Banner Portal
Cooperative spaces
Capa miniatura volume 7, número 1, ano 2020
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Pedagogical practices
Active methodologies
Distance education
Cooperation

How to Cite

CORBELLINI, Silvana; REAL, Luciane Magalhães Corte. Cooperative spaces: a pedagogical practice in higher education. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 29–47, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i1.14700. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14700. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This paper is a report of a practice carried out in two classes of a distance learning discipline in which it was sought to innovate in a graduation level of education. The need for innovation in education has become an imperative in the current context and implies the construction of pedagogical practices that respond it placing the student as protagonist and the teacher as advisor in the teaching and learning process. Thus, the “Cooperative Spaces” practice was planned and executed, which included active methodologies, the education tripod such as teaching, researching and extension as well as the use of technologies, seeking to foster cooperation between the members. The practice proved to be fruitful in its results, with good acceptance by the students and greater commitment to their individual and collective learning.

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i1.14700
PDF (Português (Brasil))

References

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Orgs.). Ensino Híbrido – personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

CORBELLINI, S. Cooperação: uma alavanca no processo de ensino-aprendizagem na Educação a Distância. Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), v. 9, n. 2, 2011, p. 17-27. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/25109. Acesso em: 11 jul. 2010.

DELVAL, J. Aprender na vida e aprender na escola. Porto Alegre: Artmed, 2001.

FAGUNDES, L.; SATO, L.; LAURINO-MAÇADA, D. “Aprendizes do futuro”: as inovações começaram! Brasília: SEED; MEC; PROINFO, 1999. (Informática para a mudança na educação).

FROES, B., T. A política de educação à distância na LDB: buscando entender o discurso oficial. In: JAMBEIRO, O.; RAMOS, F. (Org). Internet e educação a distância. Bahia: Edufba, 2002, p.119-134.

KAPP, K. M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. San Francisco: Pfeiffer, 2012.

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, 2015a.

MORAN, J. M. Ensino híbrido na visão de José Manuel Moran. 2015b. Disponível em: http://web2-ticnopresead.blogspot.com/2015/07/ensino-hibrido-na-visao-do-grandejose. html. Acesso em: 19 jul. 2016.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino Híbrido – personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015c.

PESCADOR, C. M.; VALENTINI, C. B.; FAGUNDES, L. C. Laptops educacionais na modalidade 1: movimentos de inclusão digital em comunidades rurais. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 60, p. 657-677, 2016.

PETER, O. A Educação a Distância em transição: tendências e desafios. Porto Alegre: Unisinos, 2003.

PIAGET, J. Estudos Sociológicos. São Paulo: Companhia Editora Forense, 1973.

PIAGET, J. A teoria de Piaget. In: MUSSEN, R.H. (Org.). Carmichael, Psicologia da Criança. Desenvolvimento Cognitivo I. São Paulo: EPU/EDUSP, 1977. v. 4.

PIAGET, J. Sobre a pedagogia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.

REAL, L. M. C.; CORBELLINI, S. Trabalho de conclusão de curso (TCC) em um curso de graduação modalidade EAD: uma proposta cooperativa construída em ambiente a distância. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação (UFRGS, online), v. 9, n.1, p. 17-27, 2011.

SAMPAIO, H.; FREITAS M. A indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão – És tu a Universidade que estava por vir ou esperaremos por outra? In: FREITAS, L.; MARIZ, R.; CUNHA, J. L. (org.) Educação Superior: princípios, finalidades e formação continuada de professores. Brasília: Universa: Léer Livro, 2010.

SANTAELLA, L. A crítica das mídias na entrada do século XXI. In: PRADO, J. L. A. (org.). Crítica das práticas midiáticas: da sociedade de massa às ciberculturas. São Paulo: Hackers Editores, 2002.

SOARES, E. M. S.; VALENTINI, C. B. Tecnologias digitais: práticas e reflexões no contexto do ensino fundamental. Revista Linhas, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 74-88, 2012.

TONELLI, M. J.; WILNER, A. Inovação na educação: Desafios e oportunidades. GV EXECUTIVO, [S.l.], v. 18, n. 6, p. 2-3, dez. 2019. ISSN 1806-8979. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/gvexecutivo/article/view/80920/77276. Acesso em: 16 Jun. 2020.

VALENTE, J. A. Prefácio - In: BACICH, L; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (Org.). Ensino Híbrido – personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Silvana Corbellini, Luciane Magalhães Corte Real

Downloads

Download data is not yet available.