Abstract
Use of technology in the school environment to represent contents that were considered to be very theoretical and complex, aid teaching and learning process. Augmented Reality (AR) stands out among the technologies used for the understanding of concepts in the most diverse contexts and has been evidenced in the school environment. This project aims to develop a simulator for 3D visualization of elements of the Periodic Table, following the Rutherford-Bohr model. The methodology used was guided by a process adapted to educational software and some tools (Vuforia and Unity 3D) for the development of functionalities. As a result we obtained a simulator that, when reading the element QR code, presents it in 3D, along with its characteristics.
References
ARAÚJO, L. F. A.; SILVA, C. S.; SILVA, A. P.; MACHADO, T. L. A. Metodologia de Desenvolvimento de Jogos Digitais para o Ensino Técnico de Nível Médio. In: SBGAMES, 15., 2016, São Paulo, Brazil. Proceedings… p. 896-904.
AVANCINI, M. Aprender Química pra quê? Educação, ed. 228, Abril 2016. Disponível em: http://www.revistaeducacao.com.br/aprender-quimica-pra-que/. Acesso em: 21 mar. 2019.
BARROSO, A. C. C. Funções Seno, Cosseno e Tangente. 2016. Disponível em: https://ensinodematemtica.blogspot.com/2010/12/funcoes-senocosseno-e-tangente.html. Acesso em: 26 fev. 2019.
BIANCHI, J. C. A.; ALBRECHT, C. H.; MAIA, D. J. Universo da Química. São Paulo: FTD, 2005.
BRAGA, J. P.; FILGUEIRAS, C. A. L. O centenário da Teoria de Bohr. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-40422013000700024#back. Acesso em: 28 abr. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o ensino médio - Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.
CREATINGWARE. RApp Chemistry. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.CreatingWare.RApp. Acesso em: 7 nov. 2018.
CREATIVITIC. quimicAR. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.CreativiTIC.AugmentedClass&hl=en_US. Acesso em: 23 jul. 2019.
DENARDIN, L.; MANZANO, R. C. Desenvolvimento, utilização e avaliação da realidade aumentada em aulas de física. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15 n. 2, p. 1- 10, dez. 2017. CINTED – UFRGS.
FOGAÇA, J. R. V. O átomo de Rutherford. 2019. Disponível em: https://alunosonline.uol.com.br/quimica/o-atomo-rutherford.html. Acesso em: 24 fev. 2019.
IUPAC. Periodic Table of Elements. 2018. Disponível em: https://iupac.org/what-wedo/periodic-table-of-elements/. Acesso em: 7 fev. 2019
MAGALHÃES, L. Tabela Periódica. 2019. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/tabela-periodica/. Acesso em: 15 jan. 2019.
MAGALHÃES, L. Modelo atômico de Bohr. 2018. Disponível em: https://www.todamateria.com.br/modelo-atomico-de-bohr/. Acesso em: 27 fev. 2019.
OLIVEIRA, T. A.; MARINHO, M. R., SILVA, A. V. P., MACEDO, A. M. Um Estudo Empírico de Softwares Educacionais para a Disciplina de Ciências do Sexto ao Nono Ano do Ensino Fundamental. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS (CIET) - ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA (ENPED), 2018, São Carlos. Anais..., p. 1-10.
PAZ, G. L.; PACHECO, H. F. Dificuldades no Ensino-Aprendizagem de Química no Ensino Médio em Algumas Escolas Públicas da Região Sudeste de Teresina. 2010. Disponível em: https://www.ebah.com.br/content/ABAAAfqmQAG/dificuldades-no-ensinoaprendizagem-quimica-no-ensino-medio-algumas-escolas-publicas-regiao-sudesteteresina#. Acesso em: 12 mar. 2019.
PEREIRA, D. R. M. O Ensino através do computador: os tipos de softwares educativos e seu uso. 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277889241_O_ensino_atraves_do_computador_os_tipos_de_softwares_educativos_e_seu_uso. Acesso em: 21 fev. 2019.
PETRA CHRYSTIAN UNIVERSITY. Chemistry AR. 2018. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.petra.topher.chemistry. Acesso em: 7 nov. 2018.
RIBAS, A. C. et al. O uso do aplicativo QR Code como recurso pedagógico no processo de ensino e aprendizagem. 2017. Disponível em: http://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/n14/n14-artigo-2-O-USO-DOAPLICATIVO-QR-CODE.pdf. Acesso em: 14 abr. 2019.
SOARES, R. Por que estudar Química?. 2014. Disponível em: http://scienceblogs.com.br/ensaios/2014/05/por-que-estudar-quimica/. Acesso em: 12 mar. 2019.
VASCONCELOS, C.; PRAIA, J. F.; ALMEIDA, L. S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicol. esc. educ., v. 7, n. 1, p. 11-19, jun. 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572003000100002&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 17 fev. 2019.
VUFORIA, Qualcomm. Começando. Disponível em: https://library.vuforia.com/gettingstarted/overview.html. Acesso em: 14 abr. 2019.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Jordan Gabriel da Rocha Brito, Marla Teresinha Barbosa Geller