Banner Portal
The UCA project in Rondônia and the professional development of teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

UCA
Action research
Teacher training
Professional development for teachers

How to Cite

MARTINES, Elizabeth; SOUSA, Aparecida Gasquez de; SOUZA, Leonir Santos de. The UCA project in Rondônia and the professional development of teachers. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 8, n. 1, p. 9–29, 2021. DOI: 10.20396/tsc.v8i1.15087. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/15087. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This essay is part of the field of teacher training with / for the use of digital technologies and aims to analyze the research-training process developed with teachers and managers (Project UCA - Phase II) in public schools in the state of Rondônia. The problem refers to the challenge of implementing educational innovations on a large scale, which requires extensive training of professionals in a short time. We used the study method on a case of technological innovation applied to education in which action research was combined with the Formation Brazil. The research highlights the relevance of collaborative action research involving different institutions, which contributes to the professional development of teachers, improving the curriculum and the institutions involved in theprocess.

https://doi.org/10.20396/tsc.v8i1.15087
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRÉ, M. E. D.A. de. Etnografia da Prática Escolar. Campinas: Papirus, 2000.

ANDRÉ, M. E. D. A. de. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liber Livro Ed., 2005.

BARBIER, R. A pesquisa-ação. Brasília: Liber Livros Ed., 2007.

BAREMBLITT, G. Compêndio de Análise Institucional. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1996.

BORCHE, M. I. A. F. S. Explorando o universo com laptop educacional UCA: o uso das TIC’s no ensino de astronomia. Poster apresentado no II SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Rio Grande/RS - 15 a 17 out 2012. Anais...

BORCHE, M. I. A. F. S. Explorando o universo com o laptop educacional: o uso das TIC no ensino de astronomia. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Naturais e Biologia) - Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2013.

BRASIL, D. B. A utilização do laptop educacional como instrumento de ensino de ciências em Rondônia. 2013. 140f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho, 2013.

BRASIL, D. B.; MARTINES, E. A. L. M.; NUNES, N. M. B.; MATOS, L. A. L. A intensificação do trabalho docente no processo de formação para a utilização de novas tecnologias na educação. In: SEMINÁRIO DE PSICOLOGIA, II, 2012, Porto Velho. Anais...

CAMPOS, A. M. Relatório. Cacaulândia / RO, 2012.

IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.

LIMA FILHO, C. B.; CASTRO FILHO, J. A. de; CAMPOS, A. S. O Ensino de Ciências em Escolas UCA: Uma Análise das Estratégias de Mediação Didática. In: WIE, XVIII, 2012, Rio de Janeiro. Anais...

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. de. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCELO, C. Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: EUB, 1999.

MARCELO, C. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo Revista de Ciências da Educação, n. 8, jan/abr 2009.

MARTINES, E. A. L. M.; BORCHE, M. I. A. F. S.; BRASIL, D. B. Integração de tecnologias no ensino de ciências em Rondônia. In: II SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2012, Rio Grande. Anais... V. 2, parte 2, p. 764-775,.Disponível em: http://www.sintec.furg.br/sintec2/index.php?option=com_content&view=article&id=90:e-book-do-ii-sintec. Acesso em: 10 mai. 2013.

MARTINES, E. A. L. M.; BRASIL, D. B.; BORCHE, M. I. A. F. S. O uso de tecnologia móvel no ensino de ciências: pesquisa colaborativa em escola-piloto do Projeto UCA em Rondônia. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIAS – LASERA, 2013, Manaus. Anais... V. 1, p. 1-10.

MARTINES, E. A. L. M.; BRASIL, D. B.; BORCHE, M. I. A. F. S. O uso de tecnologia móvel no ensino de ciências: pesquisa colaborativa em escola-piloto do Projeto UCA em Rondônia. Latin American Journal of Science Education, v. 1, p. 1-10, 2014. Disponível em: http://www.lajse.org/may14/LAJSE_Vol_1_Mayo_2014.pdf. Acesso em: 19 maio 2021.

