Memory Centers at Centro Paula Souza: 25 years of a partnership between public institutions and universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v9i00.17623

Keywords:

ssional and Technological Education, History of Education, Historical-Educational Heritage.

Abstract

This article presents the prospection, origin and evolution of a partnership between the Education Memory Center of the Faculty of Education of USP (CMEFEUSP) and the Coordination of Secondary and Technical Education (CETEC) of the Centro Paula Souza (CPS), aiming the production of research instruments for writing the history of professional education. This partnership emerged at a time when the CPS was discussing the need to structure the institution to avoid the loss of documental mass of school archives, considering the transfer of technical schools between state secretariats. A research project proposed by a team from CMEFEUSP and CPS, with support from FAPESP, implementing the first eight memory centers, between 1998 and 2001, has been consolidated and led to the expansion of memory centers

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Lucia Mendes de Carvalho, Centro Paula Souza/Cetec, Brasil

Pós-doutoranda em Museologia e Patrimônio no MAST (2015). Doutora em Planejamento e Desenvolvimento Rural Sustentável na Faculdade de Engenharia Agricola da Universidade Estadual de Campinas (2013). É professora coordenadora de projetos no Centro Paula Souza, coordenando o Grupo de Estudos e Pesquisas em Memórias e História da Educação Profissional (GEPEMHEP). 

Carmen Sylvia Vidigal Moraes, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, Brasil

Possui doutorado em Sociologia pela Universidade de São Paulo (1990). É professora titular da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação e Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: educação , educação do trabalhador, história da educação, ensino médio, educação profissional e políticas públicas.

References

ALVES, Julia Falivene. INÁCIO, Rita de Cássia Bonadio. Relatório do Projeto Historiografia das Mais Antigas Escolas Técnicas Estaduais do Estado de São Paulo. Coordenadoria de Ensino Técnico do Centro Paula Souza. São Paulo. 10 de dezembro de 1997, p. 59 – 72.

ALVES, Julia Falivene. Historiografia das Mais Antigas Escolas Técnicas Estaduais do Estado de São Paulo. Revista Synthesis, Centro Paula Souza, n. 5, out, 31- 38. 1998.

ALVES, Julia Falivene. Ofício nº 101/02 – CETEC/Grupos, de 09 de maio de 2002. Centro Paula Souza. Meta Vitalização e Dinamização dos Centros de Memória. São Paulo.

ALVES, Julia Falivene. Ofício nº 030/03 – CETEC/Grupos, de 29 de janeiro de 2003. Centro Paula Souza. Renovação do Projeto Vitalização e Dinamização dos Centros de Memória. São Paulo.

ALVES, Julia Falivene. Ofício nº 603/2005 – CETEC/Grupos, de 2 de agosto de 2005. Centro Paula Souza. Capacitação em Arquivos Escolares. São Paulo.

ALVES, Julia Falivene. Entrevista concedida a professora Maria Lucia Mendes de Carvalho. Programa História Oral na Educação do Centro Paula Souza, em 5 de outubro de 2014. Disponível em: http://memorias.cpscetec.com.br/publicacoes/percurso/HOEmtd_JFRA2014.pdf

Acesso em: 12 fev. 2023.

ALVES, Julia Falivene. Poemas, histórias vividas e reflexões da idosidade. Campinas, São Paulo: Pontes Editores, 2017, 199p.

CARVALHO, Maria Lucia Mendes de. RIBEIRO, Suzana Lopes Salgado. História Oral na Educação: memórias e identidades. São Paulo: Centro Paula Souza, 2013, 98p.

BRASIL. Ministério da Cultura. Decreto nº 8.124 de 17 de outubro de 2013. Diário Oficial da União, Ano CI, nº 203, de 18 de outubro de 2013. Institui o Estatuto de Museus e cria o Instituto Brasileiro de Museus – IBRAM.

CARVALHO, Maria Lucia M. de. Patrimônio Cultural da Química e da Dietética no Centro de Memória da Escola Técnica Estadual Carlos de Campos (SP): Catálogo da pesquisa sobre a arquitetura escolar, artefatos e suas possibilidades de musealização / Maria Lucia Mendes de Carvalho. São Paulo: Centro Paula Souza, 2017, 144p.

CARVALHO, Maria Lucia Mendes de. Cinquentenário do Centro Paula Souza. Documento histórico no Centro de Memória da Educação Profissional e Tecnológica. Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 5, p. 1-10, e019040, 2019. DOI: 10.20888/ridphe_r.v5i0.12617.

