Banner Portal
Rethinking the concept of teaching with use of digital technologies with authorship in the tecnoteaching course
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching
Authorial
Technoteaching
Digital technology

How to Cite

LIMA, Luciana de; LOUREIRO, Robson Carlos. Rethinking the concept of teaching with use of digital technologies with authorship in the tecnoteaching course. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 60–79, 2018. DOI: 10.20396/tsc.v5i1.14727. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14727. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The goal of this case study is to analyze how undergraduates who studied Technoteaching in first semester of 2018 transform the teaching concept from the development of Digital Educational Authorial Materials (DEAM). Three instruments are used in data collection: two questionnaires and one script resulting in two analysis categories: Digital Technology and Authorial Development. In the first, it is possible to affirm the undergraduates who participated in the research left a relationship between teaching and technology in a mechanized way to another linked to the reflection on the use of technologies in teaching. In the second, little changed; the undergraduates still understood the teaching how an action teacher-centered. Finally, the DEAM development proposal helped in the undergraduates’ mobilization, promoting a reflection on the integration between teaching and digital technology.

https://doi.org/10.20396/tsc.v5i1.14727
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. E. B. de. Informática e formação de professores. Coleção Informática Aplicada na Educação. São Paulo: MEC/SEED/PROInfo, 1999.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BARTHES, R. A morte do autor. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1984.

COLL, C. Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. In: CARNEIRO, R.; TOSCANO, J. C.; DÍAZ, T. (Orgs.). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid, España: Fundación Santillana, 2009. p. 113-126.

FAGUNDES, L da C. Las condiciones de la innovación para la incorporación de las TIC en la educación.. In: CARNEIRO, R.; TOSCANO, J. C.; DÍAZ, T. (Orgs.). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid, España: Fundación Santillana, 2009. p. 127-138.

FOUCAULT, M. O que é um autor? Portugal: Veja/Passagens, 2002.

GIRAFFA, L. M. M. Jornada nas Escol@as: a nova geração de professores e alunos. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 1, n. 1, p. 100-118, nov. 2013.

JAPIASSU, H. O Sonho Transdisciplinar: e as razões da filosofia. Rio de Janeiro: Imago, 2006.

LIMA, L. de. Integração das Tecnologias e Currículo: a Aprendizagem Significativa de Licenciandos de Ciências na apropriação e articulação entre saberes científicos, pedagógicos e das TDIC. 2014. 366f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.

LIMA, L. de; LOUREIRO, R. C. Integração entre Docência e Tecnologia Digital: o desenvolvimento de Materiais Autorais Digitais Educacionais em contexto interdisciplinar. Revista Tecnologias na Educação, Fortaleza, v.17, n.8, p.1-11, 2016.

LIMA, L.; LOUREIRO, R. C. Tecnodocência: integração entre Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação e Docência na Formação do Professor. Fortaleza: Editores Independentes, 2018.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Editora Ijuí, 2011. PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2008.

PAPERT, S. Logo: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 1988. PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense, 1970.

PRENSKY, M. Brain Gain: Technology and the quest for digital wisdom. New York: Palgrave Macmillan, 2012.

PÚBLIO JÚNIOR, C. Formação Docente frente às Novas Tecnologias: desafios e possibilidades. Intermeio, v. 24, n.47, p. 189-201, jan./jun., 2018.

REZENDE, F. A. Características do ambiente virtual construcionista de ensino e aprendizagem na formação de professores universitários. 2004. 261f. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.

SCHLEMMER, E.; FAGUNDES, L. da C. Uma Proposta para Avaliação de Ambientes Virtuais de Aprendizagem na Sociedade em Rede. Revista Informática na Educação. v.4, n. 2, p. 25-35, dez., 2001.

SILVA, F. Q. da; MEDEIROS, T. de A.; PEREIRA, T. F. Tecnologias e práticas educativas: criando mídias digitais com alunos do 4o e 5o ano do ensino fundamental I de um colégio de aplicação. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, v. 4, n. 1, p. 130-143, dez., 2017.

STAKE, R. E. Investigación con estúdio de casos. Madrid: Morata, 2010.

VALENTE, J. A. A Espiral da Aprendizagem e as tecnologias da informação e comunicação: repensando conceitos. In: JOLY, M. C. (Org.). Tecnologia no Ensino: implicações para a aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo Editora, p. 15-37, 2002.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.