Banner Portal
Dancing robots
Capa miniatura volume 7, número 2, ano 2020, contendo uma imagem de um fractal, o tema deste número (Educação Maker e Robótica Pedagógica)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational robotics
Makerspace
Creative learning
Problem solving

How to Cite

CABRAL, Cristiane Pelisolli; CANAL, Bruno. Dancing robots: an activity in the school environment that integrates robotics and maker tool in the perspective of creative learning. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 122–142, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i2.14868. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14868. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This experience report describes the creative process of a project developed in the school environment called “Canto Gauchesco” that participated in the competitive modality OnStage or Robot Dance of RoboCup Junior Brazil. The activity integrated the Educational Robotics tool and maker education resources from the perspective of active and creative learning. The presentation included a robot gaucho, a robot gift, a robot horse and a robotic garden. The presentation was attended by classes from the early years of elementary school at the school and the final result was presented in the competition. The creation process involved group work and the resolution of several problems arising from the construction and programming of objects.

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i2.14868
PDF (Português (Brasil))

References

BACICH, L.; MORAN, J.M. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2018.

BLIKSTEIN, P.; VALENTE, J. A.; MOURA, É. M.de. Educação Maker:Onde está o Currículo? Revista e-Curriculum, São Paulo, v.18, n.2, p. 523-544 abr./jun. 2020.

BORGES, K. S. Um estudo sobre pensamento formal no contexto dos Makerspaces Educacionais. 2018,Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Informática da Educação, Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/187572. Acesso em: 07 ago. 2020.

CABRAL, C. P. Robótica educacional e resolução de problemas: uma abordagem microgenética da construção do conhecimento. 2010. Dissertação (Mestrado) –Programa de Pós Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/29314.Acesso em: 07 ago. 2020.

CABRAL, C P.; RIBARCICK, L. L.; NUNES, L., S.; ROSA, L. B. da R.; WELTER, J. G.; DOMINGUES, J.G.dos S. Equipe Lobóticos / 2017: Vem Dançar com a Gente (RoboCup Junior OnStage Preliminary). In:LATIN AMERICAN ROBOTICS COMPETITION & COMPETIÇÃO BRASILEIRA DE ROBÓTICA, 2017, Curitiba. Mostra Virtual da LARC / CBR 2017, 2017. Disponível em: http://sistemaolimpo.org/midias/uploads/8485c1b4221a662b49c1a1b87301c7ff.pdf. Acesso em: 07 ago. 2020.

CÉSAR, D. R. Robótica Pedagógica Livre e Artefatos Cognitivos na/para a construção do conhecimento. In:SILVA, R.B.; BLINKSTEIN, P.Robótica Educacional. Porto Alegre: Editora Penso, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

PAPERT, S.A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 2008.

PAPERT, S. LOGO:computadores e educação. SP: Brasiliense, 1985.

PIAGET, J.Criatividade. In: VASCONCELOS, M.S.(org.) Criatividade: psicologia educação e conhecimento novo. São Paulo: Moderna, 2001.

PIAGET, J.Sobre a Pedagogia: Textos inéditos. São Paulo: Casa do Psicólogo,1998.

PIAGET, J.Seis estudos de Psicologia. RJ: Forense Universitária, 1965.

PIAGET, J.;INHELDER, B. A Psicologia da Criança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

RESNICK, M. Lifelong Kindergarten: Cultivating Creativity through Projects, Passions, Peers, and Play. Cambridge: MIT Press, 2017.

ROBOCUP JUNIOR. OnStage Rules 2020. Disponível em: https://junior.robocup.org/onstage. Acesso em: 07 ago. 2020.

VASCONCELOS, M.S. A difusão das ideias de Piaget no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo,1996.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.