Abstract
This article proposes a Taxonomy and Decision Matrix for Digital Technology in Education (DTE), with the aim of collaborating with professors in choosing and incorporating digital technology into the classroom. A descriptive theoretical framework was used, based on studies by Manning and Johnson as well as Gartner’s Hyper Cycle method. The result considers four main categories: Authorship; Searching, Storage and Socialization; Virtual Immersion; and Assistive Technology. All of these contain specific tools that are subdivided according to their characteristics. The decision matrix allows professors to familiarize themselves with and assess individual tools to determine which of them meet their previously establish teaching needs.
References
FENN, J. The Microsoft System Software Hype Cycle Strikes Again. Gartner Group, 1995.
ILATRO, A. Design instrucional contextualizado: educação e tecnologia. São Paulo: SENAC, 2004 ___________. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil. 2008.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
GABRIEL, M. Educar: a (r)evolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013.
GARCÍA-VALCÁRCEL, A.; MARTÍN, A. H. Las Tecnologías de la información y la comunicación en el contexto educativo actual. In. GARCÍA-VALCÁRCEL, A.; MARTÍN, A. H. Recursos Tecnológicos para la enseñanza e innovación educative. Madrid: Sintesis, 2013.
GARCÍA-VALCÁRCEL, A. et al Las implicaciones educativas de las redes sociales. In. Aguaded, J. I.; Cabero, J. Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza, 2013.
MANNING, S.; JOHNSON, K. E. The technology toolbelt for teaching. São Francisco/EUA: Jossey-Bass, 2011. MARTINEZ, M.J.; LAHONE, C.O. Planejamento escolar. São Paulo: Saraiva 1997.
NAGEL, D. Most college students to take classes online by 2014. Campus Technology, 2009. Disponível em: http://campustechnology.com/Articles/2009/10/28/Most-College-Students-To-Take-Classes-Online-by-2014.aspx>. Acessado em: 10/03/2014
SANTAELLA, L. Cultura das Mídias Revisitada. In: SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.
SCHMIDT, E.; COHEN, J. A nova era digital: como será o futuro das pessoas, das nações e dos negócios, Rio de Janeiro: Intríseca, 2013.
THE TECHNIUM. The Amount of Information in the World. 2011. Disponível em: http://kk.org/thetechnium/2011/03/the-amount-of-i/?. Acesso em: 10/03/2014
ZEDNIK, H.; TAROUCO, L. M. R.; ÁVILA, B.; AMARAL É. VEGA - Implementando um Laboratório Virtual Imersivo no OpenSim. Porto Alegre: Revista Renote – Novas Tecnologias na Educação, v. 10, n. 1, julho, 2012.
ZEDNIK, H.; TAROUCO, L. M. R.; KLERING, L. R. e-Maturity (e-M): construção e elaboração do questionário de autoavaliação da Gestão Tecnopedagógica. Porto Alegre: Revista Renote – Novas Tecnologias na Educação, V. 11 Nº 1, julho, 2013.
ZEDNIK, H., TAROUCO, L. M. R., KLERING, L. R., GUERRA, E. P. M., GARCIA-VALCARCEL, A. Tecnologias Digitais na Educação: proposta taxonômica para apoio à integração da tecnologia em sala de aula. In: III Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE 2014 -Tecnologias Digitais e Educação: Integração, Mediação e Construção do Conhecimento, 2014, Dourados - MS, 2014a. p.1 – 10.
ZEDNIK, H.; TAROUCO, L. M. R.; KLERING, L. R. Incorporação das TIC à prática pedagógica: indicadores para o desenvolvimento da e-Maturity. In: Formação a distância para gestores da Educação Básica: olhares sobre uma experiência no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Escola de Gestores/ Ministério da Educação, 2014b.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento