Banner Portal
Literacy project
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Literacy
Scratch
Traditional narratives

How to Cite

SILVA, Wesley Rodrigo Pedroza da. Literacy project: reframing traditional narratives through Scratch. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 8, n. 1, p. 74–94, 2021. DOI: 10.20396/tsc.v8i1.15351. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15351. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The present article describes an account of the experience of using Scratch inserted in a literacy project. This was carried out at the State Center for Professional Education Dr. Ruy Pereira dos Santos, in São Gonçalo do Amarante / RN, in a class of the 1st year of high school and intended to instigate and promote in the participants a reflection about the relationship between identity x local community from research and reading of traditional narratives. For this, a methodology was adopted that privileged the students' autonomy and creativity, who were able to reinvent and to resignify their stories using Scratch. As a result, it was observed that the productions brought through the reinterpretations a positive view on narratives that were previously unknown or reneged.

https://doi.org/10.20396/tsc.v8i1.15351
PDF (Português (Brasil))

References

BAGNO, M.; GAGNÉ, G.; STUBBS, M. Língua Materna: letramento, variação e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2002.

BAKTHIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Relatório do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica (SAEB). Brasília, DF: Ministério da Educação, 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/microdados/microdados_saeb_2019.zip. Acesso em: 1 out. 2020.

CANDAU, V. M. (Org.). Sociedade, Educação e Cultura: questões e propostas. 2. ed. Petrópolis. RJ. Vozes. 2002.

CASCUDO, L. da C. Literatura oral no Brasil. 2. ed. São Paulo: Global, 2006.

COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

KAFAI, Y. B.; RESNICK, M. (Ed.). Constructionism in Practice: Designing, Thinking, and Learning in A Digital World. 1. ed. Londres: Routledge, 1996.

KLEIMAN, A. B. O processo de aculturação pela escrita: ensino de forma ou aprendizagem da função? In: KLEIMAN, A. B.; SIGNORINI, I. (Orgs.). O ensino e a formação do professor: alfabetização de jovens e adultos. Porto Alegre: Artes Médicas do Sul, 2000. p. 223-243.

KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 1995, p. 7-11.

KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. (Orgs.). Significados e Ressignificações do Letramento. 1. ed. Campinas: Mercado da Letras, 2016.

MARINHO, F. C. V.; STRUCHINER, M. Estudantes do ensino básico como desenvolvedores de jogos digitais. Revista de Educação Matemática e Tecnológica, Iberoamericana, v. 4, n. 3, p. 1-25, 2013.

OLIVEIRA, M. do S. Gêneros textuais e letramento. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 2, p. 325-345, 2010.

OLIVEIRA, M. S.; SANTOS, I. B. A.; TINOCO, G. M. A. M. Projetos de letramento e formação de professores de língua materna. 2. ed. Natal: EDUFRN, 2014.

OLIVEIRA, M. S.; SOUZA, A. G. Os projetos de letramento como instrumentos de ressignificação do tempo, do espaço e dos materiais escolares. Revista do Gelne, Natal, v.19.n especial, 2017.

OLIVEIRA, S. M.; LIMA, A. S. de. O mito na formação da identidade. Revista Dialógica, Manaus, v. 1, n. 1, p. 1-16, 2006.

RESNICK, M. Jardim de Infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. 1. ed. São Paulo: Penso, 2020.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2017.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

PAPERT, S. Construcionismo. [S. l.: s. n], 2017. 1 vídeo (2 min). Publicado pelo canal Luemy Ávila. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5V8LFKhjitI. Acesso em: 23 ago. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.