Banner Portal
BLOG
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Blog
Construction of writing
Interactionism
Virtual environment

How to Cite

REAL, Luciane Magalhães Corte; STEPANSKI, Luciane Marilei Pereira. BLOG: a space for the construction of writing in basic education. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 8, n. 1, p. 95–116, 2021. DOI: 10.20396/tsc.v8i1.15349. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15349. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

Building the writing process has been a challenge from early childhood education to university. In the classroom, copying is still one of the methodologies most used by teachers; the students “copy from the board”. This study was carried out at the computer lab with students from a public school in southern Brazil. Ten classes of the following stages of basic education participated in the research: elementary school, high school and students belonging to the acceleration class. In this article we focused on the study with a fourth year class. It is a qualitative research in the form of a case study whose objective was the analysis of the construction of students' writing and reading on the class Blog. The written productions analyzed were a letter; a book; collective writing about technologies; reflections on a film and interpretations of readings from a book. Categories were raised to understand the construction of students' writing. Interviews carried out at the end of the project were also analyzed, which indicated the preference of students when writing on the computer, because: “in the classroom you have to look at the board and copy”; “In informatics you have to think”; “Can search to improve” among other verbalizations. Thus, the analysis of the data pointed to online writing, as a possibility to perform an autonomous writing path, with resources that can help the student to develop more creatively his / her creativity and protagonism within the teaching-learning process; valuing your writing through shared reading.

https://doi.org/10.20396/tsc.v8i1.15349
PDF (Português (Brasil))

References

AZENHA, M. G. Construtivismo de Piaget a Emília Ferreiro. 5a ed. São Paulo: Ática, 1997.

BERMÚDEZ, A. Novo analfabetismo': por que tantos alunos latino-americanos terminam ensino fundamental sem ler ou fazer contas. BBC NEWS-BRASIL: 2017 Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-41520784. Acesso em: 29 jun. 2019.

Blog Turma 40. 2018. Disponível em: https://conegopaul.blogspot.com Acesso em: 29 set.2019.

CORBELLINI, S.; REAL, L.C. Proposta Cooperativa em Curso de Graduação a Distância Construída em Wikis.In:VI CONFERÊNCIA LATINOAMERICANA DE OBJETOS DE APRENDIZAGEM Y TECNOLOGIAS DE LA EDUCACION- LACLO. Montevidéu: Editora de La Universidad de La República Uruguay, v.1. 2011.

CORBELLINI, S; REAL, L. C. Educação Semipresencial: “Espaços e Tempos Complementares?”.Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), Rio de Janeiro,nov. 2012. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1716. Acesso em: 11 mar. 2021.

FAGUNDES, Da Cruz, L; SATO, L. S.; MAÇADA, D. L. Aprendizes do futuro: as inovações começaram. 2000. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=40249. Acesso em: 28 set. 2019.

FERNANDES, C; REAL, L. C. Alfabetização e Jogos on-line. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias |Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância CIET:EnPED-2018. São Carlos, maio 2018. Disponível em http://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/543. Acesso em: 29 jun. 2019.

FERREIRO, E. Los processos constructivos de apropiación de la escritura. In Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura, México, Siglo Veintiuno.1982.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra 1998.

GUTIERRES, S. Mapeando caminhos de autoria e autonomia: a inserção das tecnologias educacionais informatizadas no trabalho de professores que cooperam em comunidades de pesquisadores. Orientadora Carmen Lúcia Bezerra Machado 2004 233f. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004.

MAGALHÃES, M. R. Experiências de letramento acadêmico através das TDIC na disciplina de prática de Leitura e produção de textos. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias |Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância CIET:EnPED, São Carlos, maio 2018. Disponível em: http://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/736 Acesso em: 29 jun.2019.

MALLMANN, Elena Maria et al. Linguagem como prática social: o blog como espaço de interação e colaboração. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 1, p. 348-370, jun. 2015. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5837 Acesso em: 11 mar. 2021.

PORTES, S.A; ALMEIDA, L. R de; TEZANI, T. C. R. Jornal Digital Como Possiblidades e Contribuições da Produção Textual com Estudantes do 4º Ano do Ensino Fundamental. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias |Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância CIET:EnPED, São Carlos, maio 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/522. Acesso em: 11 mar. 2021.

SANTOS, M; REAL, L. M. C.. HQS DIGITAIS. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias |Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância CIET:EnPED, São Carlos, maio 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/643 Acesso em: 11 mar. 2021.

SILVA J, C. O blog como ferramenta potencializadora de aprendizagem de conhecimentos escolares com alunos do ensino fundamental. Eventos Pedagógicos, Mato Grosso, 7, jun. 2016. Disponível em: http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/view/2229https%3A. Acesso em: 11 mar. 2021.

SILVA, L. D. Letramento digital e aprendizagens significativas na educação básica In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias |Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância CIET:EnPED, São Carlos, maio 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/472. Acesso em: 11 mar.

SOARES, M. Novas Práticas de Leitura e Escrita: Letramento na Cibercultura. In: Revista Educação & Sociedade. Campinas , v. 23,n. 81,p. 143-160, dez.2002 .Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002008100008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 11 mar. 2021.

TEIXEIRA, M. A. (n/d) Livros em Ação 3. ed. Editora Alcance.

UNESCO (UIS). Compendio 2018 de datos sobre el ODS 4 Estatísticas para fomentar el aprendizagem, 2018. Disponível em: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/sdg4-digest-data-nurture-learning-exec-summary-2018-sp.pdf Acesso em: 29 jun. 2019.

YIN. R.K. Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Editora: Porto Alegre, 2015.

ZOOTOPIA; (Original Motion Picture Soundtrack); Direção: Byron Howard. Co-direção: Jared Bush. Produção: Clark Spencer. Roteiro: Jared Bush. Phil Johnston. John Lasseter. Estados Unidos: Warner Bros, 2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.