Banner Portal
Maker education in math curriculum
Capa miniatura volume 7, número 2, ano 2020, contendo uma imagem de um fractal, o tema deste número (Educação Maker e Robótica Pedagógica)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Maker education
Mathematics teaching
Curriculum
Catapults

How to Cite

MOURA, Eliton Meireles de; CARVALHO, Alex Medeiros de; BARBOSA, Fernando da Costa; ALVES, Deive Barbosa; SOUZA JÚNIOR, Arlindo José de. Maker education in math curriculum: catapults and the study of functions. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 65–84, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i2.14853. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14853. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This paper analyzes the processes of production and socialization of teaching knowledge of a group of Mathematicsteachers in the transformation of a maker sequence didactic. The narrative is conceived in the historical constitution of the collective work of teaching and research with Maker Education and Educational Robotics and involves 15 years of a teaching that is, at the same, singular and collective, and occurs through the different meetings of production in the development of a recurring project, although not equivalent: the construction of prototypes of catapults and their relationship with the mathematical curriculum of Functions. The article promotes teaching practices concerned with creatingconditions for students to perceive curricular concepts present in the products they build.

Confira a participação do autor em live no YouTube por ocasião do lançamento desta edição temática da TSC: https://www.youtube.com/watch?v=1b0hieNTodQ

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i2.14853
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, F. F. M. de. Lançamento Oblíquo: Uma Abordagem Matemática. 2016. 78 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal de Goiás, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2016.

ALVES, D. B. O processo de autoria na cultura digital: a perspectiva dos licenciandos em matemática. 2012. 172 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012. Cap. 5. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/13891/1/d.pdf. Acesso em: 25 jul. 2020.

AZEVEDO, G. T. de; MALTEMPI, M. V.; LYRA, G. M. V. Computational thinking and Active Learning in Mathematics as a contribution to the reatment of Parkinson's disease. In: SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION IN THE 21st CENTURY, 2019, Braga. Braga: Universidade do Minho, p. 75-76. 2019

BARBOSA, F. C. Educação e robótica educacional na escola pública: as artes do fazer. 2011. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2011.

BLIKSTEIN, P. Digital fabrication and “making” in education: the democratization of invention. In: WALTER-HERRMANN, J.; BÜCHING, C. (Eds.). FabLabs: of machines, makers and inventors. Bielefeld: Transcript Publishers, 2013. p. 203-221.

BLIKSTEIN, P.; VALENTE, J.; MOURA, É. M. de. Educação Maker: Onde Está O Currículo? Revista e-Curriculum, v. 18, n. 2, p. 523-544, jun. 2020. ISSN 1809-3876. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/48127/32229. Acesso em: 28 jul. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC Versão Final. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 29 jun. 2020.

DODGE, B. Some thoughts about Webquests. 1995. Disponível em: http://webquest.org/sdsu/about_webquests.html. Acesso em: 29 jun. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora Unesp, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HALVERSON, E. R.; SHERIDAN, K. M. The maker movement in education. Harvard Educational Review, Cambridge, v. 84, n. 4, p. 495-504, 2014.

MOURA, É. M. de. Formação docente e educação maker: o desafio do desenvolvimento das competências. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. doi:10.11606/T.48.2020.tde-03032020-171456. Acesso em: 14 jul. 2020.

PAPERT, S. Constructionism: a new opportunity for elementary science education. Proposta para a National Science Foundation, Massachusetts Institute of Technology, Media Laboratory, Epistemology and Learning Group, Cambridge MA, 1986.

ROSE, M. The mind at work: valuing the intelligence of the American worker. New York: Penguin, 2014.

SAMPAIO, J. L.; CALÇADA, C. S. Movimento de projéteis. In: SAMPAIO, J. L.; CALÇADA, C. S. Universo da Física. 1ª. ed. São Paulo: Ed. Atual, 2001.

SILVA, M G; MOURA, É M. de; SOUZA JR, A. J. de; SILVA, J. C. da; CARVALHO, A. M. de. Artefatos Culturais e Novas Tecnologias de Informação e Comunicação no Cotidiano Escolar: Uma Produção Acadêmica Colaborativa a Cerca do Uso de Catapultas e Internet na Educação Matemática. In VIII Seminário “A Produção Acadêmica Sobre Professores: Um estudo interinstitucional da região Centro-Oeste”, Uberlândia, 2007.Anais [...]. CD de Anais. ISBN: 978-85-7078-135-2.

SHERIDAN, K. M.; HALVERSON, E. R.; LITTS, B.; BRAHMS, L.; JACOBS-PRIEBE, L.; OWENS, T. Learning in the making: a comparative case study of three makerspaces. Harvard Educational Review, v. 84, n. 4, p. 505-531, 2014. Disponível em: doi:10.17763/haer.84.4.brr34733723j648u. Acesso em:16 jun. 2020.

VALENTE, J. A.; BLIKSTEIN, P. The construction of knowledge in maker education: a constructivist perspective. Constructivism Foundation, Brussels, Bélgica, v. 14, n. 3, p. 252-262, 2019. Disponível em: https://constructivist.info/14/3/252.valente.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

WILEY, D. A. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, and a taxonomy. 2000. Disponível em: http://goo.gl/96NOvb. Acesso em: 10 Nov. 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.