Banner Portal
Expanded virtual being together
Capa miniatura volume 7, número 1, ano 2020
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Digital information and communication technologies
Attitudes
Styles of use of the virtual
Virtual space
Virtual learning environment

How to Cite

FERNANDES, Frederico Fonseca; SCHERER, Suely. Expanded virtual being together: movements in / for distance education. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 10–28, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i1.14699. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14699. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to present a theoretical study on an approach to Distance Education (DE), called “Being Together Virtual Expanded” (EJVA). This approach is based on studies by Valente (2005) on the “Being Together Virtual” approach, articulated with studies on the Cycle of Actions (VALENTE, 2005), student and teacher attitudes in virtual environments (SCHERER, 2005) and styles of use of the virtual space (BARROS, 2013). In the EJVA approach, interactions between individuals, objects of knowledge and digital technologies are determinants of learning movements in virtual environments. These interactions are affected by attitudes and the relationship between proposed activities and styles of student’s virtual uses.

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i1.14699
PDF (Português (Brasil))

References

BARROS, D. M. V. Estilos de Aprendizagem e o Uso das Tecnologias. Santo Tirso: De Facto Editores, 2013.

BUTLER, K. A. Estilos de Aprendizagem: as dimensões psicológica, afetiva e cognitiva. Traduzido por Renata Costa de Sá Bonotto e Jorge Alberto Reichert. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.

DUNN, R.; DUNN, K. Teaching Students Through their Individual Learning Styles. Reston: Reston Publishing, 1978.

R. M. Reaching the Second Tier: learning and teaching styles in college science education. Journal of College Science Teaching, v. 23, n. 5, p. 286-290, 1993.

FERNANDES, F. F. O Uso de Tecnologias Digitais na Modalidade EaD: um Estudo sobre Cursos de Formação Inicial de Professores de atemática, Campo rande, 2014. Dissertação ( estrado em Educação atemática) Universidade Federal de ato rosso do Sul, Campo Grande, 2014.

FERNANDES, F. F. Am iente Virtual e Edu a o a ist n ia: espaços e movimentos de aprendizagem em uma disciplina. 2018. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós- raduação em Educação, Universidade Federal de ato rosso do Sul, Campo rande, 2018.

GATTI, B. A.; BARRETTO, E. S. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Est. Avaliação Educacional, SP, v. 25, n. 57, p. 24-54, jan./abr. 2014.

KOLB, D. A. Experiential Learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1984.

LUVIZOTTO, C. K.; CARNIEL, F. Educação a distância na sociedade da informação: reflexões acerca dos processos de comunicação, ensino e aprendizagem na sala de aula virtual. Conexão: Comunicação e Cultura, UCS: Caxias do Sul, v. 12, n. 24, p. 13-40, 2013.

PAPERT, S. A Máquina da Criança: repensando a escola na era da informática. Ed. rev. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SCHERER, S. ma Est ti a oss vel para a Edu a o imodal: Aprendizagem e Comunicação em Ambientes Presenciais e Virtuais. 2005. 241f. Tese (Doutorado em Educação) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

VALENTE, J. A. Espiral da espiral de aprendizagem: o processo de compreensão do papel das tecnologias de informação e comunicação na educação, Campinas, 2005. 232f. Tese (Livre-Docência) Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Frederico Fonseca Fernandes, Suely Scherer

Downloads

Download data is not yet available.