Banner Portal
History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges
Capa da Revista TSC, volume 6, Número 2, ano 2019 Número especial sobre Aprendizagem Criativa
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Information and communication technologies
History teaching
Technological literacy
Media literacy
Literacy in history

How to Cite

SILVA, Orinaldo Jorge Monteiro da. History teaching mediated by ICTs at a public school in Belém-PA – paths and challenges: paths and challenges. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 163–182, 2019. DOI: 10.20396/tsc.v6i2.14526. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14526. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This article discusses the insertion of Information and Communication Technologies (ICT) in the teaching of history at the Cornélio de Barros State School of Elementary and High School (EEEFMCB) / Belém-PA, in 2017, based on the concepts of technological literacy. , media literacy and history literacy. The result of the study, despite revealing how important the use of ICT is in the mediation of history teaching, on the other hand shows a dissociation between the need and availability of these technological resources in that school space, besides the lack of teachers able to use these resources pedagogically.

https://doi.org/10.20396/tsc.v6i2.14526
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. E. B. de. A formação do professor para o uso pedagógico do computador. In: ProInfo: informática e formação de professores/Secretaria de Educação a Distância. v. 2. Brasília: Ministério da Educação, Seed, 2000.

AMORA, D. Professor, você está preparado para ser o dono de um meio de comunicação de massa? In: FREIRE, W. et al. (Orgs.). Tecnologia e Educação: as mídias na prática docente. 2 ed. Rio de Janeiro: Wak, 2011.

BITTENCOURT, C. M. F (Org.). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

DEWEY, J. Experiência e natureza. São Paulo: Abril, 1974. Coleção Os Pensadores.

ELIASQUEVICI, M. K; RESQUE, S. N. F. Tecnologia da Comunicação e Informação (TIC’s). Belém: ADEPA, 2009.

FERREIRA, C. A. L. (org). Ensino de história: reflexões e novas perspectivas. Salvador: Quarteto, 2004.

FERREIRA, C. A. L. A importância das novas tecnologias no ensino de História. Universa, Brasília, n. 1, p. 125-137, fevereiro de 1999.

FIGUEIREDO, L. História e Informática: o uso do computador. In: CARDOSO, C. F. e

VAINFAS, R. (org.). Domínios da história: Ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

FILÉ, V. Novas tecnologias, antigas estruturas de produção de desigualdades. In: FREIRE, W. et al. (Orgs.). Tecnologia e Educação: as mídias na prática docente. 2 ed. Rio de Janeiro: Wak, 2011.

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus, 2003.

HOBSBAWM, E. Era dos Extremos: o breve século XX – 1914/1991. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

LEITE, L. S. Mídia e a perspectiva da tecnologia educacional no processo pedagógico contemporâneo. In: FREIRE, W. et al. (Orgs.). Tecnologia e Educação: as mídias na prática docente. 2 ed. Rio de Janeiro: Wak, 2011.

LEMOS, A. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

LEMOS, A. Cibercultura: alguns pontos para compreender a nossa época. In: CUNHA, P. (Org.); LEMOS, A. Olhares sobre a cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2003.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MOCELLIN, R. História e Cinema: educação para as mídias. São Paulo: Editora do Brasil, 2009.

MORAN, J. M. Novas Tecnologias e Mediação pedagógica. 16. ed. Campinas: Papirus, 2009, p.11-65.

OLIVEIRA, M. M. de. Projetos, relatórios e textos na educação básica: como fazer. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

PALHA, C. R. L. A hegemonia da mídia televisiva e o ensino de história. História & Ensino: Revista do Laboratório de Ensino de História/UEL. Londrina: UEL, v. 7, p. 9-22, out. 2001.

PAPERT, S. Logo: computadores e educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

RAMOS, E. M. F. Tecnologias no Cotidiano: desafios à inclusão digital. In: RAMOS, E. M. F.;

ARRIADA, M. C.; FIORENTINI, L Introdução à Educação Digital. M. R. 2. ed. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação a Distância, 2009.

SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização Tecnológica do professor. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 1999.

SANTOS, M. E. V. M. dos. Área escola/escola – desafios interdisciplinares. Lisboa: Livros Horizonte, 1994.

SANTOS, M. A.; ROCHA, N. A. A. Os impactos da comunicação nos serviços de informação. In: MERCADO, L. P. L (org.). Maceió Tendências na utilização das tecnologias da informação e comunicação na educação. EDUFAL, 2004.

SILVA, M. Os professores e o desafio comunicacional da Cibercultura. In: FREIRE, W. et al. (Orgs.). Tecnologia e Educação: as mídias na prática docente. 2 ed. Rio de Janeiro: Wak, 2011.

SILVA, M. A.; PORTO, A. Nas trilhas do ensino de história: teoria e prática. Belo Horizonte: Rona, 2012.

VALENTE, J. A.; ALMEIDA, F. J. Visão Analítica da Informática no Brasil: a questão da formação do professor. Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE), v. 1, n. 1, p. 45-60, 1997.

VALENTE, J. A. Diferentes Abordagens de Educação à Distância. Coleção Série Informática na Educação – TV Escola, 1999. Disponível no site: http://www.proinfo.mec.gov.br. Acessado em 20/07/2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Orinaldo Jorge Monteiro da Silva

Downloads

Download data is not yet available.