A doutrina do Higienismo na Revista de Educação e Ensino
Octavio Pires e a higiene dos internatos
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.15539Keywords:
School Hygiene, Public Instruction, Boarding schoolsAbstract
This article aims at identifying and comprehending the ideas of Octavio Pires on hygiene in the boarding schools. For this purpose, historical research was developed based on articles published in the Revista de Educação e Ensino, between February and November 1892, by Octavio Pires, who was its director, main columnist and one of the promoters of the higyenism doctrine in Pará. Concerning the treatment of data, we use the technique of content analysis when we notice the strong influence and the constant recurrence to European experiences at that time, constantly quoted as essential references for educational leaders in Pará. We also observe the intervention of hygienist agents in educational productions and practices, not only regarding the definition of physical spaces and program content, but also the teaching methods themselves, prescriptions of “control”, “surveillance” and “inspection” as elements that had constituted the implementation of hygiene in schools, revealing the intense apprehension with discipline and morals.
Downloads
References
BASTOS, M. H. C. Leituras da ilustração brasileira: Célestin Hippeau (1803-1883). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 2, n. 3, p. 67-112, jan./jun. 2002.
BASTOS, M. H. C. A educação comparada no século XIX: a obra de Célestin Hippeau (1803-1883). In: ENCONTRO INTERNACIONAL DA SBEC, 2003, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: PUCRS. 2003.
BEZERRA, R. A higiene escolar em Pernambuco: espaços de construção e os discursos elaborados. 2010. 363 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
BRASIL. Decreto nº 981, de 8 de novembro de 1890. Approva o Regulamento da Instrucção Primaria e Secundaria do Districto Federal. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, [1890]. Disponível em: tinyurl.com/c5uevter. Acesso em: 20 abr. 2021.
CARDOSO, W. C. R. Literatura Cívico Patriótica: República, Educação e Manuais Didáticos no Pará Republicano (1900-1920). In: XXVII Simpósio Nacional de História. Florianópolis - SC: ANPUH, 2015.
CONCEIÇÃO, J, T. Internar para educar: colégios-internatos no Brasil (1840-1950). 323 f. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.
COSTA, J. F. Ordem médica e norma familiar. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2004.
CRUZ, E. História do Pará. Belém: Governo do Estado do Pará, 1973.
CUNHA, M. S. C. da. "Matutos" ou astutos? oligarquia e coronelismo no Pará republicano (1897-1909). 2008. 115 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em História Social da Amazônia, Universidade Federal do Pará, Belém, 2008.
DAMASCENO, K. K.; ARAÚJO, S. M. S. Um intelectual “orgânico”: Octavio Pires e a elaboração da Revista Educação e Ensino, editada no Pará no final do século XIX. Intellèctus, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 205-223, 2016.
FERREIRA, A. G. Higiene e controlo médico da infância e da escola. Cadernos Cedes, São Paulo, v. 23, n. 59, p. 9-24, abr. 2003.
FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro Editora, 2005.
FRANÇA, M. P. S. G. S. A.; FRANÇA, S. A. S. F. Colégio Nossa Senhora do Amparo: casa de oração, educação e trabalho (1860-1870). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. esp., p. 175-186, out. 2011.
GOELLNER, S. V. O método Francês e a Educação Física no Brasil: da caserna à escola. 1992. 223 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1992.
GONDRA, J. G. Olhos na América: uma leitura dos relatórios Hippeau, Educar em Revista, Curitiba, n. 19, p. 161-185, 2002.
GÓIS JÚNIOR, E.; LOVISOLO, H. R. Descontinuidades e continuidades do movimento higienista no Brasil do século XX. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 1, p. 41-54, set. 2003.
LACERDA, F. G. Migrantes Cearenses no Pará: faces da sobrevivência (1899-1916). 2006. 346 f. Tese (Doutorado) - Departamento de História, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8138/tde-16072007-105321/publico/TESE_FRANCIANE_GAMA_LACERDA.pdf. Acesso em: 13 dez. 2021
LEMOS, F. C. S.; VASCO, D. S. Alguns percursos históricos entre o higienismo e a medicalização na atenção à infância e às famílias. Artifícios, v. 2, n. 4, p. 1-20, 2012.
MELO JÚNIOR, D. S. A escolarização das práticas corporais em meio a “babel da instrucção publica” baiana: os confrontos em torno da gymnastica, musica e dança. 2015. 192 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2015.
OLIVEIRA, M. A. T. Saberes e práticas sobre a educação do corpo infantil na instrução pública primária nos anos finais do século XIX no Brasil. Sarmiento, n. 13, pp. 131-149, 2009.
PARÁ. Regulamento Escolar, Programmas, Horario e Intrucções Pedagogicas para as Escolas Públicas do Estado do Pará. Belém: Imprensa de Tavares Cardoso & Cia, 1890.
PIRES, O. Hygiene escolar e suas vantagens. Revista de Educação e Ensino, v. I, n. 8, 1891.
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 2, 1892a.
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. III, n. 3, 1892b.
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 4, 1892c
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 5, 1892d.
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 6, 1892e.
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 7, 1892f.
PIRES, O. Hygiene dos int ernatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 8, 1892g.
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 9, 1892h.
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 10, 1892i.
PIRES, O. Hygiene dos internatos. Revista de Educação e Ensino, v. II, n. 1, 1892j.
PYKOSZ, L. C.; OLIVEIRA, M. A. T. A higiene como tempo e lugar da educação do corpo: preceitos higiênicos no currículo dos grupos escolares do estado do Paraná. Currículo sem Fronteiras, v. 9, n. 1, p. 135-158, 2009.
SABINO, E. B. A Assistência e a Educação de Meninas Desvalidas no Colégio Nossa Senhora do Amparo na Província do Grão-Pará (1860-1889). 2012. 157 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.
SARGES, M. N. Belém: riquezas produzindo a belle-époque (1870-1912). Belém: Paka-Tatu, 2002.
SCHELBAUER, A. R. Célestin Hippeau: contribuições para a história da escola primária e dos métodos de ensino no Brasil. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS HISTÓRIA E EDUCAÇÃO NO BRASIL, 7., Campinas. Anais... Campinas: UNICAMP, 2006.
SOARES, C. L. Educação do corpo: apontamentos para a historicidade de uma noção. Educar em Revista, v. 37, 2021.
SOUZA, M. S. A.; MELO, D. P. O pensamento higienista de educação em José Veríssimo e a formação da criança. In: SIMPÓSIO DE HISTÓRIA DO MARANHÃO OITOCENTISTA, 3., 2013, São Luís. Anais... São Luís: UEMA, 2013. p. 1-10.
VAGO, Tarcísio Mauro. Cultura escolar, cultivo de corpos: educação Physica e Gymnastica como práticas constitutivas dos corpos de crianças no ensino público primário de belo horizonte (1906-1920). Educar, Curitiba, n. 16, p. 121-135, 2000.
VALENTIM, R. P. F.; PEREIRA, B. A.; LEITE, R. F. P. A Psicologia nos programas da Escola Normal do Distrito Federal e sua adesão aos projetos eugênicos e higiênicos da Primeira República brasileira. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 16, n. 1, p. 133-154, 2016.
VIANA, L. C. A colonização de corpos, corações e mentes: educação e higienismo em escritos de periódicos pedagógicos no Pará (1891-1912). 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Pará. Belém, 2015.
ZUCOLOTO, P. C. S. V. O médico higienista na escola: as origens históricas da medicalização do fracasso escolar. Revista Brasileira do Crescimento e Desenvolvimento Humano, Marília, v. 17, n. 1, p. 136-145, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/