Abstract
This paper presents analysis of the programming involved in animation by students from the School of Hackers using Scratch 2.0 software. The School is an interagency project between the City Department of Passo Fundo, the University of Passo Fundo, the Faculdade Meridional and the Instituto Federal Sul Rio Grandense, which provides an opportunity space
for learning computer programming, developing autonomy and creativity skills. This analysis seeks to show scientific knowledge applied in the construction of scenes, actors and programming code animations of Christmas stories. The animations in this article were prepared by students of the municipal school Notre Dame, in the 2014 activities year-end.
References
BARCELOS, T. S. (2014). Relações entre pensamento computacional e a matemática em atividades didáticas de construção de jogos digitais. 2014. Disponível em: http://goo.gl/lHGQd3. Acesso em: 23 nov. 2015.
BRASIL Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília, 1996.
DEWEY, J. Experiência e educação: textos fundantes de educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
PAPERT, S. Logo: computadores e educação. Tradução de José A. Valente, Beatriz Bitelman e Afira V. Ripper. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985.
PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Ed.rev. Porto Alegre: Artmed, 2008.
RAMALHO, P. John Dewey: educar para crescer. Disponível em: http://educarparacrescer.abril.com.br/aprendizagem/john-dewey-307892.shtml. Acesso em: 19 out. 2015.
RESNICK, M. O computador como pincel. VEJA. Limpeza de Alto Risco. Especial: um guia do mundo digital, São Paulo: Abril Cultural, (41), 2006.
RESNICK, M. All I Really Need to Know (About Creative Thinking) I Learned (By Studying How Children Learn) in: Kindergarten. Anais, ACM Creativity e Cognition conference, Washington DC, June, 2007.
RESNICK, M. Learn to code, code to learn. MIT Media Lab. 2013. Artigo on-line. Disponível em: http://web.media.mit.edu/~mres/papers/L2CC2L-handout.pdf. Acesso em: 18 nov. 2015.
RESNICK, M.; ROSENBAUM, E. Designing for Tinkerability. In: HONEY, M.; KANTER, D. (Eds.), Design, Make, Play: Growing the Next Generation of STEM Innovators, pp. 163-181. Londres: Routledge, 2013.
SOBREIRA, E. S. R.; TAKINAMI O. K.; SANTOS, V. G. Programando, criando e inovando com o Scratch: em busca da formação do cidadão do século XXI. Anais, Jornada de Atualização em Informática na Educação, 2, 126-152, 2013.
VALENTE, J. A. Análise dos diferentes tipos de softwares usados na Educação. In: VALENTE, J. A. (Org.) O computador na sociedade do conhecimento. Campinas, SP: NIED, UNICAMP, p. 71-85,1999.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento