A doutrina do Higienismo na Revista de Educação e Ensino

Octavio Pires e a higiene dos internatos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.15539

Keywords:

School Hygiene, Public Instruction, Boarding schools

Abstract

This article aims at identifying and comprehending the ideas of Octavio Pires on hygiene in the boarding schools. For this purpose, historical research was developed based on articles published in the Revista de Educação e Ensino, between February and November 1892, by Octavio Pires, who was its director, main columnist and one of the promoters of the higyenism doctrine in Pará. Concerning the treatment of data, we use the technique of content analysis when we notice the strong influence and the constant recurrence to European experiences at that time, constantly quoted as essential references for educational leaders in Pará. We also observe the intervention of hygienist agents in educational productions and practices, not only regarding the definition of physical spaces and program content, but also the teaching methods themselves, prescriptions of “control”, “surveillance” and “inspection” as elements that had constituted the implementation of hygiene in schools, revealing the intense apprehension with discipline and morals.

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Author Biographies

Alberto Damasceno, Universidade Federal do Pará

Professor Titular da Universidade Federal do Pará, docente do Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB) e do Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia (PGEDA). Pós Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998). Mestre em Educação Escolar Brasileira pela Universidade Federal de Goiás (1991). Especialista em Educação e Problemas Regionais pela UFPA (1985). Graduado em Arquitetura pela Universidade Federal do Pará (1983). Desenvolve estudos na área da História da Educação, Política Educacional, Gestão e Planejamento Educacional. Atualmente coordena o Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM) e é vice-coordenador do Grupo de Estudos em Educação no Pará na Primeira República (GEPRE). Membro da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED), da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e do Instituto Histórico e Geográfico do Pará (IHGP), além de ser membro titular do Conselho Municipal de Educação de Belém. Foi assessor da Secretaria Municipal de Educação de São Paulo na gestão de Paulo Freire e Secretário de Estado de Desenvolvimento Social do Pará. Fonte: Plataforma Lattes

Suellem Pantoja, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação na Amazônia (PGEDA/UFPA). Mestre em Educação (PPEB/UFPA), na linha de Gestão e organização do trabalho pedagógico na Escola Básica. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA).

Joaquina Ianca Miranda, Universidade Federal do Pará

Graduanda do curso de Licenciatura Plena em Pedagogia na Universidade Federal do Pará (UFPA). Bolsista no Laboratório de Pesquisas em Memória e História da Educação (LAPEM) e voluntária no Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Infâncias e Educação - INFANCE.

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Published

2021-10-08

How to Cite

DAMASCENO, Alberto; PANTOJA, Suellem; MIRANDA, Joaquina Ianca. A doutrina do Higienismo na Revista de Educação e Ensino: Octavio Pires e a higiene dos internatos. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 7, n. 00, p. e021015, 2021. DOI: 10.20888/ridpher.v7i00.15539. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/15539. Acesso em: 5 jul. 2024.