Banner Portal
Projetos de trabalho para a aprendizagem interdisciplinar de Língua portuguesa, matemática e tecnologias digitais
Capa da Revista TSC, volume 6, Número 2, ano 2019 Número especial sobre Aprendizagem Criativa
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Work projects
Interdisciplinarity
Protagonism
Creative learning

How to Cite

SOUZA, Amanda dos Santos Reda de; SOUZA, Dusnelda Gonçalves de; LIMA, Pedro Henrique Ferreira; SILVEIRA, Silvia Osória. Projetos de trabalho para a aprendizagem interdisciplinar de Língua portuguesa, matemática e tecnologias digitais: uma experiência com alunos do 6º ano. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 183–196, 2019. DOI: 10.20396/tsc.v6i2.14529. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14529. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This paper presents an experience report in a private school in Belo Horizonte - MG, and demonstrates the methodology used to develop interdisciplinarity in learning Portuguese Language, Mathematics and Digital Technologies in 6th grade classes. The objective of this work was the creation of a toy made of reused material and had as a starting point the reading of the book Tudo pode ser brinquedo, by Angela Leite de Souza. The results point to the efficiency of the project based on fact sheets, photos, videos, and prove the benefits of interdisciplinary activity and the exchanges made possible by the different languages involved.

https://doi.org/10.20396/tsc.v6i2.14529
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 10 jun. 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Currículo Referência de Minas Gerais. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/document o_curricular_mg.pdf. Acesso em: 13 jun. 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos temas transversais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 13ª ed. São Paulo: Papirus, 2008. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico).

FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. Ideação. v.10, n. 1, p. 41-62. 1o. semestre, 2008.

JAPIASSU, Hilton. Introdução ao Pensamento Epistemológico. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976.

MORIN, Edgar. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2005.

OLIVEIRA, Laís P. A prática da leitura na biblioteca e suas relações no processo de alfabetização dos alunos da primeira série do ensino fundamental. 2002. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

PAVIANI, Jayme. Interdisciplinaridade: conceito e distinções. Porto Alegre: Edições Pyr, 2005.

SOUZA, Angela Leite de. Tudo pode ser brinquedo. São Paulo: Lê, 1988.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Amanda dos Santos Reda de Souza, Dusnelda Gonçalves de Souza, Pedro Henrique Ferreira Lima, Silvia Osória Silveira

Downloads

Download data is not yet available.