Banner Portal
The environment and sustainability
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Scratch
Learning objects
Environment
Sustainability
Learning

How to Cite

SILVA, Aline Marcelino dos Santos; MORAES, Deiz Amara Silva de Souza; BATISTA, Silvia Cristina Freitas. The environment and sustainability: pedagogical actions in brazilian elementary school using scratch. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 63–84, 2014. DOI: 10.20396/tsc.v2i1.14450. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14450. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This article aims to analyze data from a research that investigated the contribution of two pedagogicalproposals targetedat elementary school students, both involving the theme Environment and Sustainability and supported the use of Scratch. At first, a case study was conducted with students from 5th grade.In this, three learning objects (LO), prepared by the authors of this article were used with students and they were also evaluated by five teachers. In the second phase, students of 8th and 9th grade produced stories on Scratch. On both phases was verified good acceptance of the pedagogical proposalby students. In addition, the contributions of the teachers about the LO were important in identifying significant aspects to the resources development.

https://doi.org/10.20396/tsc.v2i1.14450
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, I. da S. Motivação no contexto escolar: novos olhares. 2013. 55p. Monografia (Curso de Pedagogia) – Faculdade Capixaba da Serra, Espírito Santo. 2013. Disponível em: http://serra.multivix.edu.br/wp-content/uploads/2013/09ironete_02.pdf. Acesso em: 10 jun. 2015.

AURELIANO, V. C. O.; TEDESCO, P. C. de A. R. Avaliando o uso do Scratch como abordagem alternativa para o processo de ensino-aprendizagem de programação. In: CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO, 32., 2012, Curitiba. Anais... Curitiba: UFPR, 2013. p. 1-10.

BOFF, L. Sustentabilidade e Educação. Instituto Humanitas Unisinos. Maio, 2012. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/noticias/509206-sustentabilidadeeeducacao. Acesso em: 03 jan. 2015.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental - Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998. 138 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso em: 10 jun. 2015.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.

GARCIA, S. C. Objetos de aprendizagem: investindo na mediação digital do conhecimento. In: CÍRCULO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS DO SUL, 7. 2006, Pelotas. Anais...Pelotas: UCPel/UFPel, 2006. p. 1-8. Disponível em: http://www.celsul.org.br/Encontros/07/dir2/17.pdf. Acesso em: 10 jun. 2015.

MACÊDO, L. N. de et al. Desenvolvendo o pensamento proporcional com o uso de um objeto de aprendizagem. In: PRATA, C. L.; NASCIMENTO, A. C. A. de (Org.). Objetos de aprendizagem: uma proposta de recurso pedagógico. Brasília: MEC, SEED, 2007. p. 17-26.

MARQUES, Maria Teresa Pinheiro Martinho. Recuperar o engenho a partir da necessidade, com recurso às tecnologias educativas: contributo do ambiente gráfico de programação Scratch em contexto formal de aprendizagem. 2009. 198 p. Dissertação (Mestrado em Tecnologias Educativas) – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/847. Acesso em: 03 jan. 2015.

MARTINS, A. R. de Q. Usando o Scratch para potencializar o pensamento criativo em crianças do Ensino Fundamental. 2012. 114p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2012. Disponível em: http://www.upf.br/ppgedu/images/stories/defesa-dissertacao-amilton-rodrigo-de-quadros-martins.PDF. Acesso em: 03 jan. 2015.

MIT - MASSACHUSETTS INSTITUTE OF TECHNOLOGY. About Scratch. 2013. Disponível em: <http://scratch.mit.edu/about/>. Acesso em: 03 jan. 2015.

PENSAMENTO DIGITAL. Iniciação a programação. 2012. Disponível em: <http://oficinas.pensamentodigital.org.brapostila_iniciacao_programacao.pdf>. Acesso em: 20 dez. 2014.

PINTO, A. S. Scratch na aprendizagem de matemática no 1º Ciclo do Ensino Básico: estudo de caso na resolução de problemas. 2010. 128p. Dissertação (Mestrado em Estudos da Criança – Tecnologias de Informação e Comunicação) - Universidade de Minho, Guimarães, 2010. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/14538/1/tese.pdf. Acesso em: 20 dez. 2014.

RESNICK, M.; MALONEY, J., MONROY-HERNÁNDEZ, A.; RUSK, N.; EASTMOND, E.; BRENNAN, K.; MILLNER, A.; ROSENBAUM, E.; SILVER, J.; SILVERMAN, B.; KAIFAI, Y. Scratch: Programming for All. Communications of the ACM, v. 52, n. 11, p. 60-67, 2009.

RODRIGUES, G. S. de S. C.; COLESANTI, M. T. de M. Educação ambiental e as novas tecnologias de informação e comunicação. Revista Sociedade & Natureza, Uberlândia, v. 20, n. 1, jun. 2008, p. 51-66. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/sociedadenatureza/article/view/9398. Acesso em: 20 nov. 2014.

TRATA BRASIL. Saneamento no Brasil. 2013. Disponível em: http://www.tratabrasil.org.br/saneamento-no-brasil. Acesso em: 12 jun. 2015.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.