Banner Portal
Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process
Capa miniatura volume 7, número 2, ano 2020, contendo uma imagem de um fractal, o tema deste número (Educação Maker e Robótica Pedagógica)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Agile methodologies
Scrum
eduScrum
Teaching-learning

How to Cite

LIMA, Allana Karoline Calixto; NASCIMENTO, Ana Beatriz do; ALBUQUERQUE, Pedro Henrique Gomes; TENÓRIO, Fernando Antonio Guimarães. Use of the agile scrum development method for the teaching-learning process. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 49–64, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i2.14858. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14858. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This study aims to investigate the use of the agile development method of Scrum software in the teaching-learning process in the discipline of Assembly and Maintenance of Computers of the Integrated Technical Course in Informatics at IFAL Campus Arapiraca. For this, a descriptive survey with a quantitative approach was used, from which it was possible to analyze the data collected in an online questionnaire. The results achieved reveal that the use of eduScrum in the classroom is a favorable and productive method of working with the contents, as the students had a good adaptation to the dynamics of the methodology, which favored their good performance in the activities of the discipline studied.

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i2.14858
PDF (Português (Brasil))

References

BECK, K. et al. Manifesto para desenvolvimento ágil de software. 2001. Disponível em: http://agilemanifesto.org/. Acesso em: 16 abr. 2020.

BORGES, K. S.; SCHMITT, M. R.; NAKLE, S. M; eduScrum Projetos de Aprendizagem Colaborativa Baseados em Scrum. Renote, v.12, n.1, jul. 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/49839. Acesso em: 15 abr. 2020

CERVONE, H.F. Understanding agile project management methods using Scrum. OCLC Systems & Services: International digital library perspectives. Vol. 27, N. 1, p. 18-22, February 2011. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/10650751111106528/full/html#:~:text=The%20Scrum%20process%20has%20five,of%20each%20sprint%20(iteration). Acesso em: 20 mai. 2020.

GUEDES, T.A.; JANEIRO, V.; MARTINS A.B.T.; ACORSI, C.RL., Projeto de Ensino: Aprender fazendo estatística, 2005. Disponível em: http://www.each.usp.br/rvicente/Guedes_etal_Estatistica_Descritiva.pdf. Acesso em: 13 mai. 2020.

HOSSAIN, E; BABAR, M.A; PAIK, H. Using Scrum in Global Software Development: A Systematic Literature Review. In: 4th IEEE International Conference on Global Software Engineering, 2009, Limerick. Proceedings […] Limerick, Eire: 2009. p.176. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/221016179_Using_Scrum_in_Global_Software_Development_A_Systematic_Literature_Review. Acesso em: 15 jun.2020

SELBACH B., K; CRUZ F., L. A teoria de Jean Piaget como princípio para o desenvolvimento de inovações. Revista Educação, v. 39, n. 2, p.242-248, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84847029013. Acesso em: 15 abr. 2020.

SOUZA, D. G; VERGOTTINI, V. S.; BERNINI, D. S. Educação dos tempos modernos através da aprendizagem colaborativa: uma abordagem sobre EDUSCRUM. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), n.29, 2018, Vitória. Anais [...]. p. 53. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Educa%C3%A7%C3%A3o-dos-tempos-modernos-atrav%C3%A9s-da-uma-sobre-Souza-Vergottini/6f3b118c558e351e66cbfc566da138242abcf113. Acesso em: 8 jun. 2020.

SUTHERLAND, J; SUTHERLAND, J.J. Scrum: a arte de fazer o dobro do trabalho na metade do tempo. Rio de Janeiro: Sextante, 2019.

TOMÁS, M.R.S. Métodos ágeis: características, pontos fortes e fracos e possibilidades de aplicação. 2009. 19f. Dissertação (Mestrado Engenharia Informática) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2009. Disponível em: https://run.unl.pt/bitstream/10362/2003/1/WPSeries_09_2009Tomas.pdf. Acesso em: 19 jun. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Allana Karoline Calixto Lima, Ana Beatriz do Nascimento, Pedro Henrique Gomes Albuquerque, Fernando Antonio Guimarães Tenório

Downloads

Download data is not yet available.