Abstract
This experience report describes the creative process of a project developed in the school environment called “Canto Gauchesco” that participated in the competitive modality OnStage or Robot Dance of RoboCup Junior Brazil. The activity integrated the Educational Robotics tool and maker education resources from the perspective of active and creative learning. The presentation included a robot gaucho, a robot gift, a robot horse and a robotic garden. The presentation was attended by classes from the early years of elementary school at the school and the final result was presented in the competition. The creation process involved group work and the resolution of several problems arising from the construction and programming of objects.
References
BACICH, L.; MORAN, J.M. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2018.
BLIKSTEIN, P.; VALENTE, J. A.; MOURA, É. M.de. Educação Maker:Onde está o Currículo? Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18, n.2, p. 523-544 abr./jun. 2020.
BORGES, K. S. Um estudo sobre pensamento formal no contexto dos Makerspaces Educacionais. 2018,Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Informática da Educação, Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/187572. Acesso em: 07 ago. 2020.
CABRAL, C. P. Robótica educacional e resolução de problemas: uma abordagem microgenética da construção do conhecimento. 2010. Dissertação (Mestrado) –Programa de Pós Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/29314.Acesso em: 07 ago. 2020.
CABRAL, C P.; RIBARCICK, L. L.; NUNES, L., S.; ROSA, L. B. da R.; WELTER, J. G.; DOMINGUES, J.G.dos S. Equipe Lobóticos / 2017: Vem Dançar com a Gente (RoboCup Junior OnStage Preliminary). In:LATIN AMERICAN ROBOTICS COMPETITION & COMPETIÇÃO BRASILEIRA DE ROBÓTICA, 2017, Curitiba. Mostra Virtual da LARC / CBR 2017, 2017. Disponível em: http://sistemaolimpo.org/midias/uploads/8485c1b4221a662b49c1a1b87301c7ff.pdf. Acesso em: 07 ago. 2020.
CÉSAR, D. R. Robótica Pedagógica Livre e Artefatos Cognitivos na/para a construção do conhecimento. In:SILVA, R.B.; BLINKSTEIN, P.Robótica Educacional. Porto Alegre: Editora Penso, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
PAPERT, S.A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 2008.
PAPERT, S. LOGO:computadores e educação. SP: Brasiliense, 1985.
PIAGET, J.Criatividade. In: VASCONCELOS, M.S.(org.) Criatividade: psicologia educação e conhecimento novo. São Paulo: Moderna, 2001.
PIAGET, J.Sobre a Pedagogia: Textos inéditos. São Paulo: Casa do Psicólogo,1998.
PIAGET, J.Seis estudos de Psicologia. RJ: Forense Universitária, 1965.
PIAGET, J.;INHELDER, B. A Psicologia da Criança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
RESNICK, M. Lifelong Kindergarten: Cultivating Creativity through Projects, Passions, Peers, and Play. Cambridge: MIT Press, 2017.
ROBOCUP JUNIOR. OnStage Rules 2020. Disponível em: https://junior.robocup.org/onstage. Acesso em: 07 ago. 2020.
VASCONCELOS, M.S. A difusão das ideias de Piaget no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo,1996.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento