expansion of its scope by reaffirming itself as an education museum in partnership with other laboratories and sectors of FEUSP and encompassing Education in Museums as a new approach. We will address the main challenges and potential of a university museum in defining its identity and in the management of actions in teaching, research and extension, developed in projects about history, the constitution of the collection, educational activities and communication in MEB.
Downloads
References
ABREU, A. A. A Tipologia dos Acervos da Universidade de São Paulo e seus Problemas. In: Anais II Semana de Museus da Universidade de São Paulo, Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária, São Paulo, p. 11-14, 1999.
ALVES, Karina O. Pesquisa, organização, identificação e catalogação dos brinquedos e materiais didáticos do Museu da Educação e do Brinquedo (MEB). Relatório Final do Projeto PUB. São Paulo: FEUSP, 2019.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da reprodutibilidade técnica. São Paulo: L&PM, 2014.
BEZERRA, Vinícius. A utilização do acervo do Museu da Educação e do Brinquedo (MEB) como instrumento do ensino de ciências na formação inicial de professores. Relatório Final de Iniciação Científica. São Paulo: Faculdade de Educação, 2016. Disponível em: http://meb.fe.usp.br/docs/relatorio_vinicius.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
BOYLAN, Patrick J. (Org.). Como gerir um museu. Manual Prático. S. l., ICOM, 2004. Disponível em: https://www.sisemsp.org.br/blog/wp-content/uploads/2012/09/Manual-Como-gerir-um-museu-ICOM-Unesco.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Arquivos. NOBRADE: Norma Brasileira de Descrição Arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2006. Disponível em: http://www.siga.arquivonacional.gov.br/images/publicacoes/nobrade.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
BRANDÃO, Carlos R. F. e COSTA, C. Uma crônica da integração dos museus estatutários à USP. In: Anais do Museu Paulista. 2007, v. 15, n. 1. p. 207-217. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/5458/6988. Acesso em: 24 nov. 2021.
BURKE, Peter. O que é história cultural? 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
CEZAR, Luciana. N.; SIQUEIRA, Luanna. S. PATACA, Ermelinda. M. Brinquedos e Recursos Didáticos: uma experiência de estágio supervisionado em Geociências e Educação Ambiental no Museu da Educação e do Brinquedo (MEB). In: VIII Simpósio Nacional de Ensino e História das Ciências da Terra. Anais do EnsinoGEO. Campinas-SP: Universidade Estadual de Campinas, 2018. v. 1. p. 193-196.
COSTA, Evanise P. Princípios Básicos de Museologia. Curitiba: Coordenação do Sistema Estadual de Museus, 2006. Disponível em: https://www.comunicacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2019-09/p_museologia.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
FERREZ, Helena D. Thesaurus para acervos museológicos. Rio de Janeiro: Fundação Nacional Pró Memória. Coordenadoria Geral de Acervos Museológicos, 1987. 2v.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.
KISHIMOTO, Tizuko M. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 14. ed. São Paulo; Cortez, 2011.
KISHIMOTO, Tizuko. M. Práticas pedagógicas da professora Alice Meirelles Reis (1923-1935). São Paulo: Polo Books, 2014.
LOPES, Maria M. Trajetórias museológicas, biografias de objetos, percursos metodológicos. In: ALMEIDA, Marta; VERGARA, Moema de R. (org.). Ciência, História e Historiografia. Rio de Janeiro: Via Lettera, 2008. p. 205-318.
MARANDINO, Martha (Org.). Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo, SP: Geenf. FEUSP 2008. Disponível em: http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2012/10/MediacaoemFoco.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
MARANDINO, Martha. Museology. An International Journal of Museology, Lisboa, Portugal, v. 1, n. 2, p. 53-66, 2001.
MARANDINO, M.; PATACA, E. M. (orgs). Seminário educação e museus: síntese dos grupos de trabalho. São Paulo: FEUSP, 2018. 32p. Disponível em: http://meb.fe.usp.br/seminario/documentos/seminario.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
MILAN, Bárbara.; TARGINO, Arcenira. R. L.; MARANDINO, Martha.; PATACA, Ermelinda. M. 'Brincar ou Ensinar?': uma experiência de formação inicial dos professores em ciências na criação de uma exposição no Museu da Educação e do Brinquedo. In: Anais do III Encontro Regional de Ensino de Biologia - EREBIO - Regional 1, 2017, p. 58-63.
MENESES, Ulpiano T. B. de. A cultura material nas sociedades antigas. Revista de História, n. 115, p.103-117. 1983. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revhistoria/article/view/61796/64659. Acesso em: 24 nov. 2021.
MENESES, Ulpiano T. B. de. Do teatro da memória ao laboratório da História: a expansão museológica e o conhecimento histórico. In: Anais do Museu Paulista. v. 2 p. 9-42, jan./dez. 1994. Disponível em: https://www.scielo.br/j/anaismp/a/cjxGJjRFfbKxLBfGyFFMwVC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 nov. 2021.
PADILHA, Renata C. Documentação Museológica e Gestão de Acervo. Florianópolis, FCC Edições, 2014. Disponível em: file:///C:/Users/particular/Downloads/Col_Estudos_Mus_%20v2_documenta%C3%A7%C3%A3o%20museol%C3%B3gica%20e%20gest%C3%A3o%20de%20acervos%20(1).pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
RIBEIRO, Berta. Dicionário do artesanato indígena. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: EDUSP, 1988.
SANTANA, Audrea S. de. As atividades do Museu da Educação e do Brinquedo. Organização do acervo e ação educativa. Relatório Final do Projeto PUB. São Paulo: FEUSP, 2017. Disponível em: http://meb.fe.usp.br/docs/relatorio_audrea.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
SILVA, Daniela Batista da. A História da constituição do Museu da Educação e do Brinquedo (MEB-USP) e o lúdico como instrumento de ensino nas atividades mediadas. Relatório Final de Iniciação Científica. São Paulo: FEUSP, 2015. Disponível em: http://meb.fe.usp.br/docs/relatorio_daniela.pdf. Acesso em: 24 nov. 2021.
SIQUEIRA, Luanna Shimada. Pesquisa, organização, identificação e catalogação dos brinquedos e materiais didáticos do Museu da Educação e do Brinquedo (MEB). Relatório Final do Projeto PUB – modalidade cultura e extensão. São Paulo: FEUSP, 2018.
WARHUST, Alan (1986). Triple Crisis in University Museums. Museums Journal, 86 (3): 137-140.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/