Banner Portal
OLAPEDRINHO
Capa da Revista TSC, volume 6, Número 1, ano 2019
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Assistive technologies
Special education
Digital information and communication technologies

How to Cite

FARIAS, Amélia Caroline de Souza; GELLER, Marla Teresinha Barbosa. OLAPEDRINHO: an invitation for the integration of educators of people with disabilities. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 6, n. 1, p. 90–107, 2019. DOI: 10.20396/tsc.v6i1.14634. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14634. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

Social inclusion of students with disabilities in the perspective of special education has been the objective of the search for new methods and tools, enabling the teacher to make quality education simpler and more affordable. The resources of the Digital Technologies of Information and Communication, present like one of the main contributors in this context. This project aims to develop an online integration environment where videos, interviews, photos, links to support materials, a forum for interactivity between teachers and family, and other resources will be presented. For the development of the site the Web Development Process was used using the Unified Modeling Language (PDW-UML). This project aims to show the teacher the importance of technology for the lives of students with disabilities, helping them in the teaching and learning process.

https://doi.org/10.20396/tsc.v6i1.14634
PDF (Português (Brasil))

References

ASSISTIVA TECNOLOGIA E EDUCAÇÃO. O que é Tecnologia Assistiva? 2018. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/tassistiva.html. Acesso em: 28 ago. 2018.

BERSCH, R. Introdução à Tecnologia Assistiva. 2017. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Introducao_Tecnologia_Assistiva.pdf. Acesso em: 28 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo de Publicações. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?Itemid=860&id=12625&option=com_content&view=article. Acesso em: 28 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Educação de Surdos. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ines. Acesso em: 05 abr. 2019.

BRASIL. Subsecretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência. Tecnologia Assistiva. Brasília: CORDE, 2009. 138 p. Disponível em: http://www.pessoacomdeficiencia.gov.br/app/sites/default/files/publicacoes/livro-tecnologia-assistiva.pdf. Acesso em: 09 out. 2018.

DZENDZIK, I.T. Processos de Desenvolvimento de Web Sites com recursos da UML. Disponível em: http://mtc-m16.sid.inpe.br/col/sid.inpe.br/jeferson/2004/12.10.09.14/doc/publicacao.pdf. Acesso em: 28 ago. 2018.

IBGE. Cidades: Juruti. IBGE, 2018. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pa/juruti. Acesso em: 28 mar. 2019.

INEP. Censo Escolar da Educação Básica 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2018/notas_estatisticas_censo_escolar_2018.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019.

SENADO FEDERAL. LDB: Lei de diretrizes e bases da educação nacional. Coordenação de Edições Técnicas. 58 p. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/ id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 09 out. 2018.

SOMMERVILLE, I. Engenharia de Software. São Paulo: Addison Wesley, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Amélia Caroline de Souza Farias, Marla Teresinha Barbosa Geller

Downloads

Download data is not yet available.