Banner Portal
Literacy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Literacy
Technologies

How to Cite

SILVA, Lisandra Almeida da; CORBELLINI, Silvana. Literacy: building new practices with the use of ICTs. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 40–57, 2015. DOI: 10.20396/tsc.v3i1.14474. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14474. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article is an experience report on the work developed from the reading of Eva Furnari‟s
book Felpo Filva (2006), in a third year elementary school class of a municipal school in Porto Alegre. The set of actions experienced has allowed to observe and to describe the children‟s writings pointing out their evolutions regarding the writing levels. The actions involved literacy activities and practices with text carriers [1], evidenced by the book, in the classroom and in the computing laboratory. It is a qualitative research, in the form of a case study.

https://doi.org/10.20396/tsc.v3i1.14474
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. MEC. Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental – Alfabetização e Linguagem. Brasília: MEC, 2007.

COSTA, I. ; MADALENA, B. Internet na sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2003. DICIONÁRIO MICHAELIS Michaelis. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/. Acesso em: 21 mar. 2016.

FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. Trad. Horácio Gonzales. 25. ed. atual. São Paulo: Cortez, 2000. (Coleções Questões da Nossa Época, v. 14).

FERREIRO, E. O momento atual é interessante porque põe a escola em crise. Entrevista concedida pela psicolinguística argentina Emilia Ferreiro a revista Nova Escola. Out. 2006. Disponível em: http://revistaescola.abril.com.br/lingua-portuguesa/alfabetizacao-inicial/momento-atual-423395.shtml. Acesso em: 27 out. 2014.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Trad. D. M. Lichtenstein, L. Di Marco e M. Corso. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999. FURNARI, E. Felpo Filva. 1. ed. São Paulo. Editora Moderna, 2006. IBGE. Censo Demográfico. 2012. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/. Acesso em: 6 out. 2014.

KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.

MARCUSCHI, L. A. O hipertexto como um novo espaço de escrita em sala de aula. Linguagem e Ensino, v. 4, n. 1, 2001.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONISIO, A. P. et al. (Org.) Gêneros textuais & ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, p. 19-30, 2002. MOREIRA, N. da C. R. Portadores de texto: concepções da criança quanto a atributos, funções e conteúdos. In: KATO, M. A. (Org.). A concepção da escrita pela criança. São Paulo: Pontes, 2002.

PIAGET, J.; INHELDER, B. A psicologia da criança. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1986. SANTAROSA, L. M. C. (Org.). Tecnologias digitais acessíveis. Porto Alegre: JSM Comunicação Ltda., 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.