Abstract
This paper presents an experience report in a private school in Belo Horizonte - MG, and demonstrates the methodology used to develop interdisciplinarity in learning Portuguese Language, Mathematics and Digital Technologies in 6th grade classes. The objective of this work was the creation of a toy made of reused material and had as a starting point the reading of the book Tudo pode ser brinquedo, by Angela Leite de Souza. The results point to the efficiency of the project based on fact sheets, photos, videos, and prove the benefits of interdisciplinary activity and the exchanges made possible by the different languages involved.
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 10 jun. 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Currículo Referência de Minas Gerais. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/document o_curricular_mg.pdf. Acesso em: 13 jun. 2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 13ª ed. São Paulo: Papirus, 2008. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).
FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. Ideação. v.10, n. 1, p. 41-62. 1o. semestre, 2008.
JAPIASSU, Hilton. Introdução ao Pensamento Epistemológico. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976.
MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2005.
OLIVEIRA, Laís P. A prática da leitura na biblioteca e suas relações no processo de alfabetização dos alunos da primeira série do ensino fundamental. 2002. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
PAVIANI, Jayme. Interdisciplinaridade: conceito e distinções. Porto Alegre: Edições Pyr, 2005.
SOUZA, Angela Leite de. Tudo pode ser brinquedo. São Paulo: Lê, 1988.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Amanda dos Santos Reda de Souza, Dusnelda Gonçalves de Souza, Pedro Henrique Ferreira Lima, Silvia Osória Silveira