Abstract
Applying technologies to education is not something new in the school’s environment, however, the way one works with it is what makes it original to the learning projects. This essay intends to present a proposal developed in a K-12 school with students from the age of nine to eleven years old, they were asked to create a book, using only digital media,
containing their curiosity about technologies. The essay goes from reflections about their pedagogic potential, where to find them within this context and the results we got from it. It was satisfactory and encouraged projects alike, because demonstrated engagement and motivation from the students in embracing new challenges, what helped on the growing of their creative potential.
References
ALMEIDA, M. E. B. Integração de tecnologias à educação: novas formas de expressão do pensamento, produção escrita e leitura. In: VALENTE, José A.; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs.). Formação de educadores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp,2007.
ARRUDA, E. P.; SIMAN, L. M. C. Jogos digitais, juventude e as operações da cognição histórica. In: VEIGA, I. P. L. (Org.). Aula: Gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP. Papirus, 2008. p. 289.
BRAINSTORMING. In. SIGNIFICADOS. Disponível em: https://www.significados.com.br/brainstorming/. Acesso em: 20 mai. 2017.
CAMPBELL, L; CAMPBELL, B; DICKINSON, Ensino e Aprendizagem por meio das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
LÉVY, P. Cibercultura. 2. ed. Trad. Carlos Irineu Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARTINS, M. C. Integração das mídias e práticas pedagógicas. In: VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. de (Orgs.). Formação de educadores à distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007.
MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, J. M; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. (Orgs.) Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12 ed. Campinas: Papirus. 2000, p. 11-65.
MEC. Ministério da Educação WEBQUEST. 2016. Disponível em: http://webeduc.mec.gov.br/webquest/index.php. Acesso em: 12 abr. 2016.
MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Vol. 2. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015, p. 15-33. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 20 jul. 2016.
OLIVEIRA, E. G.. Aula virtual e presencial: são rivais? In: VEIGA, I. P. L. (Org.). Aula: Gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP: Papirus. 2008, p. 187.
PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Edição Revisada. Porto Alegre: Artmed, 2008.
SILVA, E. F. A Aula no contexto Histórico. In: VEIGA, I. P. L. (Org.). Aula: Gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP. Papirus. 2008, p. 35.
SOBRAL, A. Internet na escola. O que é, como se faz. 3º ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. Formação de Educadores a Distância e Integração de Mídias. São Paulo: Avercamp, 2007
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento