Banner Portal
The use of Active learning methodologies to promote student autonomy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Active teaching methodologies
Autonomy
Emancipating Education
Paulo Freire

How to Cite

SINDIQUE, Cláudio. The use of Active learning methodologies to promote student autonomy: an analysis based on Paulo Freire. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 48–68, 2021. DOI: 10.20396/tsc.v8i2.15884. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15884. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

Autonomy is one of the pillars of Freire's pedagogy in the construction of an emancipatory and critical school and in the promotion of student freedom. In this article I propose to discuss the role of active learning methodologies in promoting students' autonomy. Active methodologies, in addition to developing the skills and competences of students, allow paths and new practices so that the student can be a protagonist in his own learning process. The article is bibliographical in nature and aims to analyze the extent to which active learning methodologies contribute to the promotion of learners' autonomy. We conclude that active teaching methodologies allow students to develop their autonomy and skills in the classroom.

https://doi.org/10.20396/tsc.v8i2.15884
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, J. R. P de . Contexto atual do ensino médico: metodologias tradicionais e ativas - necessidades pedagógicas dos professores e da estrutura das escolas. 2009. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

ALENCAR, Jr., J. C.; ALMEIDA. C.; COSTA, M. P.; FANTINATTI, P. A. P. Metodologias Ativas de aprendizagem no desenvolvimento de autonomia do educando. In: GADOTTI, M.; ANTUNES, A.; ABREU, J.; PADILHA, P. R. (org.). A Escola dos meus Sonhos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2019.

ANNUNCIATO, P. Inovação: o que vai ajudar a mudar sua aula. Revista Nova Escola n. 299, a. 32. São Paulo: Associação Nova Escola, fev. 2017.

BERBEL, N. N. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes ter-mos ou diferentes caminhos? Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v.2, n.2, 1998.

BERBEL, N. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia dos estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: Uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução: Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2017.

CUNHA, M. V. John Dewey: Uma filosofia para educadores em sala de aula. Petrópolis: Vozes, 2007.

DESIGN thinking para educadores. Trad. Bianca Santana, Daniela Silva e Laura Folgueira. São Paulo: Instituto Educadigital, 2014.

DIESSEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, N. S. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

DELORS, J. Educação um tesouro a descobrir – relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Porto: Edições Asa, 2000.

DEWEY, J. Democracia e Educação. Introdução a filosofia da Educação. Tradução: Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. 3. ed. São Paulo: Companhia Nacional, 1959.

DEWEY, J. Vida e Educação. 10. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

DELLAROZA, M. S. G.; VANNUCHI, M. T. O. O currículo integrado do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual de Londrina: do sonho à realidade. (livro eletrónico), São Paulo: Edições HUCITEC, Universidade Estadual de Londrina, 2005.

FREINET, C. Pedagogia do bom senso. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire, 3. Ed. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade, 21. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra S/A, 1992.

FREIRE, P. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014a.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014b.

GADOTTI, M. et al. (org). Paulo Freire uma Biobibliografia. Cortez Editora, São Paulo, 1996a.

GADOTTI, M. A voz do biógrafo brasileiro: a prática à altura do sonho. In: GADO¬TTI, M. et al. (org.). Paulo Freire: uma biobibliografia. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire: Brasília, DF: UNESCO, 1996b.

GADOTTI, M. Reinventando Paulo Freire na escola do século 21. In: TORRES, Carlos Al-berto (org.). Reinventando Paulo Freire no século 21. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2008. Série Unifreire, p. 91-107.

GADOTTI, M. Aprenda a dizer a sua palavra. EAD Freiriana - Curso a distância. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2017.

GALLO, S. Pedagogia Libertária: anarquistas, anarquismos e educação. São Paulo: Imaginário; Manaus: Editora da Universidade Federal do Ama¬zonas, 2007.

JÓFILI, Z. Piaget, Vygotsky, Freire e a construção do conhecimento na escola. Educação: Teorias e Práticas. v. 2, n. 2, p. 191-208, dez., 2002.

KERBER, C. S. de O. Pedagogia da autonomia: resenha. Revista de Educação, Ciência e Cul¬tura, v. 3, n. 7, 1998.

LIMA, R. Aprendizado baseada em problemas. Braga, Portugal: Universidade do Minho, 2011. Disponível em: http://youtu.be/43LbarfoIUo. Acesso em: 08 ago. 2021.

MAKARENKO, A. Metodologia para a organização do processo educativo. In: LUEDEMANN, C. S. Anton Maka¬renko vida e obra: a Pedagogia da Revolução. São Paulo: Ex¬pressão Popular, 2002.

MAZUR, E. (2015). Peer instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Tradução: Anatólio Laschuk. Porto Alegre: Penso, 2015. E-PUB [recurso eletrônico].

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Livraria da Física, 2011.

MORAN, J.. Mudanças necessárias na educação, hoje. Ensino e Aprendizagem Inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas: Papirus, 21. ed. 2014. p. 21-29.

PACHECO, J. A. Currículo: Teoria e Práxis. Porto: Porto editora, 1996.

PACHECO, J. A. Aprender em comunidade. 1. ed. São Paulo: Edições SM, 2014.

ROGERS, C. R. Tornar-se pessoa. Tradução: Manuel José do Carmo Ferreira. São Paulo: Mar¬tins Fontes Editora, 1987.

SAKAI, M. H.; LIMA, G. Z. PBL: uma visão geral do método. Olho Mágico, Londrina, v. 2, n. 5/6, n. Esp., 1996.

SOUZA, C. S.; IGLESIAS, A. G.; PAZIN-FILHO, A. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – Aspectos gerais. Medicina, v. 47, n. 3, p. 284-292, 2014.

SILVA, E. F. da. Nove aulas inovadoras na universidade. Campinas, SP: Papirus, 2011.

SANTOS, T. S. Metodologias Activas de Ensino-Aprendizagem. Olinda: Instituto Federal de educação, Ciências e Tecnologias - Olinda: PE, 2019.

TONET, I. Práxis Educativa. Rev. Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 9-23, jan./jun. 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.