Banner Portal
Development and evaluation of the serious game angels blue aimed at heritage education
Capa miniatura volume 7, número 1, ano 2020
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Patrimonial Education
Digital education games
Serious game

How to Cite

SANTOS, Aracelly Matos; COX, Kenia Kodel. Development and evaluation of the serious game angels blue aimed at heritage education. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 97–117, 2020. DOI: 10.20396/tsc.v7i1.14697. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14697. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This article describes the serious game “Anjos Azuis” developed in order to assist in heritage education, raising awareness about the importance of heritage preservation, stimulating the sense of belonging and responsibility. The game was developed using the methodology based on the DPE framework (Design, Play, Experience); and validated by the application of LORI (Learning Objects Review Instrument) and EgameFlow methodologies, involving 46 children and 3 educators. With the result of the study, a mobile version was implemented, with audio exploration, touch screen-oriented commands and automatic plays, in order to improve accessibility for non-literate students, since the target audience is children of the lower fundamental. Today, “Anjos Azuis” instrumentalizes a municipal government initiative for public safety education.

https://doi.org/10.20396/tsc.v7i1.14697
PDF (Português (Brasil))

References

BECKER, K. L. Uma análise econômica da relação entre a educação e a violência. 2012. Tese (Doutorado em Economia Aplicada) Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz, Universidade de São Paulo, Piracicaba, 2012.

FARDO, M. L. A gamificação como estratégia pedagógica: Estudo de elementos dos Games Aplicados em Processos de Ensino e Aprendizagem. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2013.

FAVA, R. O ensino na sociedade digital. 2012. Disponível em: http://www.semesp.org.br/noticias/o-ensino-na-sociedade-digital/. Acesso em: 25 ago. 2018.

HORTA, M. L. P.; GRUNBERG, E.; MONTEIRO, A. Q. Guia Básico da Educação Patrimonial. Musel Imperial/DEPROM-IPHAN-MINC. 2009.

LIMA, V. G. D.; CASTRO M. N. B. Estratégia de desenvolvimento de jogos educacionais: Um estudo no contexto socioambiental do lago Paranoá. 2017. Monografia (Graduação Licenciatura em Computação) Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

MAGALHÃES, L. H. Educação patrimonial: uma análise conceitual. Londrina/PR: Centro Universitário Filadélfia, 2009.

MATTAR, J. Games na Educação: como nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.

MEIRELLES, F.S. 30a Pesquisa Anual FGVcia do Uso de TI. FGV-EAESP, 2019. Disponível em: https://eaesp.fgv.br/ensinoeconhecimento/centros/cia/pesquisa. Acesso em: 3 mar. 2020.

NESBIT, J. C.; BELFER, K.; LEACOCK, T. Learning Object Review Instrument (LORI): User Manual. 2003. Disponível em: http://www.transplantedgoose.net/gradstudies/educ892/LORI1.5.pdf. Acesso em: 23 de jan. 2019.

OLIVEIRA, R. N. R.; CARDOSO, R. P.; BRAGA, J. C.; CAMPOS, R. V. R. Frameworks para Desenvolvimento de Jogos Educacionais: uma revisão e comparação de pesquisas recentes. In: XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE) 2018., Santo André. Anais... pag. 854-863. Disponível em: https://www.br- ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/8045/5736. Acesso em: 30 jan. 2019.

SANDES, H. F. O papel da educação na formação do cidadão brasileiro. 2012. Disponível em: http://www.egov.ufsc.br/portal/conteudo/o-papel-da-educação-na-formação- do-cidadão-brasileiro. Acesso em: 3 mar. 2018.

SCAICO, P.; MARQUES, D. L.; MELO, L. A.; AZEVEDO, M. A.; MENDES NETO, S. V.; OLIVEIRA, A.; ALVES JÚNIOR, J.; LABANCA, M.; SCAICO, A. Um jogo para o ensino de programação em Python baseado na taxonomia de Bloom. Universidade Federal da Paraíba. 2012.

SEVERGININI, L. F. Serious Game como ferramenta de ensino de lógica de programação para crianças. 2016. Monografia (Bacharelado em Tecnologias Digitais) Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2016

TSUDA, M.; SANCHES, V. M.; FERREIRA, T. G.; OTSUKA, J. L.; BEDER, D. M. Análise de métodos de avaliação de jogos educacionais. In: XIII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE) 2014. Porto Alegre. Anais... p. 158-166. Disponível em: https://www.sbgames.org/sbgames2014/papers/art_design/full/A&D_Full_Analise%20de%20 metodos%20de%20avaliacao.pdf. Acesso em: 3 de jan. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Aracelly Matos Santos, Kenia Kodel Cox

Downloads

Download data is not yet available.