Banner Portal
Technologies and educational practices
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational technologies
Digital media
Teaching-learning

How to Cite

SILVA, Fernanda Quaresma da; MEDEIROS, Thalita de Araújo; PEREIRA, Thais Fernandes. Technologies and educational practices: creating digital media with students from 4th and 5th grades of the Brazilian Elementary School in a laboratory school . Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 130–143, 2017. DOI: 10.20396/tsc.v4i1.14488. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14488. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

Applying technologies to education is not something new in the school’s environment, however, the way one works with it is what makes it original to the learning projects. This essay intends to present a proposal developed in a K-12 school with students from the age of nine to eleven years old, they were asked to create a book, using only digital media,
containing their curiosity about technologies. The essay goes from reflections about their pedagogic potential, where to find them within this context and the results we got from it. It was satisfactory and encouraged projects alike, because demonstrated engagement and motivation from the students in embracing new challenges, what helped on the growing of their creative potential.

https://doi.org/10.20396/tsc.v4i1.14488
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. E. B. Integração de tecnologias à educação: novas formas de expressão do pensamento, produção escrita e leitura. In: VALENTE, José A.; ALMEIDA, M. E. B. (Orgs.). Formação de educadores a distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp,2007.

ARRUDA, E. P.; SIMAN, L. M. C. Jogos digitais, juventude e as operações da cognição histórica. In: VEIGA, I. P. L. (Org.). Aula: Gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP. Papirus, 2008. p. 289.

BRAINSTORMING. In. SIGNIFICADOS. Disponível em: https://www.significados.com.br/brainstorming/. Acesso em: 20 mai. 2017.

CAMPBELL, L; CAMPBELL, B; DICKINSON, Ensino e Aprendizagem por meio das Inteligências Múltiplas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

LÉVY, P. Cibercultura. 2. ed. Trad. Carlos Irineu Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

MARTINS, M. C. Integração das mídias e práticas pedagógicas. In: VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. de (Orgs.). Formação de educadores à distância e integração de mídias. São Paulo: Avercamp, 2007.

MASETTO, M. T. Mediação pedagógica e o uso da tecnologia. In: MORAN, J. M; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. (Orgs.) Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12 ed. Campinas: Papirus. 2000, p. 11-65.

MEC. Ministério da Educação WEBQUEST. 2016. Disponível em: http://webeduc.mec.gov.br/webquest/index.php. Acesso em: 12 abr. 2016.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, C. A.; MORALES, O. E. T. (Orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Vol. 2. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015, p. 15-33. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 20 jul. 2016.

OLIVEIRA, E. G.. Aula virtual e presencial: são rivais? In: VEIGA, I. P. L. (Org.). Aula: Gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP: Papirus. 2008, p. 187.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Edição Revisada. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SILVA, E. F. A Aula no contexto Histórico. In: VEIGA, I. P. L. (Org.). Aula: Gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas, SP. Papirus. 2008, p. 35.

SOBRAL, A. Internet na escola. O que é, como se faz. 3º ed. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B. Formação de Educadores a Distância e Integração de Mídias. São Paulo: Avercamp, 2007

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.