Banner Portal
A proposal to adapt the Moodle environment to meet accessibility criteria with a focus on the elderly
Capa da Revista TSC, volume 6, Número 1, ano 2019
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Elderly
Accessibility
Moodle
Guidelines
Interaction design

How to Cite

MENEZES, Luana; ROSA DE QUEIROZ, Valeria Argôlo; MATOS, Ecivaldo. A proposal to adapt the Moodle environment to meet accessibility criteria with a focus on the elderly. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 108–129, 2019. DOI: 10.20396/tsc.v6i1.14635. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14635. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

Elderly people present declines of sensorial, cognitive and physical order due to the aging process. Therefore, special attention should be given to this group of people, including when it comes to use of internet and digital technologies. Among digital technologies for education, the virtual learning environments (VLE) must be adapted to the characteristics and needs of different subjects, including the elderly. In this sense, this paper presents results of a pilot study whose main objective was developing and evaluating a interaction redesign proposal of a course in VLE Moodle, adapting it to the W3C guidelines and recommendations of WCAG 2.0 to improving their use by elderly. The results indicate interaction and stimulation improvement by elderly when they used the Moodle VLE modified.

https://doi.org/10.20396/tsc.v6i1.14635
PDF (Português (Brasil))

References

ALENCAR, A. D. S.; MATIAS, F. C. D. P.; GUIMARÃES, F. P.; OLIVEIRA, R. S. O Moodle como Ferramenta Didática. In: CONGRESSO NACIONAL UNIVERSIDADES, EAD E SOFTWARE LIVRE, 2011. Anais... p.1-5.

ANJOS, T. P.; CAMPOS, J. V.; GONTIJO, L. A.; VIEIRA, M. L. H. Usabilidade e Acessibilidade no Moodle: Recomendações para o Uso do Ambiente Virtual de Ensino e Aprendizagem pelo Público Idoso. Human Factors in Design, v.3, n.5, p. 23-42, 2014.

BAWA, J. Computador e Saúde. São Paulo: Summus, 1997.

BIZELLI, M. H. S.; BARROSO, S.; TANAKA, J. S.; SANDRON, D. C. Informática para a terceira idade - características de um curso bem sucedido. Revista Ciência em Extensão, v. 5, n. 2, p. 4-14, 2010.

BRASIL. Lei nº 10.741, de 1º de outubro de 2003. Dispõe sobre o Estatuto do Idoso e dá outras providências. Diário Oficial da União, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.741.htm. Acesso em: 12 set. 2018.

BRASIL (2017a). Envelhecimento: Brasil - um país de idosos? - Bloco 1. 2017. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/camaranoticias/radio/materias/REPORTAGEMESPECIAL/526954-ENVELHECIMENTO-BRASIL---UM-PAIS-DE-IDOSOS-BLOCO1.html. Acesso em: 29 out. 2017.

BRASIL (2017b). O que é educação à distância? 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12823:o-que-e-educacao-adistancia. Acesso em: 07 nov. 2017.

CAMARANO, A. A.; PASINATO, M. T. O envelhecimento populacional na agenda das políticas públicas. In: CAMARANO, A. A. (Org.). Os novos idosos brasileiros: muito além dos 60? Rio de Janeiro: IPEA, 2004, p. 253-292, 2004.

CARDOSO, R. G.; STEFANELLO, D. R.; DE CASTRO SOARES, K. V.; e ALMEIDA, W. R. Os benefícios da informática na vida do idoso. In: COMPUTER ON THE BEACH, 2014, Florianópolis. Anais... p. 340-349.

CARVALHO, A. T.; DA SILVA, A. S. R.; PAGLIUCA, L. M. F. Acessibilidade no ambiente virtual de aprendizagem Moodle: revisão de literatura. Revista de enfermagem UFPE on line, v. 7, n. 3, p. 969-976, 2013.

CYBIS, W.; BETIOL, A. H.; FAUST, R. Ergonomia e Usabilidade: Conhecimentos, Métodos e Aplicações. São Paulo: Novatec, 2015.

DALCIN, E. Interfaces Acessíveis no Moodle baseadas no padrão WCAG 2.0 para alunos cegos. 2015. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual de Santa Maria, Centro de Educação, Programa de Pós-graduação em Tecnologias Educacionais em Rede, RS, 2015.

DESIGN FOR ALL FOUNDATION. Design for All is design tailored to human diversity. Disponível em: http://designforall.org/design.php. Acesso em: 15 abr. 2017.

FARINA, M. Psicodinâmica das cores em Comunicação. 6ª ed. São Paulo: Edgard Blucher, 2006.

FORTES, R. P. M.; LARA, S. M. A.; FREIRE, A. P.; PANSANATO, L. T. E. In: TEIXEIRA, A. C.; BARRÉRE, E.; ABRÃO, I. C. (Org.). Web e Multimídia: Desafios e Soluções. Poços de Caldas, MG: PUC Minas, 2005, p. 197-225.

HAGUENAUER, C. O Ambiente colaborativo na internet. Adaptado do texto publicado originalmente na revista mídia e educação. 2003. Disponível em: http://www.latec.ufrj.br/portfolio/at/1%20ambiente%20colaborativo%20na%20Internet.pdf. Acesso em: 22 jul. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Tábua completa de mortalidade para o Brasil – 2014: Breve análise da mortalidade no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE. 2015. Disponível em: ftp://ftp.ibge.gov.br/Tabuas_Completas_de_Mortalidade/Tabuas_Completas_de_Mortalidade_2014/notastecnicas.pdf. Acesso em: 22 jul. 2019.

IWASSO, S. Tecnologia ajuda a integrar idosos. O Estado de S. Paulo, São Paulo, jan. 2010. Disponível em: http://www.estadao.com.br/noticias/geral,tecnologia-ajuda-a-integrar-idosos,493212. Acesso em: 02 out. 2017.

MACEDO, C. M. S.; ULBRICHT, V. R. Considerações de Acessibilidade em educação à distância. In: CONGRESSO NACIONAL DE HIPERMÍDIA PARA APRENDIZAGEM (CONAHPA), 3., 2008, São Paulo. Anais... p. 1-15.

MACEDO, M. K. B.; PEREIRA, A. T. C. Desenvolvimento de Recomendações de Acessibilidade e Usabilidade para Ambientes Virtuais de Aprendizagem Voltados para o Usuário Idoso. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 7, n. 1, p. 1-10, 2009.

MOODLE. Moodle Statistics. 2017. Disponível em: https://moodle.net/stats/. Acesso em: 30 nov. 2017.

MOODLE. Features. 2018. Disponível em: https://docs.moodle.org/36/en/Features. Acesso em: 09 jan. 2019.

OLIVEIRA, E. L. de A.; DE NARDIN, A. C. O uso do moodle como suporte as atividades de ensino/aprendizagem presencial em cursos técnicos integrados. In: JORNADA NACIONAL DA EDUCAÇÃO: EDUCAÇÃO, TERRITÓRIO E SABERES, 16., 2010. Anais... p. 1-10. Disponível em: http://jne.unifra.br/artigos/4848.pdf. Acesso em: 04 dez. 2017.

OMS - Organização Mundial de Saúde. 2002. Version of the Introduction to the World Report on Violence and Health (WHO): Geneve: WHO, 2002.

PREECE, J.; ROGERS, Y.; SHARP, H. Interaction Design: Beyond Human Computer Interaction. John Wiley & Sons LTD, 2015.

QUEIROZ, M. A. Métodos e Validadores de Acessibilidade Web. 2008. Disponível em http://www.acessibilidadelegal.com/13-validacao.php/. Acesso em: 22 jan. 2018.

ROSA, J. Design de Interação Multicultural: Um Framework Semioparticipativo para o (re)design da Interação de Softwares Educacionais. 2016. Dissertação (Mestrado), Instituto de Matemática e Estatística. Universidade Federal da Bahia (UFBA), 2016.

SALES, M. B.; MAZZALI, B. R.; AMARAL, M. A.; ROCHA, R. G. O.; BRITO, R. Inclusão digital de pessoas idosas: relato de experiências de utilização de software educativo. Revista Kairós Gerontologia, v.17, n.4, p. 63-81, 2014.

SBC - SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO. Interação Humano-Computador. 2013. Disponível em: http://www.sbc.org.br/14-comissoes/390-interacao-humano-computador. Acesso em: 06 set. 2017.

VALENTE, J. A.; PRADO, M. E. B.; ALMEIDA, M. E. B. Educação a Distância Via Internet. 1. ed. São Paulo: Avercamp, 2003.

W3C. WCAG 2.0. Web Content Accessibility Guidelines 2.0. 2014. Disponível em: https://www.w3.org/Translations/WCAG20-pt-br/. Acesso em: 16 out. 2017

W3C. Authoring Tool Accessibility Guidelines (ATAG) 2.0. 2015. Disponível em: https://www.w3.org/TR/ATAG20/. Acesso em: 09 jan. 2019

W3C. Web Accessibility Evaluation Tools List. 2016. Disponível em: https://www.w3.org/WAI/ER/tools/?q=wcag-20-w3c-web-content-accessibilityguidelines-20. Acesso em: 22 jan. 2018.

W3C (2018a). Accessibility. 2018. Disponível em: https://www.w3.org/standards/webdesign/accessibility. Acesso em: 07 set. 2018.

W3C (2018b). Web Accessibility and Older People: Meeting the Needs of Ageing Web Users. 2018. Disponível em: http://www.w3.org/WAI/older-users. Acesso em: 09 set. 2018.

W3C (2018c). Developing Websites for Older People: How Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0 Applies. 2018. Disponível em: https://www.w3.org/WAI/older-users/developing/. Acesso em: 09 set. 2018.

W3C. Introduction to Web Accessibility. 2019. Disponível em: https://www.w3.org/WAI/intro/accessibility.php/. Acesso em: 27 abr. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Luana Menezes, Valeria Argôlo Rosa de Queiroz, Ecivaldo Matos

Downloads

Download data is not yet available.