CARVALHO, M. L. M. de; RIBEIRO, C. E. Museu virtual de educação profissional: práticas pedagógicas híbridas na formação continuada de docentes. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas, SP, v. 29, n. 1, p. e021004, 2021. DOI: 10.20396/resgate. v29i1.8661212.

CENTRO PAULA SOUZA. Memórias e história da educação profissional e tecnológica. São Paulo: Centro Paula Souza, 2020. 1 sítio eletrônico. Disponível em: http://www.memorias.cpscetec.com.br/. Acesso em: 15 fev. 2022.

FARGE, Arlete. O Sabor do Arquivo. 1ª Ed. 1. reimpr. - São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2017, 120p.

FERNANDES, Fátima Regina. A metodologia prosopográfica aplicada às fontes medievais: reflexões estruturais. Revista História da Historiografia. Ouro Preto. número 8. abril. 2012. p. 11-21.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, 2001. Nº 1, p.10

MENEZES, Maria Cristina. A RIDPHE de “L” a “R”: discutir e difundir. RIDPHE_R Revista Iberoamericana do Patrimônio Histórico-Educativo, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 1–6, 2015. DOI: 10.20888/ridphe_r.v1i1.9224.

MENEZES, Maria Cristina. Patrimônio Histórico-Educativo: Como Não Se Envolver? In: MENEZES, Maria Cristina (org.) Desafios Iberoamericanos: O patrimônio Histórico-educativo em Rede, org. Maria C. Menezes (Campinas: CIVILIS/UNICAMP-RIDPHE-CME/USP, 2016), 11-8.

MENEZES, Maria Cristina (org.). Desafios Iberoamericanos: o Patrimônio Histórico-Educativo em Rede. Série Patrimônio Histórico Educativo, v. 1 Coordenação: Carmen Sylvia Vidigal Moraes (CME/FEUSP) e Maria Cristina Menezes (CIVILIS/FE/ UNICAMP) Apoio: RIDPHE -Rede Iberoamericana para a Investigação e a Difusão do Patrimônio Histórico-Educativo. São Paulo: CME/FEUSP, 2016. 585p. ISBN: 978-85-60944-65-1 DOI: 10.11606/9788560944651

MONASTA, Atillio. Antonio Gramsci. Tradução: Paulo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010, 154p.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. ALVES, Julia Falivene. (orgs.). Contribuição à Pesquisa do Ensino Técnico no Estado de São Paulo: Inventário de Fontes Documentais. São Paulo. Centro Paula Souza, p. 63-81, 2002a.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. ALVES, Julia Falivene. (orgs.). Álbum Fotográfico. Escolas Profissionais Públicas do Estado de São Paulo. Uma história em imagens. 2002b.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. ZAIA, Iomar. Arquivos escolares e pesquisa histórica: novas fontes para o estudo do ensino técnico no Estado de São Paulo. In: NASCIMENTO, Adalson. CHAMON, Carla Simone. Arquivos e História do Ensino Técnico no Brasil (orgs.). Belo Horizonte: Mazza Edições, 2013. p.47-73.

MORAES, C. S. V.; CARVALHO, M.L.M. de. A preservação da memória educacional no Brasil: a contribuição das instituições de ensino e o desenvolvimento de políticas públicas. Resumo nos Anais do III Congreso Iberoamericano Historia de la Educación Latinoamericana Política, espacio público y disputas en la historia de la educación en América Latina. A 100 años de la reforma de Córdoba Montevideo, Montevídeo/Uruguai, de 28 de fevereiro a 3 de março de 2018.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. SANTOS, Luciana Eliza dos. O Centro de Memória da Educação (FEUSP): pesquisas e fontes documentais em história da educação. Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 7, p. 1-33, e021037, 2021. https://doi.org/10.20888/ridpher.v7i00.16068.

SÃO PAULO. Secretaria de Estado de Desenvolvimento Econômico. Resolução SDE nº 60, de 30 de dezembro de 2021. Reconhece o Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza - CEETEPS como Instituição Científica e Tecnológica do Estado de São Paulo - ICTESP. Diário Oficial do Estado, 4 de janeiro de 2022, p. 132(1). Disponível em: https://www.cps.sp.gov.br/sobre-o-centro-paula-souza/. Acesso em: 22 fev. 2023.

Published

2023-09-09

How to Cite

CARVALHO, Maria Lucia Mendes de; MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. Memory Centers at Centro Paula Souza: 25 years of a partnership between public institutions and universities. Ridphe_R, Ibero-American Journal of Historical-Educational Patrimony, Campinas, SP, v. 9, n. 00, p. e023003, 2023. DOI: 10.20888/ridphe_r.v9i00.17623. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/ridphe/article/view/17623. Acesso em: 14 may. 2024.