Banner Portal
The insubordinate formation of the educator grounded on reading programming software
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training in TDIC
Programming software
Antiessentialism of technology
Creative insubordination
Process tracing

How to Cite

VENANCIO, Valkiria. The insubordinate formation of the educator grounded on reading programming software. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 80–99, 2018. DOI: 10.20396/tsc.v5i1.14724. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14724. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

Faced with the current digital culture, there is a need for new learning, creative and ethical practices, and an insubordinate creative formation of the educator. The reading of the teacher of programming software and its use as an instrument beyond digital literacy is seen under the antiessentialist approach of technology through metaphors: text, author and reader, for machine, design and user. The case study brings the process tracing technique, little used in Brazilian research in education. Starting from initial formation in Scratch, one looks for real manifestations and hypothesizes the causal mechanism that mediates the formation-cause and use-result. Evidence foreseen and evaluated are specified in the cases. Finally, a model of teacher training in TDIC is presented for amplification and contribution to its reflection.

https://doi.org/10.20396/tsc.v5i1.14724
PDF (Português (Brasil))

References

BEACH, D. What are we actually tracing? Process tracing and the benefits of conceptualizing causal mechanisms as systems. University of Aarhus, Denmark. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/315905503. Acesso em: 01 abr. 2017.

BEACH, D.; PEDERSEN, R. B. Process-tracing methods: foundations and guidelines. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2013.

BEIRA, D.G.; NAKAMOTO, P.T. A Formação docente inicial e continuada prepara os Professores para o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) em sala de aula? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE 2016), 5., WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE2016), 22., 2016, Uberlândia. Anais... 2016. p. 825-834. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/6626/4537. Acesso em: 12 dez. 2018.

CGI.br. TIC educação 2014: Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e comunicação nas escolas brasileiras. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2015. Disponível em: http://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_Educacao_2014_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 01 jan. 2016.

CHEN, W; WELLMAN, B. The global digital divide – within and between countries. IT&SOCIETY. University of Toronto, v. 1, n. 7, 2004, p. 39-45. Disponível em: http://www.ITandSociety.org. Acesso em: 12 dez. 2018.

COLLIER, D. Process tracing: Introduction and exercises. To Accompany Rethinking Social Inquiry, 2nd ed., 2010. Disponível em: http://www.dmeforpeace.org/sites/default/files/Collier_Process%20Tracing.pdf.

LOPES, R. D.; FICHEMAN, I. K.; MARTINAZZO, A. A. G.; CORREA, A. G. D.; VENANCIO, V.; YIN, H. T.; BIAZON, L. C. O uso dos computadores e da internet em escolas públicas de capitais brasileiras. Estudos e Pesquisas Educacionais. n. 1. São Paulo, maio, 2010. Disponível em: http://www.fvc.org.br/pdf/artigo-computadores-internet.pdf. Acesso em: 12 dez. 2018.

MESQUITA, M. (Org.) Fronteiras Urbanas - Ensaios sobre a humanização do espaço. Anonymage: Viseu. ISBN :978-989-8753-04-5 Editor: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa., 2014.

PAPERT, S. Constructionism: A New Opportunity for Elementary Science Education. A proposal to the National Science Foundation. Massachusetts Institute of Technology, Media Laboratory, Epistemology and Learning Group, Cambridge, Massachusetts. 1986.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PASSARELLI, B.; JUNQUEIRA, A. H.; ANGELUCI, A. C. B. Os nativos digitais no Brasil e seus comportamentos diante das telas. MATRIZes. São Paulo, v. 8, n. 1, p. 159-178, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.matrizes.usp.br/index.php/matrizes/article/viewFile/404/pdf. Acesso em: 01 mar. 2016.

RESNICK, M. Reviving Papert‟s Dream. Educational Technology. Volume 52, Number 4 .p. 41-46. July–August 2012. Disponível em: https://dam-prod.media.mit.edu/x/files/~mres/papers/educational-technology-2012.pdf. Acesso em: 03 ago. 2017.

RESNICK, M. Sowing the seeds for a more creative society. Anais Conferência Scratch Brasil 2017. Palestra realizada em 05 out/2017, Auditório Centro de difusão internacional CDI/USP. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=nbNm-Guzc2g&feature=youtu.be. Acesso em: 03 dez. 2017.

RODRIGUES, L.C.; QUEIROGA, A.P.G; OLIVEIRA, M.V.; MORE, A.T. Relato de experiência: curso de introdução à programação para crianças do ensino fundamental no IFSP Votuporanga. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE 2016), 5., WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE 2016), 22., 2016, Uberlândia. Anais... 2016. p. 349-358. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/6841/4719. Acesso em: 12 dez. 2018.

SHIMOHARA, C.; SOBREIRA, E.S.R.; ITO, O. Potencializando a programação de jogos digitais de matemática através do Scratch e da avaliação Game Flow. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE 2016), 5., WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE 2016), 22., 2016, Uberlândia. Anais... 2016. p. 436-455. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/6850/4728. Acesso em: 12 dez. 2018.

SPIEZIA, V. Habilidades no uso das TIC e geração de emprego: novas evidências da pesquisa PIAAC da OCDE. In: Acesso em: 01 mar. 2016.

VALENTE, J. A. Por que o computador na educação? In: VALENTE, J. A. (Org). Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas, SP: UNICAMP, 1993.

VENANCIO, V.; CORREA, A. G. D.; FICHEMAN, I. K.; LOPES, R. D. Integração dos Laptops Educacionais ao Cotidiano Escolar no UCA São Paulo: facilidades e dificuldades. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE RECURSOS DIGITAIS NA EDUCAÇÃO, 1,. 2012, São Paulo. Anais... 2012. p. 1-10.

VEEN, W.; VRAKKING, B. Homo zappiens: educando na era digital. Porto Alegre, RS: Artmed, 2009.

VON WANGENHEIM, C.G.; NUNES, V.R.; SANTOS, G.D. Ensino de Computação com SCRATCH no Ensino Fundamental – Um Estudo de Caso. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 22, n. 3, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.