Banner Portal
The pathways and movements of creative learning in the Youth Centers for Science and Culture
Capa da Revista TSC, volume 6, Número 2, ano 2019 Número especial sobre Aprendizagem Criativa
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Youth Centers for Science and Culture
Creative learning
Education
Youth

How to Cite

SOUZA, Elmara Pereira de; RUBIM, Iuri Oliveira. The pathways and movements of creative learning in the Youth Centers for Science and Culture. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 61–80, 2019. DOI: 10.20396/tsc.v6i2.14513. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14513. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper presents the experience of creative learning in the activities of the Youth Centers for Science and Culture (CJCC), laboratories of pedagogic innovation sustained by the Bahia State Department of Education. The exhaustion of the current school model has instigated the creation of initiatives able to favor learning and simultaneously increase students' interest in their educational path. The experience of the CJCC demonstrates that it is possible to develop educational proposals focusing on the interests of students, enabling youth protagonism and the creation of pathways for a more dynamic, unique education - an education meaningful to young people.

https://doi.org/10.20396/tsc.v6i2.14513
PDF (Português (Brasil))

References

BAHIA. DECRETO nº 12.829, de 04 de maio de 2011. Dispõe sobre a criação, organização e funcionamento dos Centros Juvenis de Ciência e Cultura - CJCC, Unidades Escolares, no âmbito do Sistema Público Estadual de Ensino do Estado da Bahia. Salvador, BA. Disponível em: http://www.educacao.ba.gov.br/sites/default/files/private/midiateca/documentos/2013/decreto -12829.pdf. Acesso em: 14 jan. 2018.

BRASIL. LEI nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, dez. 1996. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 jul. 2019.

CAIMI, F. L. O lugar do social na obra de Jean Piaget: contribuições para o estudo do desenvolvimento cognitivo da criança. REP - Revista Espaço Pedagógico, v. 13, n. 2, Passo Fundo, p. 50-68, jul./dez. 2006.

CYSNEIROS, P. G. Novas tecnologias na sala de aula: melhoria do ensino ou inovação conservadora? Informática Educativa, v. 12, n. 1, p. 11-24. Bogotá Colômbia: Uniandes – Lidie, 1999.

DAYRELL, J. Juventude, Socialização e Escola. In: DAYRELL, Juarez et al. Família, escola e juventude: olhares cruzados Brasil-Portugal. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 298- 322.

DELEUZE, G. A Dobra: Leibniz e o Barroco. Campinas: Papirus, 1991.

EXAME CEO. O Avanço na Educação. São Paulo: Abril, edição 21. Agosto de 2015.

FGV. Motivos da Evasão Escolar. Rio de Janeiro: FGV/IBRE, CPS, 2009. Disponível em: http://www.cps.fgv.br/cps/tpemotivos. Acesso em 21 abr. 2014.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. Tradução de Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

JESUS, D. G. M. R; COSTA, R. A; SOUZA, E. P. S. A Robótica educacional no Centro Juvenil de Ciência e Cultura na perspectiva da aprendizagem criativa. In: 71ª Reunião Anual da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, Campo Grande - MS, 2019. Anais da 71ª SBPC, 2019.

KHAN, S. Um mundo, uma escola. Edição digital. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2013.

MORIN, E. A Religação dos Saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. New York: Basic Books, 1980.

PAPERT, S. LOGO: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1986.

PAPERT, S. A Máquina das Crianças: Repensando a Escola na Era da Informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2008.

PIAGET, J. A psicologia da criança. Ed Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

RESNICK, M. Give P’s a Chance: Projects, Peers, Passion, Play. Constructionism and Creativity conference, opening keynote. Vienna, 2014.

RESNICK, M. Lifelong Kindergarten: Cultivating Creativity through Projects, Passion, Peers, and Play. MIT Media Lab. Publicado pela MIT Press, 2017.

RUBIM, I. O. O seu olhar melhora o meu; a percepção dos Centros Juvenis de Ciência e Cultura por seus estudantes. 2018. 173f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2018.

SIBILIA, P. Redes ou Paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SOUSA, A. S.; SANTOS, M. de S.; GARCIA, D. S. B. P.; OLIVEIRA, G. T. de; MOURA, L. S. Cartográfico: a construção online de um aplicativo para aprendizagem de geografia e matemática na educação básica. In: 71a. Reunião Anual da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, Campo Grande - MS, 2019. Anais da 71a. SBPC, 2019.

SOUZA, E. P de. Cartografia da produção de subjetividade em ambiente virtual de aprendizagem para a formação de docentes online. 2013. Tese (Doutorado Multiinstitucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento). Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013. Disponível em https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/18167/1/Tese_ELMARA_SOUZA%2020.03.13%20% 28FINAL%29.pdf. Acesso em: 10 mai. 2019.

SOUZA, E. P de. Subjetividade, educação desterritorializada e as TIC: um olhar sobre os Centros Juvenis de Ciência e Cultura. In: PEDRO, N. et al. (org.) Digital Technologies & Future School - Atas do IV Congresso Internacional TIC e Educação 2016 (artigos selecionados). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2016. Disponível em: https://cld.pt/dl/download/e7500488-3c2a-4d99-9de0-ade4c5cc9aba/Livro_Artigos.pdf. Acesso em: 14 fev. 2017.

SOUZA, E. P.; SOUZA, F. J.; FERREIRA, L. R.; BORGES, L. J. C.; SILVA, T. C. Choices: Jogo produzido por adolescentes para reflexão sobre hábitos alimentares e prática de atividade física na adolescência. In: 69ª Reunião Anual da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, Belo Horizonte - MG, 2017. Anais da 69ª SBPC, 2017. Disponível em http://www.sbpcnet.org.br/livro/69ra/. Acesso em: 20 jun. 2019.

SOUZA, E. P; FERREIRA, L. R.; VALENÇA, R. G. Animação digital interativa produzida por alunos do ensino médio da rede pública para pesquisa e ação educativa sobre sustentabilidade. In: 70º Reunião Anual da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, Maceió - AL, 2018. Anais da 70ª SBPC, 2018. Disponível em http://www.sbpcnet.org.br/livro/70ra/. Acesso em: 13 ago. 2019.

SOUZA, E. P.; SOUZA, F. J.; FERREIRA, L. R.; BORGES, L. J. C.; LACERDA, V. H. J. P. Trip Quest: aplicativo desenvolvido por jovens para auxiliar alunos da educação básica a aprender inglês de forma lúdica. In: 71ª Reunião Anual da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência, Campo Grande - MS, 2019. Anais da 71ª SBPC, 2019.

UNICEF. 10 Desafios do ensino médio no Brasil: para garantir o direito de aprender de adolescentes de 15 a 17 anos. Brasília: UNICEF, 2014.

UNICEF. Panorama da distorção idade-série no Brasil. Brasília: UNICEF, 2017. Disponível em https://www.unicef.org/brazil/media/461/file/Panorama_da_distorcao_idadeserie_no_Brasil.pdf. Acesso em: 20 set. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Elmara Pereira de Souza, Iuri Oliveira Rubim

Downloads

Download data is not yet available.