Banner Portal
How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker
Capa miniatura volume 7, número 2, ano 2020, contendo uma imagem de um fractal, o tema deste número (Educação Maker e Robótica Pedagógica)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Programming logic
Computational thinking
Mathematics
Scratch

How to Cite

BOZOLAN, Sandra Muniz; HILDEBRAND, Hermes Renato. How to engage students in the initial grades (5th grade) to develop mathematical thinking using robotics and learning maker. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 169–184, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i2.14870. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14870. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The teaching and learning process of the fundamentals of programming has proved to be complex for students and teachers. Thus, it is essential to develop research to improve it. Nowadays, it is clear that learning to program is a great challenge for all students, in different areas of knowledge. Therefore, this research seeks to show how computational thinking combined with a software tool, can assist in the teaching and learning process of 5th grade students in activities involving mathematical reasoning and the use of computational tools. In this sense, methods that facilitate learning in elementary education can be used efficiently. The present work proposes three pedagogical experiences that will be listed below: In the first example, using the QUIZIZZ tool. In the second, using the Scratch tool, a game was created, covering logical mathematical concepts, among other concepts. In the end, third example, assembly blocks, and robotics, a small robotic artifact was created.

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i2.14870
PDF (Português (Brasil))

References

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. São Paulo: Penso, 2018.

BELLEMAIN, F. O paradigma micromundo. In: CARVALHO, L. M.; GUIMARÃES, L. C. (Org.). História e Tecnologia no Ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ime-UERJ, 2002. p.51-63.

BRENNAN, K.; RESNICK, M. New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. 2012. Disponível em: Acesso em: 10 ago. 2020.

BLIKSTEIN, P. Digital Fabrication and ‘Making’ in Education: The Democratization of Invention. In: WALTER-HERRMANN , J.; BÜCHING. C. FabLabs: Of Machines, Makers and Inventors. Stanford: Stanford University, 2013.

CUNY, J.; SNYDER, L.; WING, J. M. Demystifying computational thinking for non-computer scientists. Unpublished manuscript in progress, 2010.

GANDA, D; BORUCHOVITCH, E. A autorregulação da aprendizagem: principais conceitos e modelos teóricos. Psicologia da Educação, São Paulo, 46, 1º sem. de 2018, p. 71-80.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PAPERT, S. The Children’s Machine: rethinking school in the age of the computer. New York: Basic Books, 1992.

PAPERT S. Situating constructionism. In: HAREL, I.; PAPERT, S. (Eds.) Constructionism. New Jersey: Ablex, Norwood, p.1–11, 1991.

PAPERT, S. Logo: computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

PAPERT, S. Mindstorms; Children, Computers and Powerful Ideas. Nova York: Livros Básicos, 1980.

PIAGET, Jean. Epistemologia Genética. 2a ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

PIAGET, Jean. O Nascimento da Inteligência na Criança. 4a ed. Rio de Janeiro: LTC, 1987.

RESNICK, M. Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Penso, 2020.

VALENTE, J. A. Informática na Educação no Brasil: Análise e Contextualização Histórica. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999a.

VALENTE, J. A. O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: UNICAMP/NIED, 1999b.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33 - 35, 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.