Banner Portal
A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society
Capa miniatura volume 7, número 1, ano 2020
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Informatics in education
Participatory design
Studies in science
Technology and society

How to Cite

LIMA, Bernardo Alves Villarinho; SANTOS, Michelle Regina Alves dos; ALMEIDA, Leonelo Dell Anhol; AMARAL, Marília Abrahão. A participatory project for information technology in education guided by discussions of studies in science, technology and society. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 118–140, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i1.14696. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14696. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The critical understanding of technology and its relevance to education is an essential concern for studies in Science, Technology and Society (STS), as well as for contemporary Participatory Design agendas. This article addresses the first year of an ongoinguniversity extension project. The project has the objective of discussinghow an understanding of technology based on STS studies can contribute to the realization of participatory action researchaimed at digital inclusion and empowerment in educationalenvironments. We carried out Computer Education activities focusedboth on teachingstudents about Computer Scienceand onpromoting the qualification of teachers in the autonomous use of computer technologies ontheir own classroom activities.

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i1.14696
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, A. G.; BORGES, T. L. Criança co-criadora de jogos digitais: um estudo de caso com aplicação da abordagem do Design Participativo. In: XIV SBGAMES, 2015, Teresina. Anais...p. 396-403.

ALVES, A. G.; CATHCART, K. D. P.; SCHMIDT, A. E. F.; SANTIAGO, L. H. M. Oficina de Design Participativo: engine humana para validação de jogabilidade e mecânica de um jogo educacional digital e acessível.In: ENCONTROANUALDETECNOLOGIADAINFORMAÇÃOESEMANAACADÊMICADETECNOLOGIADAINFORMAÇÃO, 2015, Frederico Westphalen. Anais...ano 5, n.1, p.158-164, Nov. 2015.

BANNON, L.; BARDZELL, J.; BØDKER, S.Introduction:Reimagining Participatory Design—Emerging Voices. ACM Trans. Comput.-Hum.Interact., v. 25, n. 1, (Feb. 2018), 2018. DOI: https://doi.org/10.1145/3177794.Acesso em: 2 abr. 2019.

BANNON, L.; BARDZELL, J.; BØDKER, S. Reimagining participatory design. Interactions, 26–32. 2019. DOI: https://doi.org/10.1145/3292015. Acesso em: 2 abr. 2019.

BJERKNES, G.; BRATTETEIG, T. The memoirs of two survivors: or the evaluation of a computer system for cooperative work. In: ACM CONFERENCE ON COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK (CSCW '88). ACM, 1988, New York, NY, USA. Proceedings...p. 167-177. DOI: https://doi.org/10.1145/62266.62280. Acesso em: 2 abr. 2019.

BØDKER, S.; KYNG, M. Participatory Design that Matters:Facing the Big Issues. ACMTrans. Comput.-Hum. Interact., 25, 1, Article 4 (February 2018), 31 pages. 2018. DOI: https://doi.org/10.1145/3152421. Acesso em: 2 abr. 2019.

BRAA, K. Priority workshops: springboard for user participation in redesign activities. In: CONFERENCE ON ORGANIZATIONAL COMPUTING SYSTEMS (COCS '95). ACM, New York, NY, USA, 1995. Proceedings...p. 258-267. DOI: http://dx.doi.org/10.1145/224019.224047. Acesso em: 2 abr. 2019.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Resumo técnico: Resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. INEP, 2019.

BRATTETEIG, T.; WAGER, I. What is a participatory design result?. In: 14th PARTICIPATORY DESIGN CONFERENCE: FULL PAPERS –Vol. 1 (PDC '16). ACM, New York, NY, USA, 2016. Proceedings...p. 141-150. DOI: https://doi.org/10.1145/2940299.2940316. Acesso em: 2 abr. 2019.

CUPANI, A. Filosofia da tecnologia:um convite. Florianópolis: Editora da UFSC. 2016.

FALCÃO, T. P.; OLIVEIRA, G. S.; PERES, F. M. A.; MORAIS, D. C. S.;Design Participativo de Jogos Digitais Educacionais por Adolescentes Imersos em uma Comunidade de Prática. Revista de Sistemas e Computação, Salvador, v. 7, n. 2, p. 189-205, jul-dez. 2017.

FEENBERG, A. Transforming technology: a critical theory revisited. Oxford: Oxford University Press. 2002.

MARTINS, M. C. Criança e Mídia:“Diversa-Mente” Em Ação em Contextos Educacionais. Orientador: José Armando Valente. 2003. Tese (Doutorado em Multimeios) Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

MELO, A. M. Uma Abordagem Semiótica para o Design de Portais Infantis com a Participação da Criança. 2003. Dissertação (Mestrado em Computação) Instituto de Computação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

MELO, A. M.; BARANAUSKAS, M. C.; SOARES, S. C. M. Design com Crianças:da Prática a um Modelo de Processo. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.16, n.1, jan-abr, 2008.

MOMBACH, J. G.; MELO, A. M.; WERNZ, M. C. G.; SALDANHA, J. F.; MACHADO, R. Gurizada.net: Inclusão Digital em Perspectiva Participativa. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, 30, WORKSHOP SOBRE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 16. 2010, Belo Horizonte. Anais...Porto Alegre: SBC, 2010. p.1069-1078.

MORAIS, D.; GOMES, T.; PERES, F. Desenvolvimento de Jogos Educacionais pelo Usuário Final: Uma Abordagem além do Design Participativo. In: IHC'12, BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTING SYSTEMS, Cuiabá, 2012. Proceedings...IHC 2012, Cuiabá.

NYGAARD, K.; BERGO, O. T. The trade unions: New users of research. Personnel review,v. 4, n. 2, p. 5–10. 1975.PINTO, A. V. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005.

RUIVO, K. R. Percepção de Espaços Abertos de Duas Escolas Públicas Após Aplicação de Método de Design Participativo. 2008. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

SANTANA, J. P.; FERNANDES, N. Pesquisas Participativas com Crianças em Situação de Risco e Vulnerabilidade: Possibilidades e Limites. In: XICONGRESSO LUSO AFRO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 2011, Bahia. Anais... GRUPO DE TRABALHO 38 Crianças e Infâncias Luso-Afro-Brasileiras: olhares transnacionais e diversidades em diálogo.

SILVA, C. C. Desenvolvimento de Jogos Digitais para Educação Alimentar e Nutricional utilizando Educação Popular e Design Participativo. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

SIMONSEN, J.; ROBERTSON, T. (Ed.). Routledge international handbook of participatory design. Londres: Routledge, 2012.

WINNER, L. Do artifacts have politics?. The Social Shaping of Technology, 2nd. ed., Donald MacKenzie and Judy Wajcman (eds.). Buckingham, UK: Open University Press, p. 28-40. 1999.

ZIMERMANN, P.; PACHECO, W. S.; PADOVANI, S. Design participativo de jogo de tabuleiro com crianças do ensino fundamental. In: XVII SBGAMES, Foz do Iguaçu, 2018. Anais..., Curitiba, UFPR, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Bernardo Alves Villarinho Lima, Michelle Regina Alves dos Santos, Leonelo Dell Anhol Almeida, Marília Abrahão Amaral

Downloads

Download data is not yet available.