The africanities in the historic center of Crato-CE and the teaching of geography
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v9i00.17432Keywords:
Africanities, Geographical space, Interdisciplinarity, Anti-racist educationAbstract
This article aims to recognize the Africanities in the architectures of the Historical Museum of Crato and the Church of Our Lady of Penha, both located in the historic center of the city of Crato, Ceará. In these two urban facilities there is a set of African knowledge. To carry out this research we made a bibliographic review in order to base ourselves on the perspective of Afro-descent and we worked with iconography. To this end, we dialogue with authors such as Cunha Junior (2010, 2011, 2020), Silva (2019), Souza (2016) and Quirino (2018). The article articulates reflections in the field of history, geography and education, reflects the importance of the production of this knowledge and points out the urban routes (SILVA; CUNHA JUNIOR, 2019) as a methodological possibility in the construction of an anti-racist education.
Downloads
References
CARMO, Eliane Fátima. Boa Morte do História da África nos anos iniciais do ensino fundamental: os Adinkra. Salvador: Ed. Artegraf, 2016.
CUNHA JUNIOR, Henrique. Cultura afrocearense. In: Artefatos da cultura negra no Ceará. CUNHA JUNIOR, H. et al. (org.). Fortaleza: Edições UFC, 2011. p. 102-132.
CUNHA JUNIOR, Henrique. Nós, afro-descendentes: história africana e afrodescendente na cultura brasileira. In: ROMÃO, J. (org.). História da Educação do Negro e outras histórias. Brasilia: MEC, 2020.
CUNHA JUNIOR, Henrique. Tecnologia africana na formação brasileira. Rio de Janeiro: CEAP, 2010.
CUNHA JUNIOR, Henrique. Urbanismo africano: 6000 anos construindo cidades (uma introdução ao tema). Revista Teias, v. 21, n. 62, jul./set. 2020.
DIOP, Cheikh Anta. Unidade cultural da África negra, as esferas do patriarcado e do matriarcado na antiguidade clássica. Luanda: Ed. Mulemba; Ramada: Ed. Pedago, 2014.
DYBAX, Vanessa. Cultura africana por meio dos símbolos gráficos Adinkra. Os desafios da escola pública paraense na perspectiva do professor PDE: produçãoes didáticos-pedagógicos. Paraná: Cardenos PDE, 2016.
FARIAS FILHO, W. A. Crato: Evolução Urbana e Arquitetura 1740-1960. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2007.
FIGUEIREDO FILHO, José de. Engenho de Rapadura do Cariri. Fortaleza: Edições UFC, 2010. (Coedição Secult. Edições URCA)
MARTÍNEZ, Silvia Alicia. Organização do arquivo histórico do liceu de humanidades de campos: portas abertas em busca da divulgação. In: MENEZES, Maria Cristina (org.). Desafios Iberoamericanos: o Patrimônio Histórico-Educativo em Rede. São Paulo: CME/FEUSP, 2016. 585p.
MILLER, Joseph C. África Central durante a era do comércio de escravizados de 1490 a 1850. In: HEYWOOD, Linda M. (org.). Tradução VAMPEAN FREGONEZ, Ingreid de Castro; CASSON, Thais Cristina; BENEDITO, Vera Lúcia. Diáspora negra no Brasil. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019.
NASCIMENTO, Maria Beatriz. Quilombola e intelectual: possibilidades nos dias da destruição. Diáspora Africana. São Paulo: Filhos da África: 2018.
NUNES, Cicera. Reisado cearense: uma proposta para o ensino das africanidades. Fortaleza: Conhecimento, 2011.
QUERINO, Manuel. O colono preto como fator da civilização Brasileira. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/20815/13416. Acesso em: 17 set. 2021.
SANTOS, Ana Paula dos. Educação escolar quilombola no Cariri cearense: africanização da escola a partir de pedagogias de quilombo. 2018. 218 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará-UFC, Fortaleza/CE, 2018.
SILVA, Alberto da Costa e. A Enxada e a Lança. Disponível em: https://docero.com.br/doc/81x11vn. Acesso em: 16 set. 2021.
SILVA, Diana Rocha da; CASTRO, Cesar Augusto; CASTELLANOS, Samuel Luis Velasquez. Acervos provocados e possibilidades de pesquisa sobre o patrimônio histórico bibliográfico educativo no APEM. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. 1-26, 2021.
SILVA, Meryelle Macedo da. Patrimônio Arquitetônico Afrocratense: implicações educativas. 2019. 114f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Regional do Cariri-URCA, Crato/CE, 2019.
SILVA, Meryelle Macedo da; CUNHA JUNIOR, Henrique. Percursos urbanos como forma de pesquisar o patrimônio afrocratense. GeoTextos, v. 15, n. 2, p. 199-215, dez. 2019.
SILVA, Meryelle Macedo; CUNHA JUNIOR, Henrique. O espaço urbano do Crato-CE: a visibilidade de um patrimônio afroarquitetônico. In: SANTOS, Marlene Pereira dos; CUNHA JUNIOR, Henrique (Orgs.). Afro Patrimônio cultural. Fortaleza: Via Dourado: 2019.
SOUZA, Lorena Francisco de. As relações etnicorraciais na geografia escolar: desafios metodológicos e pedagógicos. Revista produção acadêmica – Núcleo de Estudos Urbanos Regionais e Agrários/ NURBA, v. 2, n. 2, p. 04-19, dez. 2016.
STELLA, Thomas Henrique de Toledo. Convulsões sociais no antigo egito: os trabalhadores da necrópole tebana no final do novo reinado. 2018. Disponível em: https://docplayer.com.br/199914266-Ii-dossie-convulsoes-sociais-no-antigo-egito-os-trabalhadores-da-necropole-tebana-no-final-do-novo-reinado-thomas-henrique-de-toledo-stella-1.html. Acesso em: 14 set. 2021.
WEIMER, Günter. Interrelações arquitetônicas Brasil África. Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do Sul, 2008. Disponível em: https://www.ihgrgs.org.br/artigos/membros/G%C3%BCnter%20Weimer%20-%20Inter-rela%C3%A7oes%20Arquitetonicas%20Brasil-Africa.pdf. Acesso em: 18 jan. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/