Banner Portal
Teacher training and maker education
Capa miniatura volume 7, número 2, ano 2020, contendo uma imagem de um fractal, o tema deste número (Educação Maker e Robótica Pedagógica)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education
Maker education
Fab lab
Maker classroom management
Teaching competencies

How to Cite

MOURA, Eliton Meireles de. Teacher training and maker education: the challenge of developing skills. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 185–188, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i2.14852. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14852. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The thesis discussed a Teacher Training that would promote the development of skills for working with Maker Education, under the influence of the Maker Movement. The research data came from a field study carried out between 2015 and 2019, in the Fab Lab Livre Program in São Paulo, and also from immersions in educational Makers spaces, in the North American States of New York and California, provided by a sandwich doctoral internship at Stanford University. Formulating new teaching competencies, necessary for the educational and maker practice, the research concludes indicating ways for a new Teacher Formation that corroborates to recover the pedagogical use of contemporary technological elements in the development of a transformative praxis.

Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i2.14852
PDF (Português (Brasil))

References

BLIKSTEIN, P. Digital Fabrication and ’Making’ in Education: The Democratization of Invention. In: WALTER-HERRMANN, J.; BÜCHING, C. (Eds.), FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors. Bielefeld: Transcript Publishers. 2013.

DELORS, J. (Coord.). Os quatro pilares da educação. In: DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortezo. p. 89-102. 1999.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MOURA, É. M. de. Formação docente e educação maker: o desafio do desenvolvimento das competências. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. Disponível em: doi:10.11606/T.48.2020.tde- 03032020-171456. Acesso em: 30 jul. 2020.

PAPERT, S. Eight Big Ideas Behind the Constructionist Learning Lab (1999). In: STAGER, G. S. An Investigation of Constructionism in the Maine Youth Center. Melbourne: The University of Melbourne, 2007.

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar – Convite À Viagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

RESNICK, M. Give P’s a chance: Projects, peers, passion, play. In: Constructionism and creativity: Proceedings of the Third International Constructionism Conference. Austrian Computer Society, Vienna. 2016. p. 13-20.

VALENTE, J. A. Pensamento Computacional, Letramento Computacional ou Competência Digital? Novos desafios da educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 16, n. 43, p. 147-168, 2019.

VASCONCELLOS, C. dos S.. Avaliação da Aprendizagem - Práticas de Mudança: por uma práxis transformadora. São Paulo: Libertad, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.