Banner Portal
Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Active methodology
Portuguese language
Flipped classroom
Google form
High school

How to Cite

SILVA, Maria Izabel Oliveira da; PESCE, Lucila; VALERIO NETTO, Antonio. Applying flipped classroom to learn the Portuguese language in a public high school. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 100–119, 2018. DOI: 10.20396/tsc.v5i1.14728. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14728. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

This paper describes a case study related to the implementation of theflipped classroommethod in the Portuguese language subject of a high school state school in the outskirts of the city of São Paulo, with students' personal cell phone as the main device. The activities proposed with the support of the Google Form platform allowed for greater student autonomy and engagement, indicating impacts on the indicators of the external evaluations carried out by the State Department of Education of the State of São Paulo. The relationships between the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) and the active methodologies are evaluated in order to re -signify the learning process having the student in its centrality.

https://doi.org/10.20396/tsc.v5i1.14728
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M.E.B.; ASSIS, M.P. Integração da Web 2.0 ao currículo: a geração web currículo.2011.Disponível em: http://www.educoas.org/portal/La_Educacion_Digital/laeducacion_145/articles/ART_bianconcini_ES.pdf. Acesso em: 09 jul. 2018

BACICH, L.; MORAN, J. M. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, v. 17, n. 25,p.45-47, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2015/07/hibrida.pdf. Acesso em: 09 jul. 2018

BACICH, L., NETO, A. T., TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Penso Editora, 2015.

BARD, R. D.; MATUZAWA, F. L.; MÜLBERT, A. L. Uso de Tecnologia Educacional em uma Escola Pública Municipal: Uma Experiência de Avaliação Formativa usando o Formulário Google. 2017. Disponível em: http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2017/10/Art14-vol.21-Edi%C3%A7%C3%A3o-Tem%C3%A1tica-V-Outubro-2017.pdf. Acesso em:10 jul. 2018.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de Aula Invertida, uma Metodologia Ativa de Aprendizagem. Ed. LTC, 2017.

BONILLA, M. H. S.; PRETTO, N. L. Inclusão digital: polêmica contemporânea. EDUFBA, 2011. Disponível em: http://books.scielo.org/id/qfgmr. Acesso em:10 jul. 2018.

CHRISTENSEN, C. M.; HORN, M. B.; STAKER, H. Ensino Híbrido: uma Inovação Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. 2016. Clayton Christensen Institute, p. 1-52.

DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. 3º. ed. São Paulo: Nacional, 1959

EI! ENSINO INOVATIVO. Sala de aula invertida. 2015. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/ei/article/download/57632/56174. Acesso em: 10 jul. 2018.

EDUCAUSE. Things you should know about flipped classrooms. 2012. Disponível em: http://net.educause.edu/ir/library/pdf/eli7081.pdf. Acesso em: 12 jul. 2018.

FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Rev. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/gp/v17n2/a15v17n2.pdf. Acesso em: 11jul. 2018.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33ª ed. São Paulo: Paz e Terra; 2006

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

HSIEH, M.; DAWSON, P. A university's information literacy assessment program using Google Docs.Brick and Click Libraries, 2010.Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED513812.pdf#page=128. Acesso em: 05 jul. 2018.

MEIRIEU, Philippe. Aprender... sim, mas como? Tradução de Vanise Pereira Dresch; consultoria de Maria da Graça Souza Horn e Heloísa Schaan Solassi. 7. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

MORAN, J. M. Novos modelos de sala de aula, 2013. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/modelos_aula.pd. Acesso em: 05 jul. 2018.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015. Disponível em: http://rh.unis.edu.br/wp-content/uploads/sites/67/2016/06/Mudando-a-Educacao-com-Metodologias-Ativas.pdf. Acesso em: 05 jul. 2018.

MORAN, J.M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Papirus Editora, 2007.

NUNES, F. L. Aplicação do peer instruction no ensino tecnológico superior com o auxílio do google forms: um estudo de caso. In: SIMPEP–SIMPÓSIO DEENGENHARIA DE PRODUÇÃO, v. 25, Bauru, 2016. Anais...Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Fabiano_Nunes2/publication/311616431_Aplicacao_do_Peer_Instruction_no_ensino_tecnologico_superior_com_o_auxilio_do_Google_Forms_um_estudo_de_caso/links/58513b4e08ae95fd8e1554c4.pdf. Acesso em: 10 jul. 2018.

ROCHA, H. M.; LEMOS, W. D. Metodologias ativas: do que estamos falando? Base conceitual e relato de pesquisa em andamento. In: SIMPÓSIO PEDAGÓGICO E PESQUISAS EM COMUNICAÇÃO, 9.,Resende, 2014. Anais...Resende: Associação Educacional Dom Boston, 12, 2014. Disponível em: https://www.aedb.br/wp-content/uploads/2015/05/41321569.pdf. Acesso em: 10 jul. 2018.

SANTIAGO, M. E. V.; DOS SANTOS, R. Google Drive como ferramenta de produção de textos em aulas de inglês instrumental. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem. ISSN 2237-759X, v. 29, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/2096. Acesso em:10 jul. 2018.

SCHNEIDER, E. I.; SUHR, I. R. F.; ROLON, V. E.;ALMEIDA, C. M. D. Sala de Aula Invertida em EAD: uma proposta de Blended Learning. Revista Intersaberes, v. 8, n.16, p. 68-81, 2013.

SOUZA, V.; DOS SANTOS, G. N. O aplicativo “Google Formulário” como ferramenta de avaliação em sala de aula. 2016. Disponível em: http://www.filologia.org.br/rph/ANO22/66supl/0093.pdf. Acesso em: 10 jul. 2018.

VALENTE, J. A. Blendedlearning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, n. 4, 2014

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.