Banner Portal
Resources and strategies to develop and evaluate computational thinking in the school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Evaluation
Challenges of logic
Computational thinking
Dr. Scratch

How to Cite

RODRIGUEZ, Carla Lopes; REIS, Rachel Carlos Duque; ISOTANI, Seiji. Resources and strategies to develop and evaluate computational thinking in the school. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 59–81, 2017. DOI: 10.20396/tsc.v4i1.14485. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14485. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

Research on computers in education emphasizes the importance of helping k-12 students to develop new skills associated with the principles of computational thinking. In this context, this paper aims at presenting the development and evaluation of computational thinking activities, through logic challenges using Scratch (a visual programming language). The activities were carried out with students from Elementary School, High School and Technical Education. We conduct a mixed research study with emphasis on qualitative data using an
interpretative approach to analyze collected information. The obtained results are discussed
based on three dimensions of computational thinking: concepts, practice and perspectives.
Our results provide some evidences that the developed activities and evaluation strategies
contribute to improve students’ performance.

https://doi.org/10.20396/tsc.v4i1.14485
PDF (Português (Brasil))

References

BELL, T.; WITTEN, I. H.; FELLOWS, M. Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem uso do computador. 2011. Tradução por Luciano Porto Barreto. Disponível em: http://csunplugged.org. Acesso em: 12 ago. 2016.

BLIKSTEIN, P. O Pensamento Computacional e a Reinvenção do Computador na Educação, 2008. Disponível em: http://bit.ly/1lXlbNn. Acesso em: 12 de ago. 2016.

BRENNAN, K.; BALCH, C.; CHUNG, M. Creative computing: An Introductory Computing Curriculum Using Scratch. MIT Harvard Graduate School of Education, 2014.

BRENNAN, K.; RESNICK, M. New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. American Educational Research Association meeting, 2012. Disponível em: <https://goo.gl/Fr8gtF>. Acesso em: 12 ago. 2016.

CARVALHO, M. L. B. de; CHAIMOWICZ, L.; MORO, M. M. Pensamento Computacional no Ensino Médio Mineiro. XXI Workshop sobre Educação em Computação, p. 641-650, 2013.

FRANÇA, R. S. de; AMARAL, H. J. C. do. Proposta Metodológica de Ensino e Avaliação para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional com o Uso do Scratch. XIX Workshop de Informática na Escola, p. 179-188, 2013.

FRANÇA, R. S. de; TEDESCO, P. C. de A. R. Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica do Brasil. XXI Workshop de Informática na Escola, p. 1464-1473, 2015.

GOULART, N. Precisamos despertar paixões pelas ciências. Revista Veja, Acervo Digital, 2011. Disponível em: http://abr.ai/1kUXq7h. Acesso em: 12 de ago. 2016.

MORENO-LEÓN, J.; ROBLES, G.; CHUSIG, C. Dr scratch, Automatic analysis of Scratch projects to assess the development of CT, 2014. Disponível em: https://goo.gl/LlEcgI. Acesso em: 12 ago. 2016.

PAPERT. S. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. 2nd ed. NY: Basic Books, 1993.

RAMOS, J. L.; ESPADEIRO, R. G. Os futuros professores e os professores do futuro. Os desafios da introdução ao pensamento computacional na escola, no currículo e na aprendizagem. Educação, Formação & Tecnologias, 7(2): 4-25, 2014.

RAMOS, J. L.; ESPADEIRO, R. G. Pensamento computacional na escola e práticas de avaliação das aprendizagens. Uma revisão sistemática da literatura. IX Conferência Internacional de TIC na Educação, Challenges, 2015. Disponível em: https://goo.gl/taWGEY. Acesso em: 12 ago. 2016.

RESNICK, M. et al. Scratch: Programming for all. Comm. ACM 52, 11, 60–67, 2009.

RODRIGUEZ, C. L.; ZEM-LOPES, A. M.; MARQUES, L.; ISOTANI, S. Pensamento Computacional: transformando ideias em jogos digitais usando o Scratch. XXI Workshop de Informática na Escola, p. 62-71, 2015.

SANTOS, G.; SILVA, W.; CAVALHEIRO, S.; FOSS, L.; AGUIAR, M.; PERNAS, A. M.; BOIS, A. D.; REISER, R. Proposta de atividade para o quinto ano do ensino fundamental: Algoritmos Desplugados. XXI Workshop de Informática na Escola, p. 246-255, 2015.

SCAICO, P. D.; LIMA, A. A. de; SILVA, J. B. B. da; AZEVEDO, S.; PAIVA, L. F.; RAPOSO, E. H.; ALENCAR, Y.; MENDES, J. P.; SCAICO, A. Ensino de Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem Orientada ao Design com a linguagem Scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, 21(2): 92-103, 2013.

UFPel EXP-PC - Explorando o Pensamento Computacional para a Qualificação do Ensino Fundamental. 2014. Disponível em: https://goo.gl/UKSfKv. Acesso em: 12 ago. 2016.

WANGENHEIM, C. G. von; NUNES, V. R.; SANTOS, G. D. dos. Ensino de Computação com SCRATCH no Ensino Fundamental – Um Estudo de Caso. Revista Brasileira de Informática na Educação, 22(3): 115-125, 2014.

WING, J. Computational Thinking. Communication of the ACM, 49(3): 33-36, 2006.

WING, J. M. Computational Thinking - What and Why? Carnegie Melon School of Computer Science, 2010. Disponível em: https://goo.gl/V8PdPi. Acesso em: 12 ago. 2016.

WING, J. Computational Thinking Benefits Society. 2014. Social Issues in Computing. Disponível em: http://socialissues.cs.toronto.edu. Acesso em: 12 ago. 2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.