Abstract
It is currently impossible to dissociate education from new technologies. Young people are increasingly using these tools earlier, which have become part of their daily lives. The present work analyzed the experience developed with 9th-grade students and the use of new technologies combined with tourism in geography teaching. Lecture classes, online research, use of software, photographic montages and the socialization of results were used. The fascination of young people was noticed, verifying the importance of experiencing practical activities and the Creative Learning approach as a learning tool. Combining tourism and Geography with new technologies proved to be fundamental for the work, making the student start to think about the local reality in the global context.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso em 10 abr. 2019.
CALLAI, H. C.. A Geografia e a escola: muda a Geografia? Muda o ensino? Terra Livre, n. 16, São Paulo, 2001.
CAVALCANTI, L. D. S.. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais, 1, 2010, Belo Horizonte: SeNa, Anais... p. 1-16. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7167-3-3-Geografia-realidade-escolar-lana-souza/file. Acesso em: 12 abr. 2019.
CHIZZOTTI, A.. Parte II: Pesquisa Qualitativa. In: CHIZZOTTI, A. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 5 Ed., São Paulo: Cortez, 2001.
DA SILVA, A. M. R.. Trabalho de Campo: prática "andante" de fazer Geografia. Geo UERJ, n. 11, p. 61, 2002. Disponível em: http://www.educacaopublica.rj.gov.br/biblioteca/Geografia/0003.html. Acesso em: 11 abr. 2019.
ITO, C. A.. Turismo Pedagógico: Relato de Experiência no Ensino Fundamental. In: VI SEMINÁRIO DE PESQUISA EM TURISMO DO MERCOSUL, VI, 2010, Caxias do Sul. Anais... Disponível em: https://www.ucs.br/ucs/eventos/seminarios_semintur/semin_tur_6/arquivos/01/Turismo%20Pedagogico%20Relato%20de%20Experiencia%20no%20Ensino%20Fundamental.pdf Acesso em: 15 abr. 2019.
KENSKI, V. M. Processos de interação e comunicação no ensino mediados pelas tecnologias. In: ROSA, D. E. G; SOUZA, V. C. (Org). Didática e prática de ensino: interfaces com diferentes saberes e lugares formativos. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 254-264.
KIMURA, S. Fazer-pensar: fonte do ensinar-aprender. In: KIMURA, S. Geografia do ensino básico: questões e propostas. São Paulo: Contexto, 2008, p. 44-67.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa crítica (critical meaningful learning). In: MOREIRA, M. A.; VALADARES, J. A.; CABALLERO, C.; TEODORO, V. D. (Org.). Teoria da Aprendizagem Significativa: contributos do III Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, Lisboa (Peniche) 2000, p. 47-66. Disponível em: https://doczz.com.br/doc/530002/peniche-2000-encontro-aprendizagem-significativa.book. Acesso em: 15 abr. 2019.
PRENSKY, M. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. 2001. Disponível em: http://www.colegiongeracao.com.br/novageracao/2_intencoes/nativos.pdf. Acesso em: 11. abr.2019.
RESNICK, M. Lifelong Kindergarten: Cultivating Creativity Through Projects, Passion, Peers, and Play. Cambridge: MIT Press, 2017.
SANTOS, M. A natureza do espaço. São Paulo: HUCITEC, 1997.
TERUYA, T. K.; FELIPE, D. A.; TAKARA, S., Sujeitos da juventude, mídia e escola. In: COSTA, A. et al (Org.). Mídia, cultura e imaginário urbano. Campina Grande: SEE/PB–UEPB, 2013. p.77-83.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Rosângela Darski, Fabiana Lorenzi, André Peres