Abstract
Meeting the student's needs in the aquisition of new learnings in a complex, globalized, digital world in constant changes remands rethinking formative approaches which prepares the educators for this new challenge that reflects on the transformation of their working places, changes the conception and relationships between the actors and therefore enables and encourages a greater engagement in the learning process. This report presents one of the new approaches embraced by "Núcleo de Tecnologias para Aprendizagem” of the “Secretaria Municipal de Educação de São Paulo", called "Seminário e Mostra Ação Promovendo Refexão", created having base pedagogical principles of projects, autonomy, inventiveness, collaboration, protagonism and reflective thinking that come close to the premises of Creative Learning.
References
DAC BRASIL. Aprendizagem Criativa na Prática. 2018. Disponível em: http://s3.amazonaws.com/porvir/wp- content/uploads/2019/05/31163135/eBook0905_DAC2018.pdf. Acesso em: 03 jun. 2019.
DEWEY, J. Democracia e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.
DEWEY, J. Experiência e Educação. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 20 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2003.
MARQUES, L. P.; MARQUES, C. A. Dialogando com Paulo Freire e Vygotsky sobre Educação. In: 29o Reunião Anual da Anped (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação). Caxambu/MG, 2006. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/gt13-1661-int.pdf. Acesso em: 20 set. 2019
MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: MORAN, J. M.; MASETO, M. T.; BEHRENS, M. A. Orgs.). Novas tecnologias e mediação pedagógica, Campinas, SP: Papirus, 2000, p. 11-66.
PAPERT, S. LOGO: Computadores e Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.
PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2008.
PIAGET, J. Observações psicológicas sobre o trabalho em grupo. In: PARRAT, S.; TRYPHON, A. (Orgs.). Jean Piaget: Sobre a pedagogia, textos inéditos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1988.
RESNICK, M. Dê uma chance aos P's: Projetos, Pares, Paixão, Pensar Brincando. 2014. Traduzido do original: Give P's a Chance: Project, Peers, Passion, Play. Tradução Rede Brasileira de Aprendizagem Criativa. Disponível em: https://docs.google.com/document/d/1rl9Rdu7m9AVBQ8aigl4BTWmf-w2_VZIiqTIyl1VPsKU/edit. Acesso em: 10 jul 2019.
RESNICK, M. Tudo o Que Eu Preciso Saber (Sobre Pensamento Criativo) Eu Aprendi (Estudando Como as Crianças Aprendem) no Jardim da Infância, 2007. Traduzido do original: All I Really Need to Know (About Creative Thinking) I Learned (By Studying How Children Learn) in Kindergarten. (2007). Rede Brasileira de Aprendizagem Criativa. Disponível em: http://aprendizagemcriativa.org/referencias.html. Acesso em: out. 2019.
RESNICK, M. “Repensando o Aprendizado na Era Digital”, Workshop Scratch e Cricket: Novos ambientes de aprendizagem e de criatividade. Bradesco Instituto de Tecnologia. Campinas, 2006. Disponível em: https://llk.media.mit.edu/papers/rethinkport.doc . Acesso em: 12 set. 2019.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Regina Célia Fortuna Broti Gavassa