Banner Portal
Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo
Capa miniatura volume 7, número 2, ano 2020, contendo uma imagem de um fractal, o tema deste número (Educação Maker e Robótica Pedagógica)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Maker attitude
Curriculum
Learning
Formation
Maker education

How to Cite

GAVASSA, Regina Célia Fortuna Broti. Maker culture as a curriculum proposal for technologies in the educational policy of the city of São Paulo. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 194–196, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i2.14863. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14863. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The dissertation investigates the presence of premises of Cultura Maker in practices published by educators from the Municipal Education Network of São Paulo and in the document guiding the insertion of Digital Technologies for Information and Communication (TDIC) "City Curriculum - Technologies for Learning" adopted as educational policy for the use of technologies (São Paulo, 2017). This is a research of documentary methodology that uses the Banners presented in the 1st Seminar and Technology Exhibition “Action promoting Reflection” and the document guiding the insertion of TDIC in the curricular proposal. For the documentary analysis, a survey of the premises of Cultura Maker was carried out in literature dealing with this concept (GAVASSA, 2020). Master's Dissertation Summary presented to the Graduate Program in Education: Curriculum, in the line of research of New Technologies of the Pontifical Catholic University - PUC / SP, São Paulo, 2020. The link to download the dissertation is available in the repository of theses and dissertations of PUC-SP, at https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611 .

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i2.14863
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. E. B. de; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

BLIKSTEIN, P. Maker Movement. Switzerland: Disponível em: https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007%2F978-3-319-44687-5_33. Acesso em: 20 out. 2019.

BLIKSTEIN, P. Digital Fabrication and ‘Making’ in Education: The Democratization of Invention. In: WALTER-HERRMANN, J.; BÜCHING, C. (Eds.). FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors, Bielefeld: Transcript Publishers, 2013, p. 203–221.

DEWEY, J. Experiência e educação. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido, 9a. Edição, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GAVASSA, R. C. F. B. Cultura Maker como proposta curricular de tecnologias na política educacional da cidade de São Paulo. 2020. 116 fls. Dissertação (Mestrado em Educação) Programa de Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/23611. Acesso em: 15 dez. 2020.

GILBERT, J. Educational Makerspaces: Disruptive, Educative or Neither? In: New Zealand Journal of Teachers’ Work, v. 14, Issue 2, p. 80-98, New Zealand, 2017. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1230113.pdf. Acesso em: 20 mai. 2019.

HALVERSON, E.; SHERIDAN, K. The Maker Movement in Education. In: Harvard Educational Review: December 2014, v. 84, n. 4, p. 495-504. Disponível em: http://www.her.hepg.org/content/34j1g68140382063/. Acesso em: 22 nov. 2019

HATCH, M. The Maker Movement Manifesto: Rules for Innovation in the New World of Crafters, Hackers, and Tinkerers. Estados Unidos: MC Graw Hill Education, 2014.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PAPERT, S. Logo: computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

PIAGET, J. Epistemologia Genética. 2a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

RESNICK, M.; ROSENBAUM, E. Designing for Tinkerability: Mit Media Lab, 2013. Disponível em: https://www.media.mit.edu/publications/designing-for-tinkerability. Acesso em: 15 jun. 2018.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Currículo da cidade: Ensino Fundamental: componente curricular: Tecnologias para Aprendizagem. 2.ed. São Paulo, SME / COPED, 2017.

VALENTE, J. A. Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, 2016.

VALENTE, J. A. A Espiral da aprendizagem e as tecnologias da informação e comunicação: repensando conceitos. In: JOLY, M. C. R. A. (Org.). Tecnologia no ensino: implicações para a aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.

VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4a ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.