Banner Portal
Curriculum and technologies in Australian education
Capa miniatura volume 7, número 2, ano 2020, contendo uma imagem de um fractal, o tema deste número (Educação Maker e Robótica Pedagógica)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Curriculum
Information and communication technologies
Public policy
Maker culture
Computational thinking

How to Cite

MANDAIO, Claudia; SENSATO, Marisa Garbellini. Curriculum and technologies in Australian education. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 9–32, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i2.14859. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14859. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

Taking as a context the inclusion of new digital technologies in the school curriculum, this paper aims to present/show the public policies of curriculum and technologies in Australia, identifying the presence of elements related to spaces and maker times created through ICT, as well as checking if the adoption of the maker culture in educational processes is being reframed, considering the pedagogical intentionality, the relationship with the curriculum, the understanding of the knowledge of different areas of knowledge. It consists on a critical reflection about the models, spaces, concepts and strategies used in pedagogical practice with a focus on this maker culture. The results showed that the Australian curriculum presents a very detailed organization, with a specific part of technologies for Basic Education.

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i2.14859
PDF (Português (Brasil))

References

ACARA, Shape of the australian curriculum - bibliography - August, 2012. Disponível em: http://docs.acara.edu.au/resources/Shape_of_the_Australian_Curriculum_-_Bibliography_-_August_2012.pdf. Acesso em: 23 out. 2020.

ACKERMANN, E. Construtivismo ou construcionismo: qual é a diferença? Boston, EUA: MIT - Media Lab, 2001. Disponível em: https://learning.media.mit.edu/content/publications/EA.Piaget%20_%20Papert.pdf. Acesso em: 23 out. 2020.

ALMEIDA, M. E. B. Integração de currículo e tecnologias: a emergência de web currículo. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO (ENDIPE), XV, 2010, Belo Horizonte. Anais [...], p.1-14. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2010.

ALMEIDA, M. E. B. O computador na escola: contextualizando a formação de professores - Praticar a teoria, refletir a prática. 2000. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.

ALMEIDA, M. E. B. O aprender e a informática: a arte do possível na formação do professor. Cadernos Informática para a Mudança em Educação. MEC/ SEED/ ProInfo, 1999.

ALMEIDA, M. E. B.; PRADO, M. E. B. A formação de educadores em serviço com foco nas práticas escolares com o uso do laptop educacional em uma escola pública. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, XIX, 2008, Fortaleza. Anais […], s. p. Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2008. Disponível em: http://www.proativa.virtual.ufc.br/sbie/CD_ROM_COMPLETO/sbie_artigos_completo/anais_XIX_SBIE/XIX%20SBIE.pdf. Acesso em: 23 out. 2020.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

BEL, J.; BEL, T. Computational thinking and music learning. In: CONSTRUCTIONISM / INTERNATIONAL CONFERENCE CONSTRUCTIONISM, COMPUTATIONAL THINKING AND EDUCATIONAL INNOVATION, Vilnius, Lithuania, 2018. Proceedings […], ed. V. DAGIENĖ; E. JASUTĖ, Faculty of Philosophy/Vilnius Universit, p. 520-527, 2018. Disponível em: http://www.constructionism2018.fsf.vu.lt/file/repository/Proceeding_2018_Constructionism.pdf. Acesso em: 23 out. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portal da Base Nacional Comum Curricular Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2015b. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 26 nov. 2018.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. 2.ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2008.

DEWEY, J. Democracy and Education. New York: The Free Press, 1916.

FLORIDI, L. The onlife manifesto. Being human in a hyperconnected era. New York: Springer, 2015. Disponível em: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-04093-6. Acesso em: 23 out. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2012.

LENGEL, J. G. Educação 3.0. Estadão.edu [Portal], São Paulo, s. p., 7 nov. 2012. Disponível em: http://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,artigo-educacao-30,956582. Acesso em: 23 out. 2020.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2.ed. São Paulo: EPU, 2013.

PÁDUA. E. M. M. de. Metodologia da pesquisa. Abordagem teórico-prática. ed. rev., ampl. Campinas, São Paulo: Papirus, 2017.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: ArtMed, 2008.

PAPERT, S. Logo. Computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

SILVA, M. G. M.; CONSOLO, A. T. O uso de dispositivos móveis na educação: o SMS como auxiliar na mediação pedagógica de cursos a distância. Quinto elemento, Natal, 2007. Disponível em: http://arquivos.info.ufrn.br/arquivos/20131932065b4717513331e763c47b13f/Dispositivos_moveis.pdf. Acesso em: 16 jun. 2019.

VALENTE, J. A.. As tecnologias e as verdadeiras inovações na educação. In: ALMEIDA, M. E. B.; DIAS, P.; SILVA, B. D. (Org.). Cenários de Inovação para a Educação na Sociedade Digital. 1ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013, v. 1, p. 35-46.

VALENTE, J. A. Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador: o papel do computador no processo ensino-aprendizagem. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (org). Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação, Seed, 2005. p. 22-31. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/iniciaissf.pdf. Acesso em: 23 out. 2020.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, F. J. de. Visão analítica da informática na Educação no Brasil: a questão da formação do professor. Revista Brasileira de Informática na Educação, n.1, set. 1997, p. 45-60. Florianópolis: SBC-IE, UFSC. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/2324/2083. Acesso em: 23 out. 2020.

VALENTE, J. A.; BLIKSTEIN, P. The construction of knowledge in maker education: A constructivist perspective. In: CONSTRUCTIONISM / INTERNATIONAL CONFERENCE CONSTRUCTIONISM, COMPUTATIONAL THINKING AND EDUCATIONAL INNOVATION, 2018a, Vilnius, Lithuania. Proceedings […], Faculty of Philosophy/Vilnius Universit, p. 472-480. Disponível em: http://www.constructionism2018.fsf.vu.lt/file/repository/Proceeding_2018_Constructionism.pdf. Acesso em: 23 out. 2020.

VALENTE, J. A.; BLIKSTEIN, I. Constructionism in different cultures: the case of Brazil. In: CONSTRUCTIONISM / INTERNATIONAL CONFERENCE CONSTRUCTIONISM, COMPUTATIONAL THINKING AND EDUCATIONAL INNOVATION, Vilnius, Lithuania, 2018b. Proceedings […], Faculty of Philosophy/Vilnius Universit, p. 481-487. Disponível em: http://www.constructionism2018.fsf.vu.lt/file/repository/Proceeding_2018_Constructionism.pdf. Acesso em: 23 out. 2020.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Claudia Mandaio, Marisa Garbellini Sensato

Downloads

Download data is not yet available.