Active methodologies for mathematics teaching in the early years: learning through games
DOI:
https://doi.org/10.20888/ridpher.v6i00.9923Keywords:
Early years, Mathematics Teaching, Active MethodologiesAbstract
This article is a bibliographical study about Active Methodologies for Mathematics through Games in the early years of Teaching School, focused on teaching situations that can stimulate and instigate students. The purpose of this study is to present reflections on differentiated methodologies in Mathematics teaching in the initial years and the development of skills and abilities needed to understand reality, making decisions based on the most diverse situations of daily life, teacher-student interaction and contributions for more meaningful learning. The theoretical framework provides approaches on Active Methodologies in the teaching of Mathematics and Learning through Games. Among the partial results are possible benefits and methodological possibilities for the teaching-learning process of Mathematics, as well as actions that contemplate the use of diversified strategies, between them, learning through games.
Downloads
References
ALRO, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte Autêntica,2006
ALVES, Luciana; BIANCHIN, Maysa Alahmar. O jogo como recurso de aprendizagem. Revista Psicopedagogia [Online], v. 27, n. 83, p. 282-287, 2010
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, G. Dácio. Metodologias Ativas de Aprendizagem na Educação profissional e Tecnológica. Tec. SENAC, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago. 2013.
BERBEL N. Neusi Aparecida. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes.2011Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326.pdf. Acesso em: 07 maio 2018.
BOUFLEUER, José Pedro. A aprendizagem em situação pedagógica e na mediação da docência. In: FONTELLA, A. S.; SAUSEN, I.T.; ALLEBRANDT, L. I. O curso de pedagogia da Unijuí - 55 anos. Ijuí, Ed. Unijuí, 2013. p. 103-121.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF. 1997
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasília: MEC, 2015
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997. 126p.
CERUTTI, Elisabete; PORTO, Ana Paula Teixeira. Possibilidades didáticas através de site infantil para os anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Ciências Humanas, Frederico Westphalen, RS v. 18 n.2 [31] set./dez. 2017
D’AMBROSIO, Beatriz S. Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates, SBEM, Brasília, ano II, n. 2, p. 15-19, 1989.
D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 4. ed. Campinas-SP: Papirus, 1998.
FADEL, Charles; BIALIK, Maya; TRILLING, Bernie. Educação em quatro dimensões: as competências que os estudantes precisam para atingir o sucesso. Traduzido por Instituto Península e Instituto Ayrton Senna, 2015.
GEWEHR, Diógenes; STROHSCHOEN, G. A. Andreia; MARCHI, I. Miriam; MARTINS, N. Silvana; SCHUCK, J. Rogério. Metodologias Ativas de ensino e de aprendizagem: uma abordagem de iniciação à pesquisa. Revista Ensino & Pesquisa, v. 14, n. 01, p. 225-246, jan./jun. 2016.
GRANDO, Célia Regina. O jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.
LIBANÊO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MELO, C. Bárbara de; SANT’ANA, Geisa. A prática da Metodologia Ativa: compreensão dos discentes enquanto autores do processo ensino-aprendizagem. Revista Ciências Saúde, p. 327-339, 2012. Disponível em: http://pesquisa.bvsalud.org/bvsecuador/resource/pt/mis-36480?lang=pt. Acesso em: 05 maio 2018.
PIAGET, J. A psicologia da criança. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
PRESTES, L. M.. A formação matemática docente para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental: desafios e perspectivas. Revista de Ciências Humanas (Frederico Westphalen), URI - Frederico Westphalen, v. 1, n.5, p. 71-89, 2004
SCHEID, Neusa Maria John; KONFLANZ, Tais Lazzari; CERUTTI, Elisabete. Contribuições das tecnologias da informação e da comunicação em metodologias alternativas para o uso de animais não-humanos em aulas experimentais de ciências biológicas. In: NOGUEIRA, Fernanda; FERREIRA, Arnaldo Telles (Orgs.). Comunicação Educação e tecnologia: mídias e cultura digital no ideário coletivo. Campinas, SP: Librum Editora, 2017. 216p
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são de exclusividade da revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.
A RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.
Licença utilizada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Aviso de derechos de autor
Los derechos de autor para artículos publicados en esta revista son de exclusiva de la revista. En virtud de aparecer en esta revista de acceso público, los artículos son de uso gratuito, con atribuciones propias, en aplicaciones educativas y no comerciales. Si se utilizan datos o el artículo completo para otros fines, el autor deberá solicitar por escrito autorización al editor para tales fines.
La RIDPHE_R Revista Iberoamericana del Patrimonio Histórico-Educativo utiliza la licencia de Creative Commons (CC), preservando así la integridad de los artículos en ambiente de acceso abierto.
Licencia usada: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/