MARTINES, E. A. L. M.; CAMPOS, A. M.; BRASIL, D. B.; SOUZA, L. S. A mediação na formação de professores em uma escola-piloto do Projeto UCA em Rondônia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, II, 2014. Anais... V. 2, p. 602-611. http://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/2723. Acesso em: 10 maio 2015.

MARTINES, E. A. L. M.; VALENTE, J. A.; VIEIRA, M. P; SOUZA, L. S. A formação para uso do computador na implantação do Projeto UCA em Rondônia. WEB CURRÍCULO, 2012, Campinas. Anais...

OLIVEIRA, A. D. Projeto Um Computador por aluno (Projeto UCA): Mudanças e desafios no cotidiano da Escola Municipal de Ensino Fundamental Professor Irineu Antônio Dresch do município de Ji-Paraná/RO. In: SEMINÁRIO DE PSICOLOGIA EDIÇÃO, III, Mal-estar contemporâneo: desafios atuais à Educação, à Saúde e ao Trabalho, 2013, Porto Velho. Anais... p. 1-15.

OLIVEIRA, A. D.; SILVA, M. C.; MARTINES, E. A. L. M. Iniciação científica no ensino de Geografia com uso de tecnologia móvel em escola-piloto do Projeto UCA em Rondônia. Latin American Journal of Science Education, V. 1, p. 12019 -1 a 16, 2014. Disponível em: http://www.lajse.org/may14/LAJSE_Vol_1_Mayo_2014.pdf. Acesso em: 19 maio 2021.

PEREIRA, J. E. D; ZEICHNER, K. M. (Orgs.) A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

ROCKWELL, E. Etnografia e teoria na pesquisa educacional. In: EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. Pesquisa participante. SP: Cortez, 1986.

SACHS, J. F. M. A.; SIMÃO, A. M. V. (Org.). Aprender para melhorar ou melhorar a aprendizagem: O dilema do desenvolvimento profissional contínuo dos professores. In: Aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores: Contextos e perspectivas. Portugal: Edições Pedagogo, 2009.

SACRISTÁN, J.; GÓMEZ, A. I. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ArtMed., 1998.

SATO, L.; SOUZA, M. P. R. Contribuindo para desvelar a complexidade do cotidiano através da Pesquisa Etnográfica em Psicologia. Psicologia USP, vol. 12, no. 2. p. 29-47, 2001.

SILVA, J. F. Um olhar da psicologia sobre o PROUCA no contexto de intensificação das TDIC nas políticas educacionais. 2014. 138f. Dissertação. (Mestrado de Psicologia MAPSI) - Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2014. Disponível: https://drive.google.com/file/d/0B0OsczEEX1beazNGeVgwS3dCWFk/view. Acesso: em: 25 abr. 2018.

SILVA, S. C.; CAMPOS, R. M.; GERVASIO, R. Planejamento participativo para integração de tecnologias ao currículo escolar. In: SIMPÓSIO LINGUAGENS E IDENTIDADES DA/NA AMAZÔNIA SUL-OCIDENTAL, VI, COLÓQUIO INTERNACIONAL “As Amazônias e as Áfricas na Pan-Amazônia, V, 2012. Rio Branco. Anais... V. 6, P. 1-10

STENHOUSE, J. Investigación y desarrolo del curriculum. 3. ed. Madrid/España: Morata, 1991.

SUÁREZ, D. H. Documentación narrativa de experiencias pedagógicas: indagacción, formación-acción entre docentes. In: PASSEGI, M. da C. e SILVA, V. B. da. Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010. p. 181-204.

VALENTE, J. A.; MARTINES, E. A. L. M.; CERQUEIRA, V. M. Pesquisa e avaliação de narrativas. Workshop Metodologias de pesquisa: narrativas digitais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA ESUD, 11., 2014, Florianópolis. Anais...

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.