Banner Portal
CONECTA
Capa da Revista TSC, volume 6, Número 2, ano 2019 Número especial sobre Aprendizagem Criativa
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Creative learning
Public school
Professional education

How to Cite

COTA, Iva Ribeiro; PAIVA, Tatiana Vieira dos Santos. CONECTA: creative learning in a public school of professional education. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 128–142, 2019. DOI: 10.20396/tsc.v6i2.14523. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14523. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This paper presents the configuration and possibilities of the CONECTA Center for Opportunities, Novelties, Experiences, Creations and Technologies for Creative Learning, in a public school of professional education in the interior of the State of Bahia, by outlining the practices developed in this space, the idea that constitutes it, the connections established for its operation and the methodology based on actions and recognition, through an evaluative process that envisions new dynamics for local educational practices.

https://doi.org/10.20396/tsc.v6i2.14523
PDF (Português (Brasil))

References

ADALBERTO, E. M. L. Movimento makers e a aprendizagem criativa no ensino da matemática no fundamental I. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/8040_3907_ID.pdf. Acesso em: 30 jul. 2019.

BORGES, K. S.; PERES, A.; CASTILHO, M. I.; FAGUNDES, L. C. Possibilidades e desafios de um espaço maker com objetivos educacionais. In: Revista Tecnologia Educacional. 2015. Disponível em: http://abt-br.org.br/wp-content/uploads/2017/03/210.pdf#page=23. Acesso em: 12 jul. 2019.

COSTA, T. C. A. Uma abordagem construcionista da utilização dos computadores na educação. In: Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação: Redes Sociais e Aprendizagem, 3, 2010, Recife. Anais. Disponível em: http://www.nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2010/Thais-Cristina-Alves- Costa.pdf. Acesso em: 30 jul. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GALEMBECK, E.; SANTOS, V. G. Aprendizagem criativa e significativa como estratégias para trabalhar ciências com as crianças: investigar, criar, programar. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC, 2017, Florianópolis. Anais. Disponível em: http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1750-1.pdf. Acesso em: 12 jul. 2019.

GAVASSA, R. C. F. B.; MUNHOZ, G. B.; MELLO, L. F.; CAROLEI, P. Cultura Maker, Aprendizagem Investigativa por Desafios e Resolução de Problemas na SME-SP (Brasil). In: Fablearn Conference. 1, 2016, São Paulo. Anais. Disponível em: https://fablearn.org/wpcontent/uploads/2016/09/FLBrazil_2016_paper_127.pdf. Acesso em: 12 jul. 2019.

GOVERNO DO ESTADO DA BAHIA (BRASIL). Plano de Educação Profissional da Bahia., Salvador, 2010/2011. Disponível em: http://escolas.educacao.ba.gov.br/legislacaoep. Acesso em: 12 nov. 2019.

MORÁN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergência Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. P. 15-33. 2015. Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em 11 nov. 2019.

PENTEADO, M. et al. A informática em ação: formação de professores, pesquisa e extensão. São Paulo: Olho D’água, 2000. 80 p.

PEREIRA, E. A.; MARTINS, J. R.; ALVES, V. S.; DELGADO, E. I. A contribuição de John Dewey para a educação. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v.3, no. 1, p. 154-161, mai. 2009. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/38. Acesso em: 30 jul. 2019.

PRADO, M. E. B. B. O Uso do Computador na Formação do Professor: um enfoque reflexivo da prática pedagógica. Coleção Informática para a Mudança na Educação. Brasília: MEC/SED, 1999.

RESNICK, M. Dê uma chance aos Ps: projetos, parcerias, paixão, pensar brincando. Constructionism and Creativity conference, opening keynote. Vienna, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Iva Ribeiro Cota, Tatiana Vieira dos Santos Paiva

Downloads

Download data is not yet available.