Banner Portal
An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration
Capa criada com inteligência artificial Microsoft DALL-E 3 com o prompt Crie uma imagem com 785 px de largura e 442 px altura que comece pelo lado esquerdo com um fractal e, na medida em que avança para o centro vertical da imagem, faça uma transição para elementos abstratos que denotem a interdisciplinaridade entre a informática e educação. Utilize cores em tons azuis que denotem autoridade no assunto segundo a psicologia das cores e algumas linhas verdes reluzentes, em 1 de dezembro de 2023 às 10:36 AM.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Information Systems
Business Administration
Interdisciplinarity
Information Technology
Active Methodologies

How to Cite

FIORAVANTI, Maria Lydia; BARBOSA, Ellen Francine; BRAGA, Rosana Teresinha Vaccare; GRANDE, Márcia Mazzeo; RODELLO, Ildeberto Aparecido; RIBEIRO, Evandro Marcos Saidel; WOLF, Denis Fernando; AVELLAR, Gustavo Martins Nunes; OLIVEIRA, Katyeudo Karlos de Sousa. An initiative to integrate skills and competences in Information Technology and Business Administration. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 69–87, 2023. DOI: 10.20396/tsc.v10i1.17952. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/17952. Acesso em: 4 jul. 2024.

Funding data

Abstract

Information technology (IT) professionals with management competence and business administrators with IT knowledge are being increasingly valued by companies. Considering the premise that information systems students can benefit from business administration knowledge, and vice versa, this paper presents the design and implementation of an interdisciplinary Certificate of Special Studies (CEE) in IT and Business. The experience has integrated disciplines from the Information Systems and Administration courses, offered in different units of the same higher education institution (USP), using IT resources as an important support for the process. In general, the experience proved to be promising, capable of exercising students' interprofessional, cognitive, metacognitive, social, and emotional skills, in addition to promoting teacher and student integration in both courses involved.

https://doi.org/10.20396/tsc.v10i1.17952
PDF (Português (Brasil))

References

AMBONI, N. et al. Interdisciplinaridade e complexidade no curso de graduação em administração. Cadernos EBAPE.BR, SciELO Brasil, v. 10, n. 2, p. 302–328, 2012. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/5265. Acesso em: abr. 2023.

BONWELL, C. C.; EISON, J. A. Active learning: Creating excitement in the classroom. ASHE-ERIC Higher Education Reports, Technical Report, ERIC, 1991.

CAMARGO, F. F.; DAROS, T. M. A Sala de Aula Inovadora: Estratégias Pedagógicas para Fomentar o Aprendizado Ativo (Desafios da Educação). 1. ed. Porto Alegre: Penso, 2018.

CEI-UM. Active Learning. 2013. Disponível em: https://cei.umn.edu/active-learning. Acesso em: abr. 2023.

CEVIKCAN, E. Industry 4.0: Managing the Digital Transformation. Switzerland: Springer, 2018. ISBN 978-3-319-57869-9.

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa: Campinas, SP: Papirus editora, 2006.

FELDER, R. M.; BRENT, R. Active learning: An introduction. ASQ Higher Education Brief, v. 2, n. 4, p. 1–5, 2009.

KLINK, M. V.; BOON, J.; SCHLUSMANS, K. Competências e ensino superior profissional: presente e futuro. Revista Europeia de Formação Profissional, v. 40, n. 1, p. 72–89, 2007.

LETHBRIDGE, T. C. et al. Improving software practice through education: Challenges and future trends. In: FUTURE OF SOFTWARE ENGINEERING (FOSE ’07), 2007. Proceedings. p. 12–28.

RADERMACHER, A.; WALIA, G. Gaps between industry expectations and the abilities of graduates. In: ACM TECHNICAL SYMPOSIUM ON COMPUTER SCIENCE EDUCATION (SIGCSE ’13), 44., 2013. New York. Proceedings… New York, NY, USA: ACM 2013. p. 525–530. ISBN 978-1-4503-1868-6. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1145/2445196.2445351. Acesso em: abr. 2023.

RAMOS, I. et al. Information Systems for Industry 4.0. New York, NY, USA: Springer Nature, 2019. ISBN 978-3-030-14849-2.

SBC. Referenciais de Formação para Cursos de Graduação em Computação 2017. 2017. Disponível em: https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/send/131-curriculos-de-referencia/1165-referenciais-de-formacao-para-cursos-de-graduacao-em-computacao-outubro-2017. Acesso em: abr. 2023.

SETTI, M. G. et al. Proposta de flexibilização curricular do curso de sistemas de informação ofertado pela UTF-PR Curitiba. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO, 22., 2014, Brasília. Anais... p. 1366. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/wei/article/view/10962. Acesso em: abr. 2023.

TUZUN, E.; ERDOGMUS, H.; OZBILGIN, I. G. Are computer science and engineering graduates ready for the software industry?: Experiences from an industrial student training program. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOFTWARE ENGINEERING: SOFTWARE ENGINEERING EDUCATION AND TRAINING (ICSE-SEET ’18), 40., 2018, New York. Proceedings… New York, NY, USA: ACM, 2018, p. 68–77. ISBN 978-1-4503-5660-2. DOI: https://doi.acm.org/10.1145/3183377.3185754. Acesso em: abr. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.