Banner Portal
Virtual learning environments and immersive environments
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Moodle
OpenSim
Immersive virtual environments
Virtual learning environments
Mobile computing

How to Cite

VOSS, Gleizer Bierhalz; NUNES, Felipe Becker; HERPICH, Fabrício; MEDINA, Roseclea Duarte. Virtual learning environments and immersive environments: a case study using technologies of mobile computing and web viewers. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 24–42, 2014. DOI: 10.20396/tsc.v2i1.14448. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14448. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The use of technology in education resulted in major changes in the methods and techniques applied, as well as the use of mobile computing technologies in virtual learning environments and virtual worlds. This paper is an extended version of Voss et al. (2013) and presents a study about the existing solutions for access via mobile devices to VLE Moodle together with the virtual world OpenSim, with the increase of new and updated tools. The results showed it was clarifying, using Bootstrap theme for Moodle and Lumiya viewer for OpenSim, however some technical limitations need to be overcome for the large-scale use

https://doi.org/10.20396/tsc.v2i1.14448
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. E. B. Educação à distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, 29(2): 327-340, 2003.

ANDREAS, K.; THRASYVOULOS, T.; STAVROS, D. E.; ANDREAS, P. Collaborative Learning in OpenSim by Utilizing Sloodle. In: 6th Advanced International Conference on Telecommunications (AICT). pp. 9-15, 2010.

BAINBRIDGE, W. S. Online Worlds: Convergence of the Real and the Virtual. London: Springer-Verlag, 2010.

BARTHOLO, V. F.; AMARAL, M. A.; CAGNIN, M. I. Uma Contribuição para a Adaptabilidade de Ambientes Virtuais de aprendizagem para Dispositivos Móveis. RBIE - Revista Brasileira de Informática na Educação, 17 (2): 36-47, 2009

BOOTSTRAP (2015). Site Oficial. Disponível em: http://getbootstrap.com/. Acesso em: maiode 2014.

CYBIS, W.; BETIOL, A. H.; FAUST, R. Ergonomia e usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações. São Paulo: Novatec, 2010.

DA SILVA, T. G. Jogos sérios em mundos virtuais: abordagem para o ensino aprendizagem de teste de software. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Maria, 2012.

DEY, A. K. Understanding and Using Context. Journal Personal and Ubiquitous Computing, 5 (1): 4-7, 2001.

FLEISCHMANN, A. M. P. Sensibilidade à situação em sistemas educacionais na web. Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012.

GUOMIN, Z. The Construction of English Collaborative Learning Model Based on Sloodle. Electrical and Control Engineering (ICECE), pp. 6840-6843, 2011.

KAMIENSKI, C. A., FERNANDES, S. F., SILVA, C. K. Mundos Virtuais: Histórico, Avaliação e Perspectivas, 2008. Disponível em: http://nupro.ufabc.edu.br/gtmv/wiki/images/3/3b/Webmedia2008_minicurso4_mundos_virtuais.pdf. Acesso em: 16 out. 2009.

KNAPPMEYER, M.; KIANI, S. L.; REETZ, E. S.; BAKER, N.; TONJES, R.. Survey of ContextProvisioning Middleware. In: IEEE Communications Surveys & Tutorials, 15(3):1492–1519, 2013.

LOUREIRO, A. A. F.; OLIVEIRA, R. A. R.; SILVA, T. R. M. B. Computação Ubíqua Ciente de Contexto: Desafios e Tendências. In: Livro Texto dos Minicursos do 27º Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos -, páginas 99–149, 2009.

LUMIYA (2015). Site Oficial. Disponível em: http://www.lumiyaviewer.com/. Acesso em: maio de 2014.

MARÇAL, E.; ANDRADE, R.; RIOS, R. Aprendizagem utilizando Dispositivos Móveis com Sistemas de Realidade Virtual. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, 3(1): 1-11, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Tecnologias, Sociedade e Conhecimento

Downloads

Download data is not yet